Udenrigsudvalget 2008-09
URU Alm.del
Offentligt
697257_0001.png
697257_0002.png
697257_0003.png
UdenrigsministerietDen 10 . juni 2009Spørgsmål fra Uden-rigsudvalget til udvik-lingsministeren af 13.maj 2009 stillet afMogens Jensen (SF).URU alm. del -spørgsmål 194

Spørgsmål 194:

Vil ministeren kommentere anbefalingerne i Dansk Kunstnerråds brev til udvalget af 28. april2009?”1. Udviklingslandene:Høringen gav en bred opbakning til at kulturdimensionen prioriteres højere og er enforudsætning for et effektivt udviklingssamarbejde. Vi skal i den forbindelse opfordretil, at kulturel mangfoldighed i fremtiden indarbejdes som et af bistandens tematiskehensyn, så det får en selvstændig tværgående prioritet. Det kan f.eks. ske som ”Demo-krati, menneskerettigheder, kulturel mangfoldighed og god regeringsførelse”. Det ervigtigt, at kulturel mangfoldighed placeres som et tema, der systematisk skal arbejdesmed, ellers risikerer indsatsen at forblive tilfældig – afhængig af ildsjæle – eller instru-mentel.2. Det internationale/globale samarbejde – kulturindustriernes udvikling:Globaliseringspolitikken bør indebære, at Danmark internationalt gør en proaktiv ind-sats for kulturel mangfoldighed. Dette skal især foregå i EU og UNESCO/FN syste-met, og indsatsen skal forbedre de internationale rammebetingelser for at kulturindu-strier udvikles, så den kulturelle mangfoldighed tilgodeses. Dette aspekt er centralt iUNESCO-konventionen om kulturel mangfoldighed, men indgår i meget ringe grad iden hidtidige indsats og udmøntning af globaliserings-forliget, og er alt for fraværendei samarbejdet med udviklingslandene.3. Medier og kulturinstitutioner i Danmark:De danske public service medier, især DR, har et særligt ansvar for den kulturellemangfoldighed. Både for at den globale mangfoldighed præsenteres til danskerne (ogsåi prime time), og for at den danske mangfoldighed formidles og udvikles. Der bør ud-vikles et langt bedre systematisk samspil herom mellem medierne og stilles krav frapolitisk side om handlingsplaner, som proaktivt arbejder for udviklingen af mangfol-digheden. Danske kulturinstitutioner bør i deres daglige arbejde integrere UNESCOkonventionens intentioner og kunne redegøre for, hvorledes dette er gjort.
4. Grønland:Grønland er globalt foregangsområde blandt oprindelige folk for kulturel mangfoldig-hed samtidig med at Danmark i udviklingssamarbejdet støtter oprindelige folk. Dan-mark bør indgå et langsigtet samarbejde med Grønland om udviklingen af kapacitetfor oprindelige folk verden over til at bevare og udvikle deres kulturelle mangfoldig-hed. Danmark kan etablere nye positive samarbejdsflader med Grønland om en fællesindsats i forhold til konventionen om kulturel mangfoldighed.5. Koordinering og samarbejde:Ovenstående indsatser forudsætter en god koordinering mellem de involverede mini-sterier. Vi skal opfordre til at Folketinget udstikker hvorledes denne koordinering skalforegå, og sikrer, at det ministerium, der bør foretage den overordnede fælles koordi-nering, også er det ministerium, der har de fornødne økonomiske ressourcer og poli-tisk indflydelse hertil.”

Svar:

Ad 1:Kultur er allerede en prioritet i det danske udviklingssamarbejde, og retningslinjer ogmålsætninger for indsatsen er beskrevet i den danske kulturstrategi fra 2002. Kultur-dimensionen indgår på flere niveauer i udviklingssamarbejdet: dels som middel til atfremme udviklingspolitiske målsætninger; dels som mål i sig selv for støtte til fremmeaf kulturlivet i et samarbejdsland, men også som en konsekvens for kulturen i et landeller en befolkningsgruppe af den udviklingsproces, udviklingssamarbejdet spiller ind i.Kultur er ikke et tværgående hensyn i udviklingssamarbejdet på linje med ligestilling,bæredygtig udvikling og demokrati og menneskerettigheder, der er udvalgt på grund afderes grundlæggende betydning for udviklingssamarbejdets overordnede mål, som erfattigdomsbekæmpelse. Vigtigheden af området understreges ved, at fremme af kultu-rel mangfoldighed og kunstnerisk ytringsfrihed fremhæves som et indsatsområde iudkastet til den nye strategi for demokrati og menneskerettigheder i udviklingssamar-bejdet.Ad 2:Indsatsen for at forbedre de internationale rammebetingelser for at kulturindustrierudvikles, så den kulturelle mangfoldighed tilgodeses, udgør ikke en del af udviklings-samarbejdet men varetages primært af Kulturministeriet. Der henvises derfor til kul-turministerens svar på FT spm. 199 fra Kulturudvalget til kulturministeren, der vedrø-rer brevet fra Dansk Kunstnerråd.Ad 3:Da Kulturministeriet har det overordede ansvar for public service området og imple-menteringen af UNESCO-konventionen m.v., henvises til Kulturministeriets svar påFT spm. 199 fra Kulturudvalget til kulturministeren, der vedrører brevet fra DanskKunstnerråd.
Ad 4:Danmark har allerede et tæt og konstruktivt samarbejde med Grønland om beskyttelseog fremme af oprindelige folks rettigheder. Danmark og Grønland arbejder bl.a. sam-men om udbredelse af kendskab til og fremme af efterlevelse af FN-deklarationen omoprindelige folks rettigheder. Denne deklaration fastlægger bl.a. oprindelige folks ret tilat bevare og udvikle deres kulturelle mangfoldighed, herunder bevarelse af deres di-stinkte kulturelle institutioner mv. Danmark og Grønland afgiver desuden fælles ind-læg om oprindelige folk under FN’s Menneskerettighedsråd og fælles indlæg og rap-porteringer til FN’s Permanente Forum for Oprindelige Folk. I det bilaterale udvik-lingssamarbejde om kultur med Bolivia indgår desuden aktiviteter vedr. udveksling aferfaringer med at iværksætte UNESCO konventionen og konventionen for oprindeli-ge folk. Her deltager politiske og kunstneriske repræsentanter for det grønlandske folki møder med repræsentanter for oprindelige folk i Bolivia. Danmark støtter derudoverindsatsen for oprindelige folk finansielt gennem bidrag til bl.a. FN’s Permanente Fo-rum og den Internationale Arbejdsgruppe for Oprindelige Folk (IWGIA).Ad 5:Spørgsmålet er rettet til Folketinget.