Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
UUI Alm.del
Offentligt
698975_0001.png
698975_0002.png
Dato:Kontor:
16. juni 2009Visum, Udsendelserog Humanitære sager
J.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:
2009/4111-444JEMUUI 149 – besvarelse

Besvarelse af spørgsmål nr. 149 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration

den 27. maj 2009 (UUI Alm. Del – spørgsmål 149).

Spørgsmål:

”I forlængelse af svaret på spørgsmål 143 bedes ministeren forholde sig tilUNHCR’s rapport ”UNHCR Eligibility Guidelines for Assesing the International Pro-tection Needs of Iraqi Asylum-seekers” og især de anbefalinger, der fremgår af side18 i rapporten, vedrørende følgende fem irakiske provinser: Bagdad, Diyala, Kirkuk,Nivewa og Salah Al-Din.”

Svar:

Jeg har som integrationsminister ikke kompetence i asylsager.Afgørelser om asyl træffes derimod af Udlændingeservice i 1. instans med klageadgang tilFlygtningenævnet, der er et domstolslignende organ. Alle afgørelser træffes efter en konkretog individuel vurdering på baggrund af de oplysninger, der foreligger om asylansøgerenshjemland.Flygtningenævnet har på baggrund af spørgsmålet oplyst, at Flygtningenævnet træffer afgø-relser på baggrund af den enkelte asylansøgers forklaring om sit asylmotiv sammenholdtmed de til enhver tid foreliggende baggrundsoplysninger om forholdene i ansøgerens hjem-land.Flygtningenævnet har endvidere oplyst, at UNHCR´s anbefalinger vedrørende behandlingenaf asylansøgere fra Irak er af generel præget karakter og er ikke retligt bindende for Flygt-ningenævnet. Anbefalingerne indgår imidlertid som et væsentligt element blandt andre i
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
nævnets samling af baggrundsoplysninger, når der foretages en konkret og individuel vurde-ring af den enkelte sag. Nævnet har i sin praksis vedrørende asylansøgere fra Irak ikke fun-det, at de generelle forhold i landet i sig selv har kunnet føre til opholdstilladelse efter ud-lændingelovens § 7. Noget andet er, at oplysninger om generelt vanskelige sikkerhedsfor-hold i hjemlandet indgår som et element i nævnets konkrete asylvurdering, og efter omstæn-dighederne kan tale for, at ansøgeren opfylder betingelserne for asyl.Flygtningenævnet har i den forbindelse oplyst, at Flygtningenævnet i 2008 gav asyl til 101irakiske statsborgere svarende til en omgørelsesprocent på 59 %.Flygtningenævnet har endelig oplyst, at Flygtningenævnets praksis for anvendelse af bag-grundsoplysninger, herunder UNHCR´s anbefalinger, er i overensstemmelse med praksisved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Der kan herved blandt andet henvises tildom af 17. juli 2008 i sagen NA. mod UK (Appl. 25904/07).Tilsvarende gælder for så vidt angår nævnets vurdering af den generelle sikkerhedssituationi Irak. Der kan herved henvises til dom af 20. januar 2009 i sagen F.H. mod Sverige (Appl.32621/06). Sidstnævnte dom er dog endnu ikke endelig, idet klageren har søgt sagen ind-bragt for Storkammeret.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk