Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 97 (Alm. del):                                                                           30-01-2009
I brev af 13. januar 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 97:
"Vil ministeren kommentere henvendelsen af 7/1-09 fra professor ph.d., Hanne Leth Andersen, Århus Universitet, vedr. udviklingen i fransk, jf. UDU alm. del – bilag 135?"
Svar:
Efter folkeskoleloven er engelsk obligatorisk på 3. – 9. klassetrin, og eleverne skal tilbydes undervisning i tysk som tilbudsfag på 7. – 9. klassetrin. Der kan som alternativ til tysk som tilbudsfag tilbydes undervisning i fransk på 7. – 9. klassetrin.
Antallet af skoler, der har tilbudsfag i fransk som alternativ til tysk, har gennem de senere år været nogenlunde konstant. I skoleåret 2003/04 tilbød 266 skoler fransk som tilbudsfag, mens det i skoleåret 2007/08 var 259 skoler. De nævnte 259 skoler er fordelt på 56 kommuner.
Der er herudover mulighed for at tilbyde fransk (og tysk) som valgfag. Undervisningsministeriet fører dog ikke statistik over antallet af skoler, der tilbyder fransk som valgfag.
Ændring af folkeskolelovens ordning vil forudsætte drøftelser i folkeskolens forligskreds. Skal fransk styrkes, vil det indebære, at der findes særskilte økonomiske midler hertil, eller at andre fag nedprioriteres.
Også med hensyn til gymnasiale uddannelser og læreruddannelsen vil der være tale om, at en styrkelse af fransk vil forudsætte drøftelser af spørgsmål om prioritering i de relevante forligskredse.
På gymnasieområdet blev den seneste reform gennemført i 2005. Antallet af elever på stx med fransk som begyndersprog på niveau A er siden 2005 steget med 2,2 procentpoint og på niveau B faldet med 11 procentpoint (som følge af gymnasiereformens generelle krav om, at begyndersprog kun udbydes på A-niveau). Med hensyn til fransk som fortsættersprog på niveau A er der tale om et fald på 0,8 procentpoint og på niveau B en stigning på 0,2 procentpoint siden 2005. På baggrund af bl.a. den seneste rapport fra Følgegruppen er spørgsmål om ændringer i gymnasiereformen, bl.a. for sprogfagene, for tiden genstand for politiske overvejelser.
Med hensyn til læreruddannelsen udbydes fransk i Aalborg, Ã…rhus, Haderslev, Haslev samt i København. Søgningen hertil er dog begrænset.Â
Jeg kan i denne sammenhæng oplyse, at der den 1. februar 2009 åbnes et nyt nationalt videncenter for fremmedsprog på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. Det kan medvirke til at styrke undervisningen i og interessen for fremmedsprog, herunder fransk.