J.nr. BLS-306-00019

 

Den

 

 

 

 

 

 

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 6 (alm. del) stillet af Folketingets Udvalg vedrørende Grønlandske Forhold.

 

 

Spørgsmål

Vil ministeren kommentere artiklen i Weekendavisen den 7. november 2008 om etablering af en mine til udvinding af molybdæn i nationalparken i Nordøstgrønland nær Scoresbysund og herunder redegøre for

-          om Grønland lever op til de internationale naturbeskyttelseskonventioner med anlægget af minen

-          hvorfor Grønland ikke har tiltrÃ¥dt Ã…rhus-konventionen, der bl.a. indebærer, at miljøvurderinger skal være offentligt tilgængelige

 

Svar

 

Det er Grønlands Hjemmestyre, som har ansvaret for at implementere de internationale naturbeskyttelseskonventioner på Grønland. Ramsarkonventionen fra 1971 er en international naturbeskyttelseskonvention, der har til formål at beskytte vådområder af international betydning. Grønlands Hjemmestyre har i 1987 udpeget 11 såkaldte Ramsarområder, bl.a. Ramsarområdet Heden i Østgrønland. De ansvarlige myndigheder skal ifølge konventionen udforme og gennemføre deres planlægning med henblik på at fremme beskyttelsen af disse områder.

By- og Landskabsstyrelsen fik i februar 2008 en VVM-rapport til høring fra Grønlands Hjemmestyre, Råstofdirektoratet, om udvinding af molybdæn i Malmbjerget, som ville medføre indskrænkning af det udpegede Ramsarområde Heden, som har været omtalt i Weekendavisen. Styrelsen gjorde i sit svar Grønlands Hjemmestyre, Råstofdirektoratet, opmærksom på, at proceduren i sådanne tilfælde er, at Ramsarkonventionens sekretariat ifølge konventionens artikel 3,2 så tidligt som muligt skal underrettes, såfremt den økologiske karakter af vådområderne ændres eller kan forventes at blive ændret som følge af den tekniske udvikling, forurening eller anden menneskelig indgriben. Desuden blev det påpeget, at det af konventionens artikel 2,5 fremgår, at konventionens parter på grund af ”påtrængende nødvendige nationale interesser” kan lade et allerede udpeget Ramsarområde slette af listen eller indskrænke i areal. I sådanne tilfælde bør der ifølge artikel 4,2 såvidt muligt udpeges et kompensationsområde for at udligne tabet af vådområder.

I forlængelse af beskrivelsen af konventionsteksten, og da der ikke i det fremsendte materiale om mineprojektet var redegjort for, hvorvidt der er tale om et projekt af ”påtrængende nødvendig national interesse”, anmodede By- og Landsskabsstyrelsen Grønlands Hjemmestyre om at udarbejde den nødvendige redegørelse herom og sende den til Ramsarkonventionens sekretariat med henblik på godkendelse af sekretariatet.

I oktober 2008 fik By- og Landskabsstyrelsen en rapport til høring fra Grønlands Hjemmestyre, Råstofdirektoratet, vedrørende den planlagte minedrift med en foreløbig vurdering af påvirkningen af fuglelivet i Ramsarområdet Heden og forslag til et erstatningsområde. I sit svar gjorde By- og Landskabsstyrelsen opmærksom på, at der skulle udarbejdes en redegørelse til Ramsarsekretariatet om, hvorvidt der er tale om et projekt af ”påtrængende nødvendig national interesse”, idet dette er en forudsætning for at indskrænke et allerede udpeget Ramsarområde. Med hensyn til det foreslåede erstatningsområde indstillede By- og Landskabsstyrelsen, at der udpeges endnu et erstatningsområde ud over det foreslåede i Ørsted Dal, idet det fremgår af rapporten, at Ørsted Dal ikke fuldt ud kompenserer for bestanden af kortnæbbet gås, de sjældne fuglearter og vådområderne.

Grønlands Hjemmestyre har fremsendt redegørelsen den 9. december 2008, og By- og Landskabsstyrelsen har straks videresendt den til Ramsarsekretariatet.

 

Klima- og Energiministeriet har oplyst følgende om proceduren efter rÃ¥-stofindvindingslovgivningen: Ansøgningen er behandlet administrativt af RÃ¥stofdirektoratet i Nuuk, som herunder har hørt bl.a. By- og Landskabsstyrelsen om ovennævnte VVM-rapport fra februar og rapporten om pÃ¥virkningen af fuglelivet fra oktober. Herefter er sagen lagt op til FællesrÃ¥det vedrørende Mineralske RÃ¥stoffer i Grønland. For at en tilladelse til rÃ¥stofindvinding kan meddeles af landsstyret til ansøgeren, kræver det enighed mellem regeringen og landsstyret.

 

I den aktuelle sag tilføjede FællesrÃ¥det pÃ¥ møde den 5. november 2008 en indstilling til regeringen og landsstyret om, at den forudsatte indskrænkning af RamsaromrÃ¥det Heden skal fremsendes til By- og Landskabsstyrelsen, som er Kongeriget Danmarks overordnede administrative myndighed pÃ¥ omrÃ¥det, med henblik pÃ¥ at sikre at de formelle procedurer i forhold til Ramsar-sekretariatet overholdes. Det vil sige, at en ændring i RamsaromrÃ¥dets placering og udstrækning er forudsat i tilladelsen, og at en formelt korrekt godkendelse af dette af Ramsarsekretariatet er en betingelse for, at tilladelsen kan meddeles. Det grønlandske landsstyre og klima- og energiministeren har efterfølgende tiltrÃ¥dt FællesrÃ¥dets indstillinger. Først nÃ¥r en formel godkendelse fra Ramsar-sekretariatet via By- og Landskabsstyrelsen foreligger, vil landsstyret kunne meddele tilladelsen til ansøgeren.

 

Vedrørende spørgsmålet om Århus-konventionen kan det oplyses, Grønlands Hjemmestyre, Direktoratet for Miljø og Natur, ved brev af 31. juli 2000 i forbindelse med den danske ratifikation af Århus-konventionen oplyste, at Hjemmestyret ønskede, at der blev taget forbehold vedrørende Grønland i forbindelse med den danske ratifikation. Det er desuden i brevet anført, at der fortsat arbejdes på at få forbeholdet ophævet, men at det ikke kan nås forud for den danske ratifikation.