Indfødsretsudvalget 2008-09
B 55
Offentligt
676136_0001.png
676136_0002.png
Dato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:
30. april 2009Indfødsretskontoret2008/300-52KTH

Besvarelse af spørgsmål nr. 12 stillet af Folketingets Indfødsretsudvalg til

ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 31. marts 2009, jf. B

55 – bilag 10.

Spørgsmål:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. marts 2009 fra Martin og Eve-lyn Senn.”

Svar:

Integrationsministeriet kan oplyse, at ministeriet ved e-post af 3. april 2009 harbesvaret Martin og Evelyn Senns henvendelse af 1. marts 2009.Ministeriet har oplyst, at det er et grundlæggende princip i dansk indfødsretslovgiv-ning at begrænse dobbelt statsborgerskab i videst muligt omfang. Ministeriet oply-ste, at det efter § 4 i cirkulæreskrivelse nr. 61 af 22. september 2009 om retnings-linjer for naturalisation er en forudsætning for optagelse på et lovforslag om ind-fødsrets meddelelse, at ansøgeren er indforstået med at give afkald på sit hidtidigestatsborgerskab. Hvis ansøgeren ikke automatisk mister sit hidtidige statsborger-skab ved naturalisation, stilles der krav om løsning fra det hidtidige statsborger-skab som betingelse for erhvervelsen af indfødsret.Ministeriet oplyste endvidere, at det følger af § 7 i indfødsretsloven, jf. lovbekendt-gørelse nr. 422 af 7. juni 2004, at dansk indfødsret fortabes af den, som erhververfremmed statsborgerret efter ansøgning eller udtrykkeligt samtykke. Ligeledes vilugifte børn under 18 år fortabe deres danske indfødsret automatisk, såfremt barneterhverver fremmed statsborgerret ved, at en af barnets forældre, som har del iforældremyndigheden, erhverver fremmed statsborgerret på en af de nævnte må-der, medmindre den anden af barnets forældre vedbliver at være dansk og ligele-des har del i forældremyndigheden.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Om baggrunden for det grundlæggende princip om at begrænse dobbelt statsbor-gerskab, oplyste ministeriet, at det er den generelle politiske opfattelse i Danmark,at en person opnår et særligt tilhørsforhold og loyalitet over for det land, hvor denpågældende er statsborger.Ministeriet oplyste ligeledes, at dobbelt statsborgerskab i nogle tilfælde accepteres.Ministeriet henviste således til § 4, stk. 2, i cirkulæreskrivelsen om naturalisation,hvorefter der ikke stilles krav om løsning over for ansøgere med flygtningestatus,ansøgere fra lande, hvor det erfaringsmæssigt er umuligt eller forbundet medoverordentligt store vanskeligheder at blive løst, ansøgere, der har fået afslag påløsning fra hidtidigt statsborgerskab, og ansøgere, der har dokumenteret, at denpågældende har gjort et seriøst, men forgæves forsøg på at blive løst fra sit hidti-dige statsborgerskab.Endvidere oplyste ministeriet, at børn kan erhverve dobbelt statsborgerskab vedfødslen, såfremt de automatisk erhverver fremmed statsborgerskab samtidigt meddansk indfødsret, fordi de har forældre med forskellig nationalitet. Ministeriet oply-ste dertil, at der ikke efter den danske indfødsretslovgivning stilles krav om, at enperson, der har erhvervet dobbelt statsborgerskab ved fødslen, på noget tidspunktskal vælge mellem disse statsborgerskaber. Ministeriet oplyste, at det således ermuligt efter den danske indfødsretslovgivning at have dobbelt statsborgerskab helelivet.Ministeriet gjorde dog opmærksom på, at det følger af § 8, stk. 1, i indfødsretslo-ven, at den, der er født i udlandet og aldrig har boet her i riget og ej heller har op-holdt sig her under forhold, der tyder på samhørighed med Danmark, taber sindanske indfødsret ved det fyldte 22. år, medmindre den pågældende derved bliverstatsløs.