Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
UUI Alm.del
Offentligt
Dato:Kontor:
27. februar 2009Visum, Udsendelse ogHumanitære Sager
J.nr.:Sagsbeh.:
2009/4111-414ALU
Besvarelse af spørgsmål nr. 68 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 5. februar
2009 (UUI alm. del – spørgsmål 68).
”I forlængelse af samrådsspørgsmål K – M bedes ministeren vurdere, om der de senere årer sket ændringer eller en opstramning i måden, hvorpå visumreglerne administreres af dedanske myndigheder?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carsten Hansen (S).
Svar:
Den nuværende nationale visumpraksis. følger af vedtagelsen af ændringen af udlændinge-loven, der trådte i kraft den 1. oktober 2004. Lovændringen har betydet, at flere udlændingekan få visum til Danmark, idet der blandt andet blev indført en mulighed for at betinge vi-sumudstedelse af økonomisk sikkerhedsstillelse, hvis der er tale om personer, der umiddel-bart vurderes at udgøre en immigrationsrisiko, og hvor der derfor forud for lovændringen villevære blevet meddelt afslag på visum. Endvidere blev landegruppeinddelingen, der i dag an-vendes i visumpraksis, og hvor placeringen af de enkelte lande sker på et forbedret statistiskgrundlag, gjort mere fleksibel. Endvidere blev de danske repræsentationers kompetence tilat afgøre visumsager præciseret og udvidet. Det forhold, at flere udlændinge efter lovæn-dringen i 2004 kan få visum til Danmark, modsvares af en mere konsekvent visumpraksisover for udlændinge, der benytter visumsystemet til andet end det tiltænkte formål – nemliget kortvarigt besøg i Danmark. Der blev derfor blandt andet ved lovændringen i 2004 indførten karensperiode ved misbrug af visum, der betyder, at en udlænding, der har misbrugt etmeddelt visum, som udgangspunkt ikke kan få visum igen efter sædvanlig praksis i enten treår eller fem år.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Samtidig hermed blev praksis for forlængelse af ophold her i landet ændret med Integrati-onsministeriets visumpraksisnotat af 29. september 2004 – der trådte i kraft den 1. oktober2004 – til den praksis, der i dag føres på området.Indtil oktober 2004 var der som udgangspunkt mulighed for at få forlænget et visum med optil yderligere 90 dage – altså indtil i alt 180 dage – med henblik på besøg hos ansøgerensherboende ægtefælle, samlever, forlovede, kæreste, børn, forældre og søskende. Forlæn-gelsen gav kun mulighed for ophold her i landet.Der var dog alene muligt at få forlænget sit visumophold efter denne praksis én gang pågrundlag af besøg hos den samme reference. Havde en udlænding tidligere fået forlængetsit ophold her i landet med henblik på fortsat besøg hos sin familie, kunne den pågældendeikke i forbindelse med et nyt visumophold her i landet få forlænget sit ophold, men måtte nø-jes med at opholde sig her i landet i maksimalt 90 dage af gangen efter de almindelige vi-sumregler.Derudover kunne forlængelse som i dag ske, hvis der forelå ekstraordinære omstændighe-der, herunder i tilfælde af alvorlig sygdom hos ansøgeren eller den herboende reference el-ler dødsfald hos den herboende reference.Betingelserne for at opnå forlængelse af et Schengenvisum skal ses i lyset af, at visum efterSchengenreglerne udstedes med henblik på kortvarige ophold, hvorfor udlændinge, som ermeddelt Schengenvisum, og som ønsker at blive i Danmark udover et meddelt visums gyl-dighedsperiode, som udgangspunkt skal ansøge om opholdstilladelse. Jeg synes, at dettegiver god mening ikke mindst i lyset af, at ændringen af visumpraksis i 2004 har medført, atflere udlændinge meddeles visum til Danmark.Jeg kan hertil oplyse, at ændringen i 2004 af den nationale visumpolitik, har betydet en væ-sentlig forøgelse af meddelte visumtilladelser. Således modtog de danske repræsentationerog Udlændingeservice i 2004 i alt 72.941 visumansøgninger, hvoraf 8.413 blev meddelt af-slag på visum, hvilket udgør en afslagsprocent på ca. 11,5 %. I forhold hertil modtog de dan-ske repræsentationer og Udlændingeservice i 2005 i alt 82.181 visumansøgninger, hvoraf6.148 blev meddelt afslag, hvilket giver en afslagsprocent på ca. 7,5 %, hvorimod der i 2006blev meddelt afslag på 5.149 ansøgninger om visum ud af i alt 79.415 ansøgninger, det vilsige en afslagsprocent på ca. 6,5 %. I 2007 modtog de danske repræsentationer og Udlæn-dingeservice i alt 89.459 visumansøgninger, hvoraf 4.700 blev meddelt afslag på visum –altså en afslagsprocent på ca. 5 %. Ændringen har således medført mere end en halveringaf afslagsprocenten.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk