Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 98 (Alm. del):                                                                           30-01-2009
I brev af 14. januar 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål.
Spørgsmål 98
â€Kan ministeren garantere, at den sÃ¥kaldte tosprogstaskforce, der rejser rundt til landets kommuner for at skabe kendskab til sÃ¥kaldte gode eksempler, ikke rÃ¥dgiver omkring, vejleder til eller pÃ¥ anden mÃ¥de opfordrer til, at skoler med mange sÃ¥kaldte tosprogede elever forvandles til multikulturelle skoler, hvor der skal tages religiøse og kulturelle særhensyn, og kan ministeren samtidig garantere, at rÃ¥dgivningsenhedens eneste opgave er at tage faglige initiativer, der kan sikre, at sÃ¥ mange elever som muligt fÃ¥r en ordentlig skolegang og et fagligt udbytte?â€
Svar:
Det følger af aftalen om satspuljen for 2008-2011, at der skal oprettes en task force enhed for tosprogede elever i grundskolen med henblik på at forbedre de tosprogede elevers faglige og sproglige kompetencer.
Af Undervisningsministeriets udmøntningsplan, som den 13. juni 2008 blev sendt til satspuljeordførerne, fremgÃ¥r, at task forcen skal udbrede kendskabet til de metoder, der virker i forhold til at hæve det faglige niveau for tosprogede elever. Det kan bl.a. være pÃ¥ baggrund af erfaringerne fra projektet â€Dette virker pÃ¥ vores skoleâ€, hvorefter kommunerne skal tidligt i gang med indsatsen, lærerne skal have kompetencer inden for undervisning i dansk som andetsprog, lærerne skal have høje forventninger til de tosprogede elever, og skolerne skal prioritere samarbejdet med de tosprogedes forældre. Endvidere peger andre undersøgelser og erfaringer pÃ¥, at brugen af undervisningsassistenter, intensive læseforløb, mentorer og supervision lærere imellem kan medvirke til at løfte det faglige niveau hos de tosprogede elever.
Af udmøntningsplanen fremgår endvidere, at task forcen kan identificere behov for udvikling af nye undervisningsmetoder, der bygger videre på de ressourcer, eleverne har, og tager højde for, at eleverne har forskellige måder at lære på.
I overensstemmelse hermed kan man med hensyn til konkret rådgivning forestille sig, at task forcen rådgiver kommuner og skoler om en hensigtsmæssig organisering og tilrettelæggelse af dansk som andetsprog i tilknytning til skolens øvrige fag, rådgivning med hensyn til tilrettelæggelse af lektiehjælp for grupper af elever med særlige behov og om tilrettelæggelse af mentorordninger, rådgivning om samarbejde med de tosprogede forældre, rådgivning om inddragelse af elevernes kulturelle baggrund og sproglig ressourcer som led i styrkelse af undervisningen, samt rådgivning om mulighederne for at tilrettelægge efteruddannelsesforløb for lærerne, der ruster dem til at håndtere de særlige forhold, der gør sig gældende for tosprogede elever.