Udvalget for Videnskab og Teknologi 2008-09
UVT Alm.del
Offentligt
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 84 (Alm. del) stillet af Udvalget forVidenskab og Teknologi (Benny Engelbrecht (S)) den 17. marts 2009.3. april 2009
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 43
Med venlig hilsen
Helge Sander
E-postNetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
09-0518518838681/1
Spørgsmål nr. 84 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi
(Benny Engelbrecht (S)) den 17. marts 2009 til Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling (Alm. del).
Spørgsmål 84
Ministeren bedes kommentere artiklen: ”Google’s nye reklame-plan kaldes en ka-tastrofe” fra Computerworld den 13. marts 2009 og redegøre for, hvilke initiati-ver den danske regering vil tage for at sikre, at der ikke sker krænkelser af danskestatsborgeres private oplysninger.Svar
Googles reklameplan er en automatisk kategorisering af brugeres besøg på for-skellige hjemmesider. Kritikken mod Googles initiativ er, at der er tale om enunødig registrering af internetbrugerne.Privatlivets fred er et område, jeg som minister er meget opmærksom på, og deter også et emne, som optager rigtig mange borgere. Jeg har i 2008 blandt andetnedsat It-sikkerhedskomitéen, som bidrager til at sikre et øget fokus på privatli-vets fred gennem partnerskaber med relevante interessenter.Googles initiativ viser, at branchen løbende finder nye metoder til at indsamle ogsammenstille data om brugerne, og man må som bruger til stadighed afveje for-dele og ulemper ved at benytte de forskellige tjenester på internettet. Jeg kan iden forbindelse oplyse, at netop opmærksomhed omkring beskyttelse af privatli-vets fred vil indgå som et tema i årets Netsikker nu! kampagne, som Viden-skabsministeriet gennemfører.I forhold til, hvilke regler der gælder for registrering af internetoplysninger, ogom der eventuelt sker en krænkelse af disse regler, er det et spørgsmål, som hørerunder Datatilsynet. Jeg har til brug for svaret indhentet bidrag fra Datatilsynet.Datatilsynet har oplyst, at:”Persondatalovens1kapitel 3 indeholder bestemmelser om lovens geografiskeområde.Dataansvarlige i DanmarkPersondataloven gælder for behandling af oplysninger, som udføres for en data-ansvarlig, der er etableret i Danmark, hvis aktiviteterne finder sted inden for DetEuropæiske Fællesskabs område.Dataansvarlige i andre EU-landeHvis en dataansvarlig, som er etableret i en anden medlemsstat, udøver aktiviteterpå dansk område, falder behandlingen uden for persondataloven.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Dok nr.Side
8838681/1
1
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer.
Dataansvarlige uden for EUPersondataloven gælder også for en dataansvarlig, som er etableret i et tredjeland,hvis:behandlingen af oplysninger sker under benyttelse af hjælpemidler, derbefinder sig i Danmark, medmindre hjælpemidlerne kun benyttes medhenblik på forsendelse af oplysninger gennem Det Europæiske Fælles-skabs område, ellerindsamling af oplysninger i Danmark sker med henblik på behandling i ettredjeland.GoogleDatatilsynet er ikke bekendt med, om Google Inc. har etableret sig som dataan-svarlig i et andet EU-land. Det er således muligt, at dele af Googles databehand-linger vil kunne anses for omfattet af den danske persondatalov. Hvis Googleetablerer sig i et andet EU-land og ikke i Danmark, vil det være dette lands per-sondatalovgivning og ikke den danske persondatalov, der finder anvendelse.Ministeriet for Videnskab
Datatilsynet har i forbindelse med en henvendelse fra Google om produktetGoogle Streetview udbedt sig oplysninger om, hvorvidt Google anser sig omfat-tet af den danske persondatalov. Der er endnu ingen afklaring i sagen.Afslutningsvist kan det oplyses, at Datatilsynet på nationalt plan for tiden be-handler spørgsmål om anvendelse af brugeroplysninger til at målrette reklamer påinternettet. Problemstillingen udspringer af en konkret klagesag over et dansk da-tingsite, og formålet er at få afklaret, hvad der er muligt inden for persondatalo-vens rammer. Datatilsynet vil i forbindelse hermed drøfte anvendelsen af bruger-oplysninger i markedsføringsøjemed med relevante interesseorganisationer, virk-somheder mv.”
Teknologi og Udvikling
Side
2/2