Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
UUI Alm.del
Offentligt
740559_0001.png
740559_0002.png
Dato:Kontor:Jnr.Sagsbeh.:
8. oktober 2009Koncernøkonomi
09/06894ANS
Besvarelse af spørgsmål nr. 265, stillet af Folketingets Udvalg forUdlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrereog integration den 11. september 2009 (Alm. Del).
Spørgsmål 265”Vil ministeren venligst oplyse, hvor mange personer der opnåede asyl i henholdsvisperioden 1995 til og med 2001 under den socialdemokratisk ledede regering og i periodenfra 2002 til og med 2008 under VOK-flertallet, og vil ministeren oplyse, hvad konsekvenserneville være, hvis afviste asylsøgere, der nægter at udrejse, skulle have enten asyl ellerhumanitær opholdstilladelse, som foreslået af flere partier, og ville det være muligt ogfordelagtigt alene at give opholdstilladelse til kvinder og børn, alene fordi de er kvinder ogbørn?”Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).Svar:Antallet af tilladelser til asyl i perioden 1995 til 2008 fremgår af nedenstående tabel.Det bemærkes, at ikke alle ansøgninger afgøres i samme år, som de indgives. Detbemærkes også, at de nye asylregler – bl.a. afskaffelsen af de facto status – som blevindført efter regeringens tiltræden, gælder for ansøgninger, der er indgivet fra og med 1. juli2002, hvor lovændringerne trådte i kraft.
Antal tilladelser til asyl i perioden 1995-2008*§ 7, stk. 2§ 7, stk. 1År1995-20012002-2008status)12.6502.210(beskyttelses-status**)32.6282.682§ 7, stk. 4sager)358101§8ninge)3.4773.546

I alt

49.113

8.539

(konventions- status/de facto (ambassade- (kvoteflygt-
* Tallene for perioden 1995-2002 stammer fra "Nøgletal på udlændingeområdet 2002", bilag 6. Tallene for perioden2003-2008 stammer fra "Tal og fakta på udlændingeområdet 2008", bilag 20.** Inkl. 308 tilladelser (B-status) til irakiske tolke m.fl. i 2007 og 83 i 2008
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Hvis afviste asylsøgere, der nægter at udrejse, skulle have enten asyl eller humanitæropholdstilladelse, vil konsekvensen naturligvis være, at alle asylansøgere uanset nationalitetkunne påregne at få opholdstilladelse, selvom de ikke opfylder Flygtningekonventionensbetingelser for asyl. Det er selvsagt ikke ønskeligt.Udlændingeloven indeholder regler om opholdstilladelse, der er direkte rettet modmindreårige, f.eks. reglen om opholdstilladelse til uledsagede mindreårige. Udlændingelovenindeholder også regler, der i praksis navnlig har betydning for kvinder, Det gælder f.eks.reglen om, at der ved en afgørelse om inddragelse af en opholdstilladelse, der er meddelt pågrundlag af ægteskab, skal tages særligt hensyn til, om samlivet er ophævet på grund afvold i ægteskabet.Det kan også have betydning for en afgørelse om asyl eller humanitær opholdstilladelse, atden pågældende er kvinde eller mindreårig.Men der er ikke nogen af udlændingelovens regler, der indeholder hjemmel til at giveopholdstilladelse, alene fordi den pågældende er kvinde eller mindreårig. Det er heller ikkeen ordning, jeg ønsker indført.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk