Udvalget for Videnskab og Teknologi 2008-09
UVT Alm.del
Offentligt
700350_0001.png
700350_0002.png
Folketingets udvalg for Videnskab og TeknologiChristiansborg
InstitutionsstyrelsenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 106 (Alm. del):I brev af 29. maj 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål efterønske fra Kirsten Brosbøl (S):Spørgsmål 106:"Ministeren bedes oversende udvalget en kommenteret gennemgang afde anvendte modeller for selveje, som er taget i anvendelse afundervisningsinstitutioner indenfor Undervisningsministeriets område."Svar:De selvejende uddannelsesinstitutioner på Undervisningsministerietsressortområde kan overordnet deles op i de regulerede institutioner ogde frie skoler.Fælles for institutionerne er, at hver institution har en bestyrelse somøverste ansvarlige ledelse, at institutionens midler alene må komme detgodkendte uddannelsesformål til gode, at de i deres virke som selvejendeinstitution skal være uafhængige, at bestyrelsen over for undervisnings-ministeren er ansvarlig for institutionens samlede virksomhed, herunderforvaltningen af de statslige tilskud, og at institutionerne modtager stats-tilskud efter bloktilskudsprincippet, dvs. at de samlede tilskud udgør enblokbevilling, som institutionen frit kan disponere over inden for sitformål.De regulerede selvejende institutioner har til formål at udbyde undervis-ning, hvor der efter lovgivningen skal være et offentligt tilbud, dvs. om-råder, hvor der er forsyningspligt med de pågældende uddannelser, ogundervisningsministeren har et ansvar for institutionsstrukturen.De regulerede institutioner er omfattet af lov om institutioner for almen-gymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om insti-tutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om erhvervsakademier for
19-06-2009
2videregående uddannelser, lov om professionshøjskoler for videregåendeuddannelser og lov om medie- og journalisthøjskolen.En lang række af de regulerede institutioner er selvejende inden for denoffentlige forvaltning. Erhvervsakademierne betegnes dog som selvstæn-dige institutioner inden for den offentlige forvaltning. Denne særligebetegnelse er begrundet i erhvervsakademiernes særlige styreform, hvorbestyrelsens flertal udpeges af andre regulerede institutioner, primærtinstitutioner for erhvervsrettet uddannelse, og hvor kravet om, at institu-tionerne i deres virke som selvejende institution skal være uafhængig,ikke gælder.De frie skoler er udover produktionsskoler institutioner, der er et alter-nativ til det offentlige tilbud i folkeskolen eller tilbud, hvor der ikke erforsyningspligt med de pågældende uddannelser. De frie skoler er omfat-tet af lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om folkehøjsko-ler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostsko-ler), lov om produktionsskoler og lov om private gymnasieskoler, stu-denterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser).Der er i vedlagte skema givet en oversigt over centrale forhold for deenkelte selvejende uddannelsesinstitutioner med hensyn til forhold tilden offentlige forvaltning, oprettelse, nedlæggelse, formue ved nedlæg-gelse, bygninger og bestyrelsessammensætning.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder