Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
UUI Alm.del
Offentligt
Dato:Kontor:
27. februar 2009Visum, Udsendelse ogHumanitære Sager
J.nr.:Sagsbeh.:
2009/4111-413ALU
Besvarelse af spørgsmål nr. 64 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 4. februar
2009 (UUI alm. del – spørgsmål 64).
”Ministeren bedes redegøre for, hvad kriterierne er for, hvornår en sag skal behandles i Ud-lændingeservice frem for på den lokale repræsentation/ambassade.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Østergaard (RV).
Svar:
Danske repræsentationer er i medfør af udlændingelovens § 47, stk. 2, bemyndiget til at ud-stede visum. Repræsentationerne kan selv udstede visum (bona fide visum), hvis det vurde-res, at der ikke er nogen risiko for visummisbrug, og at ansøgeren ikke udgør en trussel modden offentlige orden, den nationale sikkerhed eller forhold til fremmede magter. Hvis det der-imod vurderes, at der er en risiko for misbrug, eller hvis der foreligger en af de andre nævntegrunde, skal sagen forelægges for Udlændingeservice.Beslutningen om, hvorvidt en sag skal behandles efter bona fide reglerne eller som en fore-læggelsessag, træffes af repræsentationerne ud fra en konkret vurdering i hver enkelt sag.Det følger af repræsentationernes retningslinjer, at de skal forelægge sager for Udlændinge-service i følgende tilfælde:1. hvis det vurderes, at der skal meddeles afslag (pga. risiko for visummisbrug),2. hvis der er behov for en nærmere undersøgelse af sagen (for at kunne fastslå, omder er risiko for visummisbrug),3. hvis det vurderes, at et eventuelt visum skal betinges af økonomisk sikkerhedsstillel-se af den herboende reference (fordi der er en vis risiko for visummisbrug),
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
eller4. hvis repræsentationerne er udtrykkeligt forpligtede til at forelægge sagen efter ret-ningslinjerne for deres behandling af visumsager.Ad 1-3)Fakultative forelæggelser
For så vidt angår de tre førstnævnte situationer, er der tale om fakultative forelæggelser,hvor repræsentationerne skal foretage en konkret vurdering af risikoen for visummisbrug –en vurdering, der i høj grad bygger på repræsentationernes skøn.Repræsentationernes retningslinjer indeholder dog en liste over nogle situationer, hvor re-præsentationerne skal være særligt påpasselige i deres vurdering af immigrationsrisikoen.Dette kan f.eks. være tilfældet, hvor det vurderes, at ansøgeren har en begrænset tilknytningtil sit hjemland, eller hvor der er tvivl om, hvorvidt et angivet kæresteforhold er reeltI de fleste sager træffes beslutningen om, hvorvidt en sag skal forelægges, ud fra en skøns-mæssig vurdering af sagen som helhed, og repræsentationerne kan inddrage en lang rækkeforhold i vurderingen – herunder ansøgerens personlige og sociale forhold, de generelle for-hold i ansøgerens hjemland samt repræsentationernes egne erfaringer vedrørende tenden-ser til visummisbrug i det pågældende land/område. Hvis erfaringen viser, at der består ensærlig stor immigrationsrisiko blandt ansøgere med en bestemt baggrund (f.eks. blandt an-søgere i en bestemt aldersgruppe eller fra et bestemt område), vil disse generelle erfaringersåledes også kunne indgå i repræsentationernes vurdering af, om en sag skal forelæggesfor Udlændingeservice eller ej. Vurderingen foretages således ofte under inddragelse af re-præsentationernes kendskab til lokalområdet, hvilket betyder, at kriterierne kan variere frasted til sted. Kriterierne kan endvidere variere over tid, og praksis kan løbende ændres,hvis det viser sig nødvendigt for at forhindre visummisbrug.Ad 4)Obligatoriske forelæggelser
Repræsentationerne er i særlige tilfælde forpligtede til at forelægge en sag for Udlændinge-service. I disse tilfælde behøver repræsentationerne ikke at foretage en konkret vurdering afrisikoen for visummisbrug, idet forelæggelse er obligatorisk.Dette gælder for sager,hvoransøgeren er registreret som uønsket i Schengen InformationsSystemet (SIS), på sanktionslisterne eller i den nationale indrejseforbudsliste,hvoransøge-ren er et mindreårigt barn, og andre forhold indikerer, at der kan være risiko for visummis-brug,hvoransøgeren er i besiddelse af et rejsedokument, der ikke anerkendes af Danmark,hvoransøgeren mistænkes for at ville begå kriminalitet eller udøve prostitution i Danmark,hvoransøgeren har en verserende opholdsansøgning i Danmark,hvoransøgeren mistæn-kes for at være ansvarlig for angreb el.lign. under en borgerkrig i hjemlandet, ellerhvoran-søgeren tidligere har misbrugt et visum.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk