Udvalget vedrørende Grønlandske Forhold 2008-09
UGF Alm.del
Offentligt
VelfærdsministerietLovkoordineringJ.nr. 2009-180911. marts 2009
Notat
om
Danmarks og Grønlands forpligtelser i forhold til internationale aftaler på
det sociale område, der gælder for Grønland
Kompetencen på det sociale område i Grønland
Det eksisterende grundlag for grønlandske myndigheders overtagelse af sags-områder er fastlagt i lov nr. 577 af 29. november 1978 om Grønlands hjemme-styre, som trådte i kraft den 1. maj 1979.Det sociale område er med lov nr. 580 af 29. november 1978 for Grønland omarbejds- og socialvæsenet (bemyndigelsesloven) overtaget af hjemmestyretefter § 5 i hjemmestyreloven, dvs. med statsligt tilskud til medfinansiering afområdet.Internationale forpligtelser
Det følger af § 10, stk. 1, i hjemmestyreloven, at hjemmestyret er undergivet deforpligtelser, der følger af traktater og andre internationale regler, som til en-hver tid er bindende for riget. Ifølge § 10, stk. 3, kan regeringen pålæggehjemmestyret at foretage de foranstaltninger, der er nødvendige for at sikreoverholdelsen af internationale regler mv.I det interne forhold mellem Danmark og Grønland er det således Grønland,der har ansvaret for overholdelsen af internationale konventioner på overtagnesagsområder. Det vil bl.a. sige, at hjemmestyret skal sikre, at hjemmestyret vedudøvelsen af den regeludstedende og administrative kompetence på de over-tagne sagsområder overholder internationale konventioner mv., som er gælden-de for Grønland. Hjemmestyreloven indeholder ikke regler om, på hvilkenmåde hjemmestyret sikrer overholdelsen af internationale forpligtelser på over-tagne områder.Da det i henhold til grundloven er regeringen, der handler på rigets vegne imellemfolkelige anliggender, er det regeringen, der folkeretligt er ansvarlig forGrønlands overholdelse af internationale forpligtelser, også på sagsområder,som hjemmestyret har overtaget.
Side1af3Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@fc07e706\@[email protected]
Samlet kan dette udtrykkes således, at regeringen udadtil er ansvarlig på rigetsvegne for overholdelse af internationale konventioner, såsom FN’s børnekon-vention. I det interne forhold mellem Danmark og Grønland er det imidlertidhjemmestyret, der har ansvaret for overholdelsen af FN’s børnekonvention påde overtagne sagsområder.Skulle der opstå spørgsmål om, hvorvidt hjemmestyret ved udøvelsen af denregeludstedende og administrative kompetence på et overtaget område over-holder internationale forpligtelser, vil det kunne blive aktuelt med politiskedrøftelser mellem den ressortansvarlige minister og landsstyremedlemmet her-om.Det bemærkes, at det følger af § 16, stk. 1, i det for Folketinget fremsatte for-slag til lov om Grønlands Selvstyre, at selvstyret er undergivet de forpligtelser,der følger af folkeretlige regler og andre internationale aftaler, som til enhvertid er bindende for riget. Endvidere følger det af § 11, stk. 3, at de beføjelser,der med loven gives til landsstyret på udenrigsområdet, ikke begrænser de dan-ske myndigheders forfatningsmæssige ansvar og beføjelser i mellemfolkeligeanliggender, idet udenrigs- og sikkerhedspolitik er rigsanliggender. Situationenvil på dette punkt være uændret efter en vedtagelse af selvstyreloven i den fore-liggende form.Særligt om FN´s Børnekonvention
FN's Børnekonvention
Danmarks ratificerede i 1991 FN's Børnekonvention. Danmark afgiver hvert 5.år rapport om status for konventionens overholdelse til FN's Børnekomité. Påbaggrund af rapporten fra den danske stat, og en række NGO'ers skyggerappor-ter, indkaldes Danmark til eksamination ved komiteen, og denne afgiver deref-ter en række konkluderende bemærkninger om konventionens overholdelse.Seneste rapport har Danmark afleveret i august 2008, og det forventes, at Dan-mark indkaldes til eksamination ultimo 2010.Grønland tiltrådte i 1992, at konventionen også skulle gælde for Grønland.Hjemmestyret skal således sikre, at det ved udøvelsen af den regeludstedendeog administrative kompetence på overtagne sagsområder overholder Børne-konventionen. Børnekonventionen regulerer imidlertid ikke, hvilke skridtHjemmestyret skal tage for at sikre overholdelse af konventionen. Der følgersåledes ikke af konventionen en pligt til at bede andre lande, organisationerm.v. om hjælp til overholdelse heraf.Hjemmestyret har ved afgivelsen af den seneste rapport udarbejdet et særskiltafsnit om konventionens overholdelse i Grønland, ligesom repræsentanter fordet grønlandske hjemmestyre vil være til stede, når Danmark eksamineres vedFN's Børnekomité.Velfærdsministerens rolle som koordinator for Børnekonventionen
Side 2 af 3Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@fc07e706\@[email protected]
FN`s Børnekonvention består af rettigheder for barnet på forskellige områder,fx sundheds-, undervisnings- og det sociale område. Hvert af ministerierne haransvaret for konventionens overholdelse på deres eget ressortområde. Vel-færdsministeriet, Undervisningsministeriet og Sundhedsministeriet forvaltersåledes områder, der er essentielle i forhold til konventionen.På det sociale område er det Velfærdsministeriet som ressortministerium, derhar ansvaret for konventionens overholdelse. Herudover er velfærdsministerenkoordinator for Børnekonventionen, herunder for afrapportering til FN´s Bør-nekomité.
Side 3 af 3Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@fc07e706\@[email protected]