Arbejdsløsheden er stærkt stigende, og den rammer nu 2.000 nye familier pr. uge. Det er meget skræmmende, at vi i Danmark er nået op på en arbejdsløshed på over 80.000, og skønnet over, hvor højt arbejdsløsheden kommer op, vokser hele tiden. Der er flere eksperter nu, der mener, at ledigheden i løbet af det næste år desværre vil nå mellem 150.000 og 200.000 arbejdsløse.
Jeg er overbevist om, at det med kommunaliseringen af jobcentrene vil give voldsomme problemer i jobcentrene. Der skal jo afholdes massevis af samtaler, og der skal fremskaffes massevis af aktivering. Jeg tvivler på, at kapaciteten er til stede, og jeg er bange for, at det kan ende med et sammenbrud til stor skade for de arbejdsløse, som så ikke får den hjælp, som de har krav på. I den situation med den stærkt stigende arbejdsløshed er det endnu mere vigtigt end nogen sinde, at ledige får den bedste hjælp overhovedet, og at vi bedst muligt udnytter de ressourcer og den viden, som vi har til stede i vort samfund.
A-kasserne er ofte bedre til at hjælpe arbejdsløse end jobcentrene, simpelt hen fordi - som jeg også tidligere har nævnt det under debatten - a-kasserne bedst kender medlemmerne, deres kvalifikationer, branchens udvikling, jobmulighederne og arbejdsgiverne i det regionale område. Og det er baggrunden for, at SF har foreslået, at de a-kasser, der ønsker det, skal have ret til at overtage ansvaret for ledige medlemmer de første 9 måneder. Det betyder simpelt hen, at den arbejdsløse i den periode skal fritages for at møde frem i jobcentret. På den måde undgår vi et dobbeltarbejde, idet den ledige i dag både skal møde til en 3-måneders-samtale i jobcentret og i a-kassen, og indholdet af de to samtaler er stort set det samme.
Så kan man spørge: Kan a-kasserne udføre al det her arbejde uden at få tilført flere penge? Nej, selvfølgelig kan de ikke det. Der bliver brug for flere medarbejdere i de a-kasser, som vælger den her ordning, og derfor skal den pågældende a-kasse have tilført et beløb, som svarer til det, som kommunen ville have brugt, hvis det var jobcenteret, der havde haft opgaven.
Men vores forslag indeholder også nogle andre elementer. Nu har man fra borgerlig side, herunder også fra ministerens side, brystet sig af, at aktiveringen er fremrykket fra efter 12 måneders ledighed til efter 9 måneders ledighed. Det er ikke nok. Vi mener, som det er fremgået, at det skal fremrykkes til efter 6 måneders arbejdsløshed, bl.a. fordi krisen og de mange fyringer simpelt hen betyder, at et stærkt stigende antal arbejdsløse har brug for vejledning, efteruddannelse eller omskoling. Derfor er det med at komme i gang hurtigt - ikke mindst, som det også er blevet nævnt i debatten, fordi mange af de ufaglærte job, som har eksisteret hidtil, simpelt hen forsvinder og ikke kommer tilbage.
Fremrykningen af aktivering betyder så også, at hvis a-kassen beslutter sig for at overtage ansvaret for den aktive beskæftigelsesindsats over for de ledige medlemmer de første 9 måneder, bliver det a-kassen, som - i en dialog med den arbejdsløse, selvfølgelig - skal udarbejde den første individuelle jobplan med aktivering af den ledige, og det er et punkt, der har meget stor betydning for de arbejdsløse.
Som nævnt mener vi også, at der skal være større metodefrihed. De her meget firkantede regler, hvor sagsbehandlere bliver fjernstyret som marionetter og af systemet faktisk bliver bedt om ikke at tænke selv, er af det onde. Vi mener, at det er klogt at have tillid og overlade en del af det faglige skøn til medarbejderen, og det gælder, hvad enten det er i jobcentret eller i a-kassen.
Så derfor foreslår vi, som det også er fremgået af debatten, at hvis man vurderer, at en arbejdsløs i løbet af en kortere periode kan finde et job ved sin egen aktive jobsøgningsindsats, skal vedkommende kunne fritages for at deltage i samtaler i den periode, og det frigør også ressourcer, som kan bruges på de masser af andre ledige, som har meget større brug for hjælp. Det kan være en af vejene til, at man undgår det sammenbrud, som jeg frygter kan komme. Og det er klart, at den her større metodefrihed - det, at man har tillid til de medarbejdere, som tager sig af den enkelte arbejdsløse - skal være en regel, der så skal gælde både for a-kasserne og selvfølgelig også for jobcentre.
Så kan det tilføjes, som det også blev gjort af ministeren, at der kan være tilfælde, hvor arbejdsløse har brug for en aktiv beskæftigelsesindsats, som er rettet mod andre områder end dem, som er naturlige for den pågældende a-kasse. I sådan et tilfælde skal a-kassen så kunne sige, at den pågældende arbejdsløse overføres til jobcenteret, sådan at man dér hurtigst kan komme i gang med efteruddannelse og omskoling i et bredere perspektiv, altså også til et andet fagområde end det, som er a-kassens eget.
Man kan så spørge, hvorfor forslaget her er lavet på den måde, at den enkelte a-kasse skal kunne beslutte, om den vil overtage ansvaret for de ledige i de første 9 måneder. Det er simpelt hen lavet på den måde, fordi vi ikke mener, at der skal være nogen a-kasser, der skal påtvinges den her ændring, altså at få den her opgave. Der er f.eks. a-kasser, der kun har kontorer i København og Århus, og man kan udmærket forestille sig, at sådan en a-kasse ikke vil være interesseret i at overtage ansvaret for de arbejdsløse i de første 9 måneder.
Alt i alt vil jeg sige, at hvis den enkelte a-kasse får ret til at overtage den her opgave i de 9 måneder, hvis aktiveringen bliver fremrykket fra efter 9 til efter 6 måneder, og hvis a-kasser og jobcentre får større metodefrihed, så er jeg sikker på, at arbejdsløse vil blive hjulpet langt bedre, end de bliver i dag, og det vil også ske hurtigere, end det sker i dag. Der er meget hårdt brug for det, både for de nuværende arbejdsløse og også for de mange, som desværre ser ud til at blive fyret resten af året og næste år - og hvem ved, måske desværre også længere ud i tiden.
Jeg har undervejs svaret på nogle af de ting, som er blevet rejst her i debatten, og så tror jeg egentlig, at jeg vil holde mig til det, som der har været talt om vedrørende forlig. Jeg er meget glad for den måde, som det her forslag er blevet modtaget på af Socialdemokratiet. Jeg er meget glad for, at Det Radikale Venstre er enig i mange af intentionerne - jeg tror egentlig, jeg tør sige: hovedparten, men ikke alle - og jeg er meget glad for den måde, som Enhedslisten har modtaget forslaget på.
Med hensyn til forlig - og at der så er forlig imellem Det Radikale Venstre og Socialdemokratiet og regeringspartierne og Dansk Folkeparti - vil jeg sige, at jeg jo kan høre, at der bliver nogle brandvarme møder i den forligskreds, som SF så ikke er med i. Der bliver virkelig noget at tale om, og jeg håber da personligt, at nogle af de takter, som Socialdemokratiet og Radikale har vist i dag, er dem, som bliver de sejrende i forhold til de borgerlige partier. Og jeg vil da også stærkt opfordre Dansk Folkeparti til at arbejde videre i den retning, som Socialdemokratiet og Radikale står for.
Men jeg vil også sige, at når man hører den her debat og hører, hvad partierne i virkeligheden mener, så tror jeg også, at det kan være værd for Socialdemokratiet og Radikale at overveje, om det ikke er på tide at søge nye venner, nye politiske venner, som man kunne lave forlig med i en politisk fremtid, for så vidt jeg kan høre det, står det fast, at hvis de synspunkter, som Socialdemokratiet og Radikale har, skal gennemføres, så vil det kun kunne lade sig gøre, hvis man vender blikket mod SF.