Det er jo et vigtigt emne, som vi diskuterer her på foranledning af Enhedslisten, og jeg kan allerede starte med at annoncere, at Venstre ikke kan støtte de to beslutningsforslag, som vi behandler samlet. Enhedslisten er jo selvfølgelig i sin gode ret til at fremsætte alle de forslag her i Folketingssalen. Det er jo en del af demokratiet, folkestyret, men så skal man selvfølgelig også være klar over, at man sender en pris videre til danskerne, hvis en unødig forlængelse af sådan en proces, som vi jo er i i øjeblikket, kan gå hen at skabe en unødig uro på det danske finansielle marked.
Herhjemme ved vi jo godt, at når man har en aftale, som er bredt funderet i Folketinget med omkring 90 pct. af stemmerne, er det selvfølgelig en aftale, som holder vand. En aftale er en aftale, men i udlandet kan der jo godt være forvirring med hensyn til, hvorfor det nu er, at vi bliver ved med i det danske parlament at nøle med den her beslutning. Er der nogen usikkerhed omkring det? Kan det skabe uro? Kan det skabe ustabilitet? Det vil selvfølgelig koste et eller andet sted, og det er selvfølgelig en regning, som man så tilsyneladende fra Enhedslistens side er villig til at sende videre til danskerne, hvad enten de har bolig eller bil, eller de er lønmodtagere, hvis job kan være i fare, hvis kassekreditten hos deres arbejdsgiver kan gå hen og blive for dyr.
Men for vores vedkommende, for Venstres vedkommende, er det essentielle her, at vi skal sikre den stabilitet på det finansielle marked, som er så afgørende for udviklingen i vores samfund, ikke kun af hensyn til de implicerede banker, de implicerede låntagere, de indskydere, der er tale om, men sådan set for hele samfundet under et. At skabe aktivitet kræver selvfølgelig investering, og det kræver kapital, og derfor skal der være en tillid på lånemarkedet både internt mellem bankerne og mellem bankerne og udlandet.
Det er det, som den nye finansielle pakke har været med til, som ministeren også var inde på for et øjeblik siden. Vi oplever jo, at nye lån begynder at strømme bankerne imellem, så pakken, som vi har vedtaget her med et meget bredt flertal, er altså begyndt at virke.
Nu ønsker regeringen så at søge tilslutning i Finansudvalget til to såkaldte aktstykker, som drejer sig om henholdsvis Roskilde Bank-sagen og om det, man kalder en statslig genudlåning til det såkaldte afviklingsselskab. Det skal jeg komme ind på om et øjeblik, men jeg kan allerede her sige, at det selvfølgelig er en tilslutning, som Venstre også gerne vil give regeringen.
Man skal selvfølgelig altid finde en balance imellem at sikre stabilitet på den ene side og at undgå, at man tilskynder til øget risikobetonet adfærd på den anden side. Og der føler vi, at balancen faktisk er fundet her, bl.a. fordi branchen jo i betydelig udstrækning er med til at tage en del af ansvaret selv og dermed også en del af risikoen. Derudover har man så også lagt en tidsbegrænsning på den her statsstøttegaranti, sådan at man ikke bare kan sige, at det fortsætter i det uendelige.
Så hele finanspakken, herunder etablering af afviklingsselskabet, vil efter vores opfattelse medføre, at der måske bliver en lidt mere ydmyg tilgang til det at drive virksomhed i Danmark med betroede midler, end der har været tidligere, bl.a. på grund af det, som ministeren også var inde på, om opstramning af udbyttemuligheder, udbyttebetalinger, bonusordninger osv. i den 2-årige periode.
I Venstre vil vi selvfølgelig også nøje følge med i, hvordan bankernes udlån og solvensgrad i øvrigt udvikler sig, for det er selvfølgelig for os helt afgørende, at stabiliteten på det finansielle marked genoprettes, og i øvrigt at der er tale om en markedsbaseret løsning, og at branchen samtidig får tid til at konsolidere sig, men også at bankmarkedet kommer til at fungere igen, sådan at helt almindelige danskere stadig har mulighed for at optage lån til sunde projekter, at man har mulighed for at optage lån til investeringer, at små virksomheder har mulighed for at fortsætte deres sunde forretninger, at landbruget har mulighed for at blive refinansieret, hvor det er fornuftigt, at boligejerne har mulighed for at låne til sunde projekter, uden at de i øvrigt bliver stavnsbundet. Vi skal ikke ud i, at sunde forretninger ikke kan fortsætte. Vi skal ikke ud i, at fornuftige investeringsprojekter bliver stoppet. Vi skal ikke ud i, at boligforbedringer og anden fornuftig aktivitet i private hjem bliver hindret. Det vil bringe mange job i fare og dermed grundlaget for rigtig mange familier, og derfor er vi nødt til at genskabe tilliden til det finansielle system, og det sker bl.a. gennem det, at vi nu giver Finanstilsynet skærpede beføjelser til at vurdere, hvorvidt de deltager i den indskyderordning, som vi har gennemført, og lever op til kravene om ansvarlighed.
Det er bl.a. derfor, at det såkaldte afviklingsselskab bliver etableret, så nødlidende pengeinstitutter kan blive afviklet på en fornuftig og hensigtsmæssig måde, uden at markedet går helt amok, eller i øvrigt at indskydernes indskud kommer i fare. Det vil skabe ro, og det vil skabe stabilitet.
Der er meget psykologi forbundet med det finansielle marked, det medgiver jeg, og derfor er tillid og ikke uro helt afgørende for, hvor investorerne placerer deres investeringer. Derfor er vi eksempelvis også meget opmærksomme på mindre bankers udfordringer i forhold til at skaffe ansvarlig lånekapital. Så det er også noget af det, som vi vil følge nøje i den kommende tid.
Sluttelig vil jeg sige, at grunden til, at vi kan lave en sådan markedsbaseret ordning, som vi gør her, faktisk er, at det helt tilbage fra 1990'erne og op gennem VK-regeringens tid har været en meget fornuftig og afbalanceret, sund økonomisk politik, der har været ført af skiftende regeringer.
Så vil jeg her til sidst i øvrigt rose forligspartierne for den ansvarlighed, man viser på tværs af Folketinget. Jeg synes, at det er rigtig flot i en utrolig svær situation for samfundet under et, at man så viser det ansvar, der ligger i at støtte op om en aftale. Så derfor kan Venstre ikke støtte beslutningsforslagene fra Enhedslisten, men giver derimod tilslutning til, at både aktstykke nr. 25 og aktstykke nr. 31 kan gennemføres.