Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
UUI Alm.del
Offentligt
Dato:Kontor:
22. juni 2009Visum, Udsendelserog Humanitære Sager
J.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:
2009/4111-437KSKUUI 129 - besvarelse.
Besvarelse af spørgsmål nr. 129 stillet af Folketingets udvalg til ministeren for
flygtninge, indvandrere og integration den 5. maj 2009 (Alm. Del – spørgsmål
129).
”I forlængelse af svaret på spørgsmål 97 bedes ministeren uddybe, om begrebet”medvirken til udsendelse” ifølge ministeriet skal forstås som en række objektive kri-terier, der skal være opfyldt, eller om der er tale om en række subjektive kriterier,der afhænger af den konkrete situation og person. I tilfælde af, at ministeren betrag-ter begrebet ”medvirken til udsendelse” som en række objektive kriterier, bedes mi-nisteren opliste samtlige kriterier, der skal være opfyldt for, at udlændinge kan be-tragtes som værende medvirkende til sin egen udsendelse af landet”.Svar:
Jeg skal indledningsvis bemærke, at der ikke i udlændingeloven findes en egentlig definitionaf begrebet medvirken og at kravene til medvirken (omfang og nærmere indhold) derfor vilafhænge af forholdene i den enkelte sag.Kriterierne for, hvornår en udlænding anses for medvirkende til sin egen udsendelse fremgåraf bemærkningerne til udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, (nu § 9 c, stk. 2). Lovbemærknin-gerne, herunder kriterierne for medvirken til udsendelsen, er udmøntet i en række vejlednin-ger udarbejdet af Integrationsministeriet – senest vejledningnr. 122 af 13. juli 2000”Vejled-ning om behandlingen af sager om opholdstilladelse på grund af udsendelseshindringer, jf.udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4”.Det fremgår heraf, at Rigspolitiet i forbindelse med forelæggelsen for Udlændingeserviceskal redegøre for de hidtidige udsendelsesbestræbelser, herunder for om det har været mu-ligt for udlændingen at udrejse frivilligt, om udlændingen i så fald aktivt har søgt at udnytte
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
en sådan mulighed for frivillig udrejse, om udlændingen har underskrevet ”erklæringen ommedvirken til udsendelse af Danmark”, om udlændingen reelt har medvirket til udsendelsen,og om denne reelle medvirken har været konstant siden udløbet af udrejsefristen.Det fremgår af udlændingelovens § 40, stk. 4, at drager politiet omsorg for en udlændingsudrejse, skal udlændingen meddele de nødvendige oplysninger hertil og medvirke til tilveje-bringelse af nødvendig rejselegitimation og visum og til udrejsen i øvrigt.Et helt grundlæggende krav vil være, at udlændingen af egen drift meddeler politiet de kor-rekte oplysninger om sin identitet, det vil sige navn og fødedata, fødested og nationalitet, og ividest muligt omfang fremlægger dokumentation herfor, med henblik på, at politiet kan vide-regive disse oplysninger til hjemlandets myndigheder til brug for identifikation af den pågæl-dende som statsborger i det pågældende land. En sådan identifikation er helt afgørende forhjemlandets accept af at ville modtage den pågældende og dermed for hjemlandets udste-delse af hjemrejsedokument. De helt konkrete oplysninger, som udlændingen skal give tilbrug herfor, vil variere fra land til land, idet de enkelte lande har forskellige registreringssy-stemer som grundlag for at kunne identificere egne statsborgere.Udlændingestyrelsen (nu Udlændingeservice) har på baggrund af vejledningnr. 122 af 13.juli 2000i april 2006 udarbejdet ”Vejledning om § 9 c, stk. 2, en vejledning om behandlingenaf sager vedrørende udsendelseshindrede asylansøgere”.Det fremgår heraf, at det følger af udlændingelovens § 30, stk. 1, at det påhviler en udlæn-ding – der ikke har ret til at opholde sig her i landet – at udrejse af landet. Såfremt udlændin-gen ikke udrejser frivilligt, drager politiet omsorg for udrejsen, jf. udlændingelovens § 30, stk.2. Det forhold, at en ansøger påberåber sig, at det ikke er muligt at gennemføre tvangsmæs-sige udsendelser til den pågældendes hjemland, kan ikke føre til en ændret vurdering, idetdet er en absolut betingelse for meddelelse af opholdstilladelse som udsendelseshindret, atden pågældende udlænding medvirker til udsendelsen.Denne betingelse gælder, uanset om udsendelse af andre grunde end den pågældende ud-lændings manglende medvirken ikke er mulig. Dette medfører, at selv om Rigspolitiet vurde-rer, at en udsendelse er udsigtsløs, vil der ikke kunne meddeles tilladelse, hvis den pågæl-dende ikke har medvirket til udsendelse i mindst 18 på hinanden følgende måneder sidenudløbet af den sidst fastsatte udrejsefrist.Det skal indgå i vurderingen af, hvorvidt en udlænding har medvirket i forbindelse med ud-sendelsesbestræbelserne, om den pågældende har haft mulighed for at udrejse frivilligt, ogom udlændingen i givet fald aktivt har søgt at udnytte en sådan mulighed for frivillig udrejse.Det skal endvidere indgå i vurderingen, om den pågældende har underskrevet ”erklæring ommedvirken til udsendelse af Danmark”, om udlændingen reelt har medvirket til udsendelse,og om denne reelle medvirken har været konstant siden udløbet af udrejsefristen.Der skal således være tale om en reel medvirken. Det vil ikke blive anset for reel medvirken,såfremt udlændingen medvirker til f.eks. fremskaffelse af rejselegitimation, men fortsat næg-ter at udrejse eller på anden måde modsætter sig udsendelse. Endvidere vil det forhold, at
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
en udlænding fremsætter forskellige betingelser eller krav for at ville udrejse frivilligt, være atsidestille med manglende medvirken.Udlændingen anses heller ikke for at have medvirket, såfremt den pågældende underskrivererklæring om medvirken til udsendelse, men ikke aktivt medvirker til at tilvejebringe forud-sætningerne for en udsendelse, f.eks. ved at meddele de nødvendige oplysninger til fast-læggelse af identitet eller nationalitet, såsom ved at medvirke til en sprogtest eller ved atfremskaffe originale dokumenter fra f.eks. slægtninge i hjemlandet.Hvis en udlænding har været forsvundet i løbet af 18 måneders-perioden, vil dette være atsidestille med manglende medvirken i den eller de perioder, hvor han har været forsvundet.Det er i denne forbindelse vigtigt at fastslå, at den pågældende reelt har været forsvundet,og at det således ikke beror på fejlopdateringer eller lignende.Hvis en udlænding har været udrejst af landet til et tredjeland i løbet af 18 måneders-perioden, vil dette være at betragte som manglende medvirken.I de tilfælde, hvor der er etableret en særlig repatrieringsordning, vil en manglende accept afat modtage repatrieringshjælp være at sidestille med manglende medvirken.
Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk