Dato:

3. december 2008

Kontor:

Kontrol- og Analyseenheden

J.nr.:

2008/4011-294

Sagsbeh.:

sba

Fil-navn:

Udvalgsspørgsmål

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 37 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik på vegne af ikke medlem af udvalget (MFU) Morten Messerschmidt (DF) til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 18. november 2008 (Alm. Del).

 

Spørgsmål:

 

”Ministeren bedes oplyse, hvordan Danmark hidtil har fortolket artikel 7 i afgørelse nr. 1/80 om tyrkiske arbejdstagere, set i forhold til den afgørelse som EF‑domstolen er kommet frem til i dommen Hakan Er C‑453/07.”

 

Svar:

 

Af artikel 7 i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 af 19. september 1980 fremgår, at når tyrkiske arbejdstagere har tilknytning til det lovlige arbejdsmarked i en medlemsstat, har deres familiemedlemmer, såfremt de har fået tilladelse til at flytte til den pågældende medlemsstat,

 

Artikel 7 giver sÃ¥ledes et familiemedlem til en tyrkisk arbejdstager ret til at tage beskæftigelse, nÃ¥r familiemedlemmet har haft lovlig bopæl her i landet i mindst 3 Ã¥r pÃ¥ andet grundlag.

I Hakan Er-dommen tages der stilling til, om de tyske udlændingemyndigheder kunne stille krav til familiemedlemmets arbejdsmarkedstilknytning. De tyske udlændingemyndigheder havde i et konkret afslag på forlængelse af opholdstilladelse anført, at "det er en betingelse, at den pågældende står til rådighed for arbejdsmarkedet på tidspunktet for ansøgningens fremsættelse, og at der også inden for en overskuelig fremtid er en reel chance for at få anvist arbejde". Dommen konkluderer, at der efter artikel 7 ikke kan stilles krav til familiemedlemmets arbejdsmarkedstilknytning m.v.

 

Ægtefæller og faste samlevere til tyrkiske arbejdstagere, herunder tyrkiske arbejdstagere med ret til ophold efter Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80, gives i Danmark opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1. Et familiemedlem, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, har ret til at tage enhver beskæftigelse fra opholdets start, idet den pågældende er fritaget for krav om arbejdstilladelse, jf. udlændingelovens § 14, stk. 1, nr. 7. Familiemedlemmet har således videre rettigheder efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, end efter artikel 7.

 

Der stilles en række betingelser for meddelelse af opholdstilladelse til et familiemedlem efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1. Familiemedlemmet skal tage ophold på den herboende udlændings bopæl, og den herboende udlænding skal have midler til sin egen og familiens forsørgelse. Familiemedlemmet må endvidere ikke modtage hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 3. Der stilles således ikke betingelser om arbejdsmarkedstilknytning eller lignende i forbindelse med meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1.