Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
B 180
Offentligt
736608_0001.png
736608_0002.png
Dato:Kontor:
29. september 2009Kontoret for Integrati-onspolitik
J.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:
2009/5011-105DWPsvar spm. 2 ad B 18009-42370 svar spm 2ad B 180.docx 736229

Besvarelse af spørgsmål nr. 2 ad B 180 stillet af Folketingets udvalg for Udlæn-

dinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og inte-

gration den 28. maj 2009.

Spørgsmål:

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke erfaringer man har i Danmark med at giveen ny identitet til unge, som risikerer at blive ofre for æresrelateret kriminalitet.”

Svar:

Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Justitsministeriet.Justitsministeriet har oplyst, at man har indhentet følgende udtalelse fra PolitietsEfterretningstjeneste, hvortil der henvises:”Politiet kan efter omstændighederne iværksætte en række foranstaltninger med hen-blik på at beskytte vidner, der risikerer at blive ofre for æresrelateret kriminalitet.I tilfælde, hvor der opstår spørgsmål om beskyttelse af et vidne, kan politikredsene –eventuelt i samarbejde med den overordnede anklagemyndighed og Politiets Efterret-ningstjeneste – iværksætte beskyttelsesforanstaltninger for det pågældende vidne,f.eks. i form af patruljering og bevogtning.I helt ekstraordinære tilfælde, hvor de foranstaltninger, som kan iværksættes af politi-kredsene, ikke anses for tilstrækkelige, kan Politiets Efterretningstjeneste iværksættevidnebeskyttelsesforanstaltninger inden for rammerne af det såkaldte vidnebeskyttel-sesprogram. Programmet har i sin nuværende form eksisteret siden 2001.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
I de mest alvorlige tilfælde kan der foretages et fuldstændigt identitetsskifte, og denpågældende kan eventuelt også hjælpes til et nyt liv i et andet land. For at identitets-skifte skal kunne gennemføres, skal vidnet medvirke til processen og overholde enrække konkret fastsatte betingelser. Vidnet skal således være indstillet på bl.a. at af-bryde kontakten til sin familie, venner og øvrige omgangskreds, ligesom vidnet måopgive arbejde eller uddannelse. Vidnebeskyttelsesprogrammet kan ikke gennemfø-res, hvis vidnet ikke overholder disse betingelser.Politiets Efterretningstjeneste har en række erfaringer med gennemførelse af vidnebe-skyttelsesforanstaltninger, herunder identitetsskifte, i forbindelse med æresrelateretkriminalitet. Som det fremgår ovenfor, har det store menneskelige omkostninger forden pågældende at skifte identitet som led i et vidnebeskyttelsesprogram, og navnligkan det være vanskeligt for unge mennesker at overskue konsekvenserne af en be-slutning om identitetsskifte.”
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk