Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
UUI Alm.del
Offentligt
Dato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:
14. september 2009Erhvervsenheden
09/05901IFAUUI 251 - besvarelse
Besvarelse af spørgsmål nr. 251 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration
den 3. september 2009 (UUI Alm. Del – spørgsmål 251).
Spørgsmål 251:
”Vil ministeren redegøre for de juridiske belæg, som har ført til, at fire af de afvisteog nu udsendte asylansøgere fra Irak blev nægtet ophold under beløbsordningen,selvom de levede op til kravene?”Svar 251:
Jeg kan oplyse, at udlændingemyndighederne alene har foretaget en proceduremæssig be-handling af sagerne vedrørende de afviste irakiske asylansøgere, som har søgt om opholds-tilladelse i medfør af beløbsordningen, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 3, hvorefter derefter ansøgning kan gives opholdstilladelse til en udlænding, der har indgået aftale eller fåettilbud om ansættelse inden for et fagområde, hvor ansættelsen indebærer en årlig aflønningpå et af ministeren for flygtninge, indvandrere og integration fastsat mindstebeløb.Der har således ikke været tale om en materiel behandling af sagerne, idet ansøgningerneer blevet afvist i medfør af udlændingelovens § 9 a, stk. 4, 1. og 2. pkt.Det fremgår af udlændingelovens § 9 a, stk. 4, 1. pkt., at ansøgning om opholdstilladelse ef-ter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-4 og 6, kan indgives, behandles og tillægges opsæt-tende virkning her i landet, hvis udlændingen har lovligt ophold, medmindre særlige grundetaler derimod.Hvis udlændingen ikke har lovligt ophold, kan ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr.1-4 og 6, ikke indgives, behandles eller tillægges opsættende virkning her i landet, medmin-dre særlige grunde taler derfor, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 4, 2. pkt.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Den nuværende formulering af bestemmelsen trådte i kraft den 1. juli 2008 med lov nr. 486af 17. juni 2008.Følgende fremgår blandt andet af bemærkningerne til bestemmelsen (Lovforslagnr.L 132fremsat den 27. marts 2008, side 32):”Med forslaget i § 9 a, stk. 4, 2. pkt., videreføres den gældende praksis, hvorefter en ansøgning fra udlændinge, derikke har lovligt ophold, ikke kan indgives, behandles og tillægges opsættende virkning her i landet, medmindre sær-lige grunde taler derfor.Særlige grunde vil kunne foreligge, hvis en asylansøger, der har fået endeligt afslag på sin ansøgning om asyl, menikke er udrejst, indgår aftale eller får tilbud om ansættelse inden for et fagområde, hvor der er mangel på særligtkvalificeret arbejdskraft, eller hvor ansættelsen indebærer en årlig aflønning på mindst 375.000 kr., jf. de foreslåedebestemmelser i § 9 a, stk. 2, nr. 2-3. Der kan endvidere efter en konkret vurdering være tale om et tilbudt ansættel-sesforhold, der kan give opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 2, nr. 6. En ansøgning omopholdstilladelse med henblik på beskæftigelse fra en asylansøger vil dog kunne afvises, hvis den pågældende klartikke er kvalificeret til det pågældende job, eller der i øvrigt er grund til at antage, at aftalen eller tilbuddet er profor-ma”.
De afviste irakiske asylansøgere har således fået afvist at få behandlet deres ansøgning omopholdstilladelse efter beløbsordningen i medfør af afvisningsbestemmelsen i udlændingelo-vens § 9 a, stk. 4, 2. pkt., idet der henset til bemærkningerne til bestemmelsen i L 132 ikkefandtes at være særlige grunde, der talte for at tillade disse ansøgninger indgivet.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk