|
|
|
Dato: |
6. november 2008 |
|
Visum, Udsendelser og Humanitære Sager |
||
2008/4111-381 |
||
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 9 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 14. oktober 2008 (Alm. Del).
Spørgsmål:
â€Vil ministeren oplyse i hvor mange tilfælde Ã¥rligt ministeriet og Udlændingeservice har inddraget det depositum, som turister skal indbetale for at fÃ¥ visum til Danmark, som følge af at de har misvedligeholdt visumreglerne?â€
Reglerne om garantistillelse i visumsager blev indført ved lov nr. 429 af 9. juni 2004, der trÃ¥dte i kraft den 1. oktober 2004 med virkning for visumansøgninger indgivet efter denne dato. Ændringen betød, at det blev muligt i visse tilfælde at meddele Schengenvisum mod den herboende references økonomiske sikkerhedsstillelse. Â
Beløbet reguleres en gang årligt. Beløbet er for 2008 reguleret til 54.813 kr.
Efter praksis – som beskrevet i ministeriets seneste visumpraksisnotat af 31. marts 2008 (jf. folketingsår 2007-2008, 2. samling, UUI Alm. Del, bilag 81) – kan der alene stilles krav om økonomisk sikkerhedsstillelse, såfremt ansøgeren er statsborger i et land, der er placeret i immigrationslandegruppen. I immigrationslandegruppen placeres lande, hvis statsborgere efter myndighedernes erfaring i nogen udstrækning søger videregående ophold i Danmark eller i et andet Schengenland.
Visumudstedelse kan ikke betinges af økonomisk sikkerhedsstillelse, når ansøgeren er statsborger i et land, der er placeret i asyllandegruppen eller i turistlandegruppen.
Den økonomiske sikkerhedsstillelse skal ses som et supplement til den generelle vurdering af immigrationsrisikoen. Det vil sige, at Udlændingeservice i alle tilfælde skal vurdere, om det – på baggrund af en vurdering af immigrationsrisikoen – findes nødvendigt, at der stilles en økonomisk sikkerhed af den herboende reference. Således kan der stilles krav om økonomisk sikkerhedsstillelse f.eks. i tilfælde, hvor en visumansøgers tilknytning til hjemlandet er usikker, eksempelvis på grund af ansøgerens manglende beskæftigelse og unge alder, eller eksempelvis i tilfælde hvor en visumansøger ønsker at besøge en herboende kæreste eller forlovede, og hvor der er en risiko for, at ansøgeren ønsker længerevarende ophold i Danmark eller i de øvrige Schengenlande.
Ved vurderingen af, om visum kan meddeles mod økonomisk sikkerhedsstillelse, lægges der således vægt på ansøgerens tilknytning til hjemlandet, ansøgerens alder, om ansøgeren har ægtefælle og/eller børn i hjemlandet, om ansøgeren er i arbejde, og om ansøgeren tidligere
har rejst i Danmark eller et andet Schengenland.
Visumudstedelse kan alene betinges af økonomisk sikkerhedsstillelse, nÃ¥r en udlænding søger om Schengenvisum med henblik pÃ¥ privatbesøg. Visumudstedelse kan sÃ¥ledes ikke betinges af økonomisk sikkerhedsstillelse, nÃ¥r en udlænding søger om Schengenvisum med henblik pÃ¥ forretningsbesøg, deltagelse i kulturelle arrangementer, sportsarrangementer, kongresser, tjenesterejser mv.Â
Ægtefæller, faste samlevere, mindreårige børn og forældre kan som udgangspunkt meddeles Schengenvisum, og visumudstedelse til denne persongruppe kan derfor ikke betinges af økonomisk sikkerhedsstillelse.
Udstedelse af Schengenvisum kan desuden ikke betinges af økonomisk sikkerhedsstillelse, hvis der foreligger ganske særlige grunde, f.eks. livstruende sygdom hos referencen eller dødsfald eller begravelse af et herboende nærtstående familiemedlem.
Økonomisk sikkerhed stilles først og fremmest til sikkerhed for, at ansøgeren udrejser af Schengenområdet i overensstemmelse med visummets gyldighed samt til sikkerhed for, at den pågældende undlader at benytte visumopholdet til at søge længerevarende ophold i Danmark eller et andet Schengenland.
Den økonomiske sikkerhed frigives, når ansøgeren er vendt tilbage til sit hjemland og har dokumenteret rettidig udrejse af Schengenområdet, forudsat at ansøgeren ikke på anden vis har overtrådt betingelserne for sit visum.
Hele beløbet forfalder som udgangspunkt til betaling, hvis visumansøgeren uden fornøden tilladelse opholder sig i Danmark eller i et andet Schengenland i mere end en måned ud over visummets gyldighedsperiode, mens kun halvdelen af beløbet forfalder til betaling, hvis ansøgeren uden fornøden tilladelse opholder sig i Danmark eller et andet Schengenland i op til en måned ud over visummets gyldighedsperiode.
Tilsvarende gælder, hvis en ansøger har fået forlænget sit ophold her i landet efter udlændingelovens § 4 b og har ulovligt ophold ud over dette tidsrum.
Hele beløbet forfalder endvidere til betaling, hvis ansøgeren efter indrejsen udvises, indgiver ansøgning om asyl i Danmark eller i et andet Schengenland, eller indgiver ansøgning om opholdstilladelse her i landet – dog ikke hvis der er tale om en ansøgning om arbejdstilladelse efter greencardordningen, positivlisten, beløbsordningen, koncernopholdstilladelse, eller hvis øvrige hensyn taler for at imødekomme ansøgningen (jf. herved udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-4 og 6), og ansøgningen resulterer i en tilladelse.
Â
Beløbet forfalder dog ikke til betaling, hvis hensyn af humanitær karakter afgørende taler derimod.
I perioden 2005 – 2007 er sikkerhedsstillelsen forfaldet til betaling i følgende omfang:
Inddrivelse |
2005 |
2006 |
2007 |
Inddrivelse af halvdelen af sikkerhedsstillelsen |
1 |
3 |
11 |
Inddrivelse af hele sikkerhedsstillelsen |
22 |
91 |
168 |
Hovedtotal |
23 |
94 |
179 |
Tallene for 2008 er det - grundet overgangen til et nyt elektronisk visumsystem - for tiden ikke muligt at opgøre.