Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
UUI Alm.del
Offentligt
742216_0001.png
742216_0002.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 579800039856612. oktober 2009
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik har i brev af 15. september 2009stillet følgende spørgsmål nr. 282 (alm. del), som hermed besvares.
J.nr. 09-119-0272/2009-0011148

Spørgsmål nr. 282:

”Ministeren bedes redegøre for, om en person kan betragtes som stående til rådig-hed for arbejdsmarkedet med ret til at hæve understøttelse/kontanthjælp, hvis den-ne person deltager regelmæssigt i fredagsbønnen i en moske.”

Endeligt svar:

KontanthjælpsmodtagereSom det fremgår af min besvarelse af udvalgets spørgsmål 264, er det en betingelsefor kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik, at kontanthjælpsmodtageren stårtil rådighed for arbejdsmarkedet og aktivt søger at udnytte sine arbejdsmuligheder.En kommune har pligt til løbende at vurdere, om en kontant- eller starthjælpsmod-tager fortsat opfylder betingelserne for at modtage hjælpen ved at udnytte sine ar-bejdsmuligheder/være til rådighed. I rådighedsvurderingen indgår, om der er”egenskaber” ved den ledige kontanthjælpsmodtager, der gør, at det ikke er muligtat formidle den ledige kontanthjælpsmodtager til ordinært arbejde. Således kan denledige kontanthjælpsmodtagers generelle adfærd indgå i vurderingen.Kommunen skal afprøve rådigheden hos en kontant- eller starthjælpsmodtager,hvis der er tvivl om personens vilje eller evne til at udnytte arbejdsmulighederne.Dette kan kommunen gøre ved at give de pågældende tilbud om arbejde, tilbud ef-ter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (vejledning og opkvalificering, jobtræ-ning eller løntilskudsjob) eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning.Møder den ledige kontanthjælpsmodtager ikke op, og er der ikke en rimelig grundtil udeblivelsen, kan kommunen ud fra en konkret vurdering træffe afgørelse om, atkontanthjælpsmodtageren uden rimelig grund har afvist et tilbud. Det samme gæl-der, hvis kontanthjælpsmodtageren f.eks. insisterer på at have fri til fredagsbønnen,og dette er grunden til, at arbejdsgiveren ikke ansætter den pågældende. Kontant-hjælpsmodtager kan ikke begrænse sin rådighed til ganske få jobfunktioner ellerarbejdspladser – f.eks. arbejdspladser, hvor man kan holde fri om fredagen.Konsekvensen af at afvise et tilbud er, at kontanthjælpsmodtageren mister retten tilkontanthjælp, så længe der står et tilbud åbent, som den pågældende kan tage imod.
Modtagere af arbejdsløshedsdagpengeFor ledige dagpengemodtagere gælder, at de skal stå til rådighed 37 timer om ugensom fuldtidsforsikrede og 30 timer om ugen som deltidsforsikrede. De må ikke be-grænse rådigheden til visse tider af døgnet eller visse dage om ugen. En undtagelseherfra er ledige dagpengemodtagere, som ikke har pasningsmulighed for deres børnuden for daginstitutionernes åbningstid.Ledige dagpengemodtagere skal kunne overtage formidlet rimeligt arbejde meddags varsel. Den ledige har pligt til at overtage arbejdet og overholde de lovligtstillede krav om f.eks. arbejdstid, hvis arbejdsgiveren tilbyder den ledige jobbet.Den ledige kan ikke begrænse sin rådighed til ganske få jobfunktioner eller ar-bejdspladser – f.eks. arbejdspladser, hvor man kan holde fri om fredagen.Hvis en ledig dagpengemodtager ikke vil arbejde om fredagen, står pågældende ik-ke til rådighed. Konsekvensen heraf er, at pågældende mister retten til dagpenge,indtil pågældende har haft ordinært arbejde i et nærmere fastsat omfang.Det forhold, at en modtager af kontanthjælp eller dagpenge deltager regelmæssigt ifredagsbønnen i en moske, får ikke i sig selv konsekvenser for kontanthjælp ellerdagpenge, hvis pågældende i øvrigt står til rådighed for arbejdsmarkedet.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2