Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
UUI Alm.del
Offentligt
Udvalget for Udlændinge og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
8. oktober 2009
Udvalget for Udlændinge og Integrationspolitik har i brev af 10. september 2009stillet følgende spørgsmål nr. 263 (UUI alm. del), som hermed besvares.J.nr. 09-119-0263/2009-0010970
”På baggrund af vedlagte artikel fra Jyllandsposten den 29. august 2009 ”Mangeskoler gør op med den misforståede godhed” bedes ministeren redegøre for, om deter lovligt for personer, der er på kontanthjælp eller arbejdsløshedsunderstøttelse, atopholde sig tre måneder i udlandet. Hvis ja, vil ministeren så tage initiativ til atændre loven, så det bliver ulovligt? Hvis nej, vil ministeren så undersøge, hvorkontrollen har svigtet?”
For at modtagekontanthjælpskal man opholde sig her i landet og stå til rådighedfor det danske arbejdsmarked. Det betyder, at kontanthjælpsmodtagere som ud-gangspunkt ikke kan bevare hjælpen under ferie eller rejser ud af landet.Kommunen kan dog i særlige tilfælde tillade, at retten til hjælp bevares under kort-varige ophold i udlandet. Det gælder hvis modtageren deltager i aktiviteter, der erled i et tilbud, ved samvær med egne børn under 18 år, som ikke kan foregå her ilandet, ved nødvendig lægebehandling som ikke kan fås her i landet, eller ved an-dre særlige forhold f.eks. ved besøg hos en nær pårørende, der er alvorligt syg.Hertil kommer, at man i tilbud, der varer 12 måneder eller mere, har ret til en akti-veringsfri måned. I denne måned kan hjælpen bevares, selvom man rejser ud aflandet.Hvis der ikke foreligger sådanne særlige tilfælde, skal hjælpen standses, hvis kon-tanthjælpsmodtageren forlader landet.Kommer ansøgeren tilbage til Danmark og søger om hjælp igen, må kommunen påny vurdere, om ansøgeren opfylder betingelserne for kontanthjælp.I den forbindelse skal kommunen bl.a. vurdere om ansøgeren står til rådighed. Op-står der tvivl herom, skal kommunen afprøve rådigheden. Dette kan f.eks. ske ved,at kommunen giver et aktiveringstilbud. Hvis ansøgeren udebliver fra tilbudet, kankontanthjælpen standses, så længe tilbudet står åbent. Kontanthjælpsmodtagereskal desuden jævnligt møde til samtaler i jobcenteret. Udebliver kontanthjælps-modtageren fra disse samtaler, skal kommunen give en sanktion.
Konstaterer kommunen, at en person mod bedre vidende uberettiget har modtagetkontanthjælp, skal kommunen kræve hjælpen tilbagebetalt.Kommunerne har ansvaret for, at betingelserne for at modtage kontanthjælp eroverholdt. Lovgivningen er da også sådan indrettet, at det kan betale sig for kom-munerne at overholde reglerne.Som udgangspunkt refunderer staten 35 pct. af kommunernes udgift til kontant-hjælp. Under tilbud om aktivering m.v. refunderer staten 65 pct. Aktiverer enkommune ikke en person til tiden, får kommunen ingen statsrefusion. Udbetaler enkommune kontanthjælp til en person, der ikke er berettiget til det, får kommunenheller ingen statsrefusion.Via de kommunale revisorer fører Arbejdsdirektoratet tilsyn med alle de områder,hvor kommunerne modtager statslig refusion eller tilskud til beskæftigelsesindsat-sen. I 2009 er der særligt fokus herpå, idet de kommunale revisorer udover den al-mindelige revision også undersøger kommunernes indsats mod misbrug af socialeydelser. Denne særlige revision har fokus på bl.a. om den enkelte kommune har or-ganiseret sig hensigtsmæssigt i forhold til at opdage misbrug af sociale ydelser, ogom kommunen undersøger sager, hvor kommunen har modtaget oplysninger fra enanden myndighed eller en anmeldelse fra en borger vedrørende mistanke om mis-brug af sociale ydelser. Det kan fx være lufthavnspolitiet, der sender orientering tilkommunen om en kontanthjælpsmodtagers ind- eller udrejse af landet.Arbejdsdirektoratet fører også tilsyn med kommunernes rådighedsadministration isager om personer, der får kontanthjælp mv. og som kun har ledighed som pro-blem. Hvis fx en kontanthjælpsmodtager udebliver fra en jobsamtale i kommunen,skal kommunen som udgangspunkt foretage fradrag i kontanthjælpen for de dage,borgeren udebliver. Arbejdsdirektoratet fører ved hjælp af stikprøver kontrol medkommunernes afgørelser i sådanne sager.For så vidt angårarbejdsløshedsunderstøttelsekan jeg oplyse, at det er en grund-læggende betingelse for retten hertil, at man står til rådighed for det danske ar-bejdsmarked. Det betyder bl.a., at man skal opholde sig i Danmark.Man har derfor som udgangspunkt ikke ret til arbejdsløshedsdagpenge ved ophold iudlandet. En særlig undtagelse hertil findes i EØS-reglerne, hvorefter man i en kor-tere periode kan modtage dagpenge ved arbejdssøgning i et andet EØS-land. End-videre har man ret til dagpenge under arbejdssøgning i et andet land, også landeudenfor EØS, hvis man inden afrejsen godtgør at have en aftale med en arbejdsgi-ver om en ansættelsessamtale i det andet land og kommer tilbage til Danmark in-den for 5 dage.For at kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet – og dermed have ret til dagpenge– skal man endvidere være aktivt arbejdssøgende. Dette påses af a-kasserne vedobligatoriske rådighedssamtaler, hver gang den ledige har haft 3 måneders sam-menlagt ledighed. Rådighedssamtalerne holdes ved personligt fremmøde. Den le-dige skal endvidere jævnligt møde til samtaler i jobcenteret.
2
Hvis den ledige udebliver fra disse møder eller ikke søger arbejde i tilstrækkeligtomfang, skal a-kassen stoppe for udbetalingen af dagpenge og undersøge sagennærmere. Bliver a-kassen herved bekendt med, at den ledige har været udrejst, skala-kassen kræve tilbagebetaling af dagpenge udbetalt med urette og give den ledigeen sanktion. A-kassen skal endvidere indgive politianmeldelse for overtrædelse afstraffeloven, når tilbagebetalingsbeløbet er større end 25 gange den maksimaledagpengesats for fuldtidsforsikrede.Arbejdsdirektoratet, som fører tilsyn med a-kassernes rådighedsvurderinger og ud-betalingen af dagpenge, har endvidere et samarbejde med lufthavnspolitiet – detsåkaldte lufthavnstilsyn. Samarbejdet indebærer, at lufthavnspolitiet stikprøvevisudvælger personer ved ud- og hjemrejse med henblik på at undersøge, om de på-gældende personer har opholdt sig i udlandet, samtidig med at de har modtagetdagpenge.Politiet kontakter direktoratet, som undersøger, om de pågældende har modtagetdagpenge, mens de var i udlandet. Er dette tilfældet, vil man desuden gå tilbage itiden for at undersøge, om personerne tidligere har modtaget dagpenge i forbindel-se med rejser til udlandet.Hvis direktoratet finder personer, som modtager sociale ydelser, videresender poli-tiet/direktoratet disse sager til de respektive kommuner, jf. ovenfor.For at politiet skal være bedst muligt rustet til at varetage denne opgave, underviserdirektoratet eleverne på politiskolen i rådighedsreglerne. Desuden underviser direk-toratet efter behov lufthavnspolitiet i landets lufthavne.En mulighed for at rejse til udlandet som forsikret ledig kan naturligvis være, atman har valgt at holde ferie med henholdsvis feriepenge eller feriedagpenge. Ende-lig er det muligt at ”holde fri for egen regning”, dvs. at man afmelder sig jobcente-ret og undlader at anmode om ydelser i en periode. Og så er der jo også den mulig-hed, at de personer, der er omtalt i artiklen, er selvforsørgende.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3