Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
UUI Alm.del
Offentligt
645168_0001.png
645168_0002.png
645168_0003.png
645168_0004.png
645168_0005.png
TALEPAPIRDato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:27. januar 2009Lovkontoret2008/4014-49JVD
TitelMålgruppeAnledningTid og sted
Talepapir til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål HIntegrationsudvalgetSamrådDen 3. februar 2009, Folketinget
Samrådsspørgsmål H til integrationsministeren”Ministeren bedes redegøre for, på hvilken måde ministeriet vil sikre, at den danskepraksis efter Metock-dommen er korrekt og for ministeriets dialog med EU-kommissi-onen herom”Tale:[Det talte ord gælder]
I forbindelse med fortolkningen af Metock-dommenforetog vi sammen med Udenrigsministeriet, Ju-stitsministeriet og Økonomi- og Erhvervsministerieten indgående juridisk analyse af Metock-dommenog EU-reglerne om familiesammenføring.Denne analyse mundede som bekendt ud i, at vimåtte ændre reglerne i EU-opholdsbekendtgørel-sen.Det har været afgørende for mig, at de nationale til-tag, som Danmark har iværksat på baggrund af EF-domstolens afgørelse i Metock-sagen, var afstemtmed EU-kommissionen, inden de blev sat i kraft i
Danmark for på den måde at sikre Kommissionensopbakning.Derfor blev der på baggrund af regeringens overve-jelser om de mulige nationale løsninger i forhold tilMetock-dommen taget kontakt til EU-kommissionenfor at drøfte de nationale tiltag.Jeg vil gerne understrege, at vi har haft en god ogtæt dialog med Kommissionen, som har været me-get konstruktiv i drøftelserne om de nationale tiltag.Der er i den forbindelse blevet afholdt møder påhøjt niveau mellem Kommissionen og Integrati-onsministeriet i slutningen af august og begyndel-sen af september i år.På disse møder blev der redegjort for de danskebekymringer i forhold til de uhensigtsmæssigekonsekvenser af Metock-dommen og for de danskeønsker i forhold til en direktivændring.Danmark overrakte også Kommissionen et forslagtil ændring af opholdsdirektivet.Væsentlige dele af drøftelserne vedrørte spørgsmå-let om, hvilke muligheder der er inden for direkti-vets rammer for at imødegå misbrug og omgåelseaf reglerne om fri bevægelighed efter Metock-dommen.
Side 2
På møderne opnåede vi en klar forståelse medKommissionen om de tiltag, Danmark efterfølgendehar taget i relation til Metock-sagen.På baggrund af disse møder, var der før ændrin-gerne af de danske regler en brevveksling mellemKommissionen og Integrationsministeriet.Integrationsministeriet oplyste her Kommissionenom de ændringer af de danske regler, som var ud-arbejdet blandt andet på baggrund af drøftelsernemed Kommissionen.Det drejede sig hovedsageligt om ændringerne afEU-opholdsbekendtgørelsen, der blev gennemførtden 2. oktober 2008, men også om ministerietsmeddelelse til Udlændingeservice om ændringer afEU-opholdsbekendtgørelsen og praksis som følgeaf Metock-dommen.Kommissionen svarede på det danske brev ved atoplyse, at de ændringer, som Danmark ville indføreefter Metock-dommen, synes at være en korrektgennemførelse af EU-reglerne i dansk ret.Danmark har efterfølgende sendt de endelige æn-dringer og den endelige meddelelse til Kommissio-nen, hvilket ikke har givet anledning til yderligerebemærkninger fra Kommissionen.Kommissionen har dermed så at sige ”nikket” til deændringer, der er foretaget i EU-opholdsbekendt-
Side 3
gørelsen og meddelelsen til Udlændingeservice,som følge af Metock-dommen.På den måde er vi så sikre, som man overhovedetkan være på, at Kommissionen er enig med Dan-mark i, at de danske tiltag efter Metock-dommen er ioverensstemmelse med direktivet.Kommissionen har efterfølgende fremhævet dialo-gen med Danmark som et godt eksempel til efter-følgelse af andre EU-lande i forbindelse med gen-nemførelse af EU-regler i national ret.I og med, at de nye regler om familiesammenføringi forbindelse med fri bevægelighed er korrekt gen-nemført i dansk ret, så bør de afgørelser, som hen-holdsvis statsforvaltningerne og Udlændingeser-vice træffer i første instans også være korrekte.Men der er selvfølgelig klageadgang, når der givesafslag.For statsforvaltningernes afgørelser vedrørendeopholdskort til andre EU-borgere end danske ogderes familiemedlemmer, kan der klages til Udlæn-dingeservice.Og for afgørelser fra Udlændingeservice vedrøren-de familiesammenføring efter EU-reglerne med endansk statsborger, der har benyttet sig af retten tilfri bevægelighed, er der klageadgang til Integrati-onsministeriet.
Side 4
Det er et vanskeligt retsområde, men jeg følger ud-viklingen i praksis nøje for at sikre, at borgerne fårde rettigheder, de har krav på.Integrationsministeriet har derfor etableret en fribevægeligheds-enhed, der skal sikre en tæt fagligovervågning af området for familiesammenføringefter EU-reglerne om fri bevægelighed.Enheden skal blandt andet overvåge udviklingen iEF-domstolens praksis tæt og sikre, at EF-domsto-lens afgørelser effektivt bliver gennemført i danskret.Enheden skal endvidere sikre høj kvalitet i vidende-ling og koordinering mellem udlændingemyndighe-derne i forhold til familiesammenføring efter EU-retten for at sikre en korrekt, effektiv og hurtig vej-ledning og sagsbehandling på området.Samlet set er det min vurdering, at Danmarks gen-nemførelse af tiltag efter Metock-dommen er kor-rekt, og at der er taget de nødvendige tiltag for atsikre borgernes retsstilling.Men som nævnt, er det et område, jeg selv følgertæt.
Side 5