Socialudvalget 2008-09
B 129
Offentligt
685472_0001.png
685472_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
THA/ J.nr. 2009-2334
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 27. april 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 1 (ad B 129).
Spørgsmål nr. 1:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Private Audiologiske Kli-nikkers Sammenslutning, jf. B 129 - bilag 1.”
Svar:I forhold til udgifterne ved udlevering af høreapparat i henholdsvis offentligtog privat regi bemærkes, at udgiftstallene i B 129 ikke kan sammenlignes.Udgifterne ved udlevering af høreapparat i offentligt regi omfatter alene ind-købsprisen for høreapparaterne og er eksklusiv moms. Det tilskud, som ydestil udlevering af høreapparat i privat regi, omfatter indkøb af høreapparat,høreprøve, tilpasning, service og garanti i en 4 års-periode. Yderligere ertilskuddet inklusiv moms. Det er vurderingen, at der samlet set ikke er noget,der peger i retning af, at der vil kunne opnås en besparelse ved at udleverealle høreapparater i offentligt regi frem for i privat.Vedrørende ventetid på høreapparatbehandling kan det oplyses, at mulig-heden for at få udleveret høreapparat hos privat, godkendt leverandør netopblev indført for at nedbringe ventelisterne i det offentlige system. Det kankonstateres, at ordningen har virket. Efter at ventelisterne til offentlig høre-apparatbehandling kulminerede i 2007, er ventelisterne nu faldende, og 45pct. af brugerne venter mindre end 10 uger på at komme til høreapparatbe-handling. Det vurderes, at en fjernelse af tilskuddet til høreapparatbehand-ling i privat regi vil føre til en betydelig vækst i ventelisterne i det offentligesystem. Herudover må man også holde sig for øje, at hvis frit valgs-ordningen afskaffes, vil høreapparatbehandlingen blive centraliseret forstået
2
på den måde, at der vil blive markant færre steder, hvorfra der kan udlevereset høreapparat.Vedrørende kvaliteten i høreapparatbehandlingen indeholder bekendtgørel-se om godkendelse af private forhandlere af høreapparater og Sundhedssty-relsens faglige vejledning på høreapparatområdet af 3. marts 2009 kvalitets-standarder i forbindelse med privat høreapparatbehandling. En tilfredsheds-undersøgelse fra første halvår af 2008 blandt høreapparatbrugere i privatregi viser, at mere end 85 % anvender deres høreapparat i 4 timer eller mereom dagen. Tilsvarende konkluderer en artikel fra efteråret 2008, at 83 % afbrugerne i offentligt regi efter 5 år bruger deres høreapparat mindst 3-4 timerhver dag. På den baggrund vurderes der ikke på nuværende tidspunkt atvære behov for at tage initiativ til opbygning af nye kvalitetsstandarder, somligger ud over Sundhedsstyrelsens beføjelser og retningslinjer.I forhold til manglende koordination vedrørende instruktion i brug af høreap-parat og hørepædagogiske tilbud bemærkes, at der i Sundhedsstyrelsensvejledning på høreapparatområdet indgår et afsnit om pædagogisk opfølg-ning ved brug af høreapparat. Det fremgår bl.a., at den hørehæmmede skalorienteres om de muligheder, der er for efterfølgende hørepædagogiskeundervisningstilbud til høreapparatbrugere på kommunale og regionale høre-institutter og kommunikationscentre, hvilket der skal gøres opmærksom på iforbindelse med udlevering af høreapparat.Herudover har Indenrigs- og Socialministeriet, Undervisningsministeriet ogKL iværksat en undersøgelse af kommunikationsområdet, herunder høreom-rådet. Undersøgelsen skal belyse, om kommunerne lever op til deres forplig-telser, herunder om de lever op til kommunalreformens mål om at skabebedre sammenhæng og helhed i opgaveløsningen. Desuden skal undersø-gelsen indeholde en kvantitativ og kvalitativ vurdering af de nuværende til-bud både i og uden for kommunikationscentrene, herunder af hørehandi-cappedes specialundervisning. Undersøgelsen forventes færdig i oktober2009.Karen Ellemann/ Karin Ingemann