Jeg vil gerne starte med at takke forslagsstillerne for, at de har taget initiativ til, at vi i dag endnu en gang får lejlighed til at drøfte udsættersøers velfærd under transport. Det er jo ikke så længe siden, de dyrevelfærdsmæssige forhold for udsættersøer blev drøftet her i Folketinget; det var lige op til påske i år, nemlig den 31. marts 2009, hvor beslutningsforslag nr. B 14 om maksimalt 14 timers transport af udsættersøer blev andenbehandlet og vedtaget af et enigt Folketing.
Det beslutningsforslag, vi behandler i dag, pålægger regeringen inden udgangen af 2009 at undersøge muligheden for og konsekvensen af at lave nationale regler, der sikrer, at slagtesøer under transporter på mere end 50 km og under ophold i samlestalde opstaldes i enkeltbåse for at sikre søerne en ordentlig dyrevelfærd. Som forslagsstillerne er inde på i bemærkningerne til beslutningsforslaget, er baggrunden for forslaget, at der i slutningen af august 2008 i medierne herhjemme blev rejst kritik af § 7 i Justitsministeriets bekendtgørelse om beskyttelse af dyr under transport.
Denne regel indebærer, at søer, som flyttes fra besætninger efter at være indgået i en produktion af smågrise, de såkaldte udsættersøer, ikke må transporteres længere tid end 8 timer ved transport i eller ud af Danmark. Denne regel skal imidlertid sammenholdes med EU-reglerne, og som det anføres i bemærkningerne til beslutningsforslaget, medfører EU’s transportforordnings artikel 2, litra r, at et samlested i visse tilfælde kan betragtes som afgangssted, således at søerne kan transporteres i yderligere 8 timer fra samlestedet. Dette er f.eks. tilfældet, når dyrene har været opstaldet på samlestedet mindst 6 timer inden afgangen.
Som det også anføres i bemærkningerne, kan opstaldning af søerne på samlestedet imidlertid være uhensigtsmæssig, da søerne ofte slås og skader hinanden under opholdet. Problemerne vedrørende forholdene på samlesteder har allerede givet anledning til fremsættelse af det beslutningsforslag, jeg nævnte lige før, nemlig B 14 om maksimalt 8 timers transport af udsættersøer. Der er altså her tale om en variation over det samme tema.
Som det er forslagsstillerne bekendt, er transport af dyr et område, der i vidt omfang er reguleret af harmoniserede EU-regler, som Danmark ikke har mulighed for at fravige. Nationale særregler på området skal kunne rummes inden for rammerne af EU-retten, og en forbedring af forholdene for dyr under transport vil derfor i første række skulle ske ved en ændring af EU's regler om transport af dyr.
Beslutningsforslaget, som vi behandler her i dag, indeholder to elementer: For det første spørgsmålet om anvendelse af enkeltbokse under transport af udsættersøer og for det andet anvendelse af enkeltbokse ved opstaldning af udsættersøer på samlestederne.
For så vidt angår spørgsmålet om transport af udsættersøer i enkeltbokse, skal jeg henlede forslagsstillernes opmærksomhed på, at Justitsministeriet allerede i en besvarelse af 9. maj 2008 på et spørgsmål fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har foretaget en vurdering af muligheden for inden for EU-rettens rammer at stille krav herom. Som det fremgår af besvarelsen, konkluderer Justitsministeriet, at EU’s transportforordning udtømmende gør op med, hvornår det gælder et krav om, at dyr skal transporteres i enkeltbokse, når der er tale om transporter fra Danmark til et andet EU-land. Justitsministeriet peger således i besvarelsen på, at transportforordningen indeholder specifikke regler om, at heste, undtagen hopper der transporteres sammen med deres føl, skal transporteres i individuelle bokse. Dette skal ske i to situationer, nemlig når heste transporteres på et køretøj, der indlades om bord på et såkaldt Roll-on/Roll-off skib, typisk en færge, uanset transportens længde, og når heste transporteres i over 8 timer uanset karakteren af transportmidlet. Transportforordningen indeholder herudover ikke krav om, at heste eller andre dyr skal transporteres i enkeltbokse.
Justitsministeriet finder således ikke, at transportforordningen giver mulighed for, at der i Danmark generelt kan stilles krav om enkeltbokse til udsættersøer under transport. Det fremgår imidlertid samtidig af Justitsministeriets besvarelse, at det efter transportforordningen er muligt på nationalt plan at træffe strengere foranstaltninger med henblik på at forbedre dyrs velfærd under transport, når der er tale om transporter, der fuldt ud afvikles inden for et EU-medlemslands område, eller som i forbindelse med søtransport indledes på medlemslandets område. Det vil således være muligt at stille krav om, at udsættersøer skal transporteres i enkeltbokse, hvis kravet ellers kan begrundes i dyrevelfærdsmæssige forhold under rent nationale transporter, det vil sige transporter, der både starter og slutter inden for landets grænser. Derimod vil der ikke kunne stilles krav om, at transportmidler, der bruges til grænseoverskridende transporter, også skal være udstyret med såkaldt enkeltbokse.
Efter regeringens opfattelse vil det imidlertid ikke være hensigtsmæssigt at indføre skærpede danske regler om enkeltbokse til søer under transport, som alene skal gælde for rent nationale transporter. Dette ville kunne medføre et incitament til at udføre grænseoverskridende og dermed i mange tilfælde længere transporter for på denne måde at undgå de skærpede regler om enkeltbokse. Jeg har i øvrigt noteret mig, at Justitsministeriet i besvarelsen fra maj 2008 slutter af med at bemærke, at hvis baggrunden for ønsket om et krav om enkeltbokse til udsættersøer under transport er, at søerne slås under transporten, følger det allerede af transportforordningens regler, at dyr, der er fjendtlige over for hinanden, skal holdes adskilt under håndtering og transport.
For så vidt angår spørgsmålet om enkeltboksopstaldning af udsættersøer på samlesteder, kan jeg henvise til, at Justitsministeriet - som det blev tilkendegivet ved behandlingen af det tidligere nævnte beslutningsforslag nr. B 14 om transport af udsættersøer - i øjeblikket overvejer, om der veterinærfagligt og EU-retligt er tilstrækkeligt grundlag for at revidere de gældende regler om transport af udsættersøer. Justitsministeriet overvejer i den forbindelse bl.a., om det er muligt at stille krav til indretning af samlesteder, der sikrer, at udsættersøer hviler, mens de er opstaldet på et samlested. Resultatet af Justitsministeriets undersøgelser forventes at foreligge i løbet af kort tid.
I denne forbindelse skal jeg dog samtidig henlede forslagsstillernes opmærksomhed på, at Fødevarestyrelsen i sin seneste udtalelse fra marts 2009 om transport af udsættersøer anfører, at det er forbundet med usikkerhed, om enkeltboksopstaldning af udsættersøer på samlestederne giver søerne mulighed for at hvile. Fødevarestyrelsen anfører således, at opstaldning i enkeltbokse indebærer, at soens mulighed for bevægelse bliver begrænset, hvilket kan have en negativ effekt på soens mulighed for hvil. Dette gør sig især gældende, hvis soen kommer direkte fra et løsdriftssystem.
Som nævnt undersøger Justitsministeriet i øjeblikket bl.a. muligheden for at stille krav til indretningen af samlesteder, der sikrer, at udsættersøer hviler under opholdet. Det er min opfattelse, at vi bør afvente resultatet af denne undersøgelse, der som sagt vil være færdig om kort tid.
Samlet set er konklusionen, at regeringen af de grunde, jeg har været inde på, ikke kan støtte beslutningsforslaget. Der skal dog ikke herske tvivl om, at regeringen ligesom forslagsstillerne ønsker at forbedre forholdene for udsættersøerne under transport, og jeg vil derfor, så snart resultatet af Justitsministeriets undersøgelse af de veterinærfaglige og EU-retlige spørgsmål foreligger, indkalde medlemmerne af Folketingets Retsudvalg og Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri til et møde, så vi kan drøfte spørgsmålet om en skærpelse af reglerne om transport af udsættersøer.