Folketingets uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 91 (Alm. del):                                                                           14-01-2009
I brev af 18. december 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL), Pernille Vigsø Bagge (SF), Christine Antorini (S):
Spørgsmål 91:
"Voksenefteruddannelse på det pædagogiske og social- og sundhedsområdet er afgørende for at sikre fremtidens velfærd.
Â
Et projekt finansieret af Undervisningsministeriet (TUP-projekt om barrierer for at tage Arbejdsmarkedsuddannelse - AMU - på det pædagogiske og social- og sundhedsområdet) viser, at administrationen vedrørende VEU-refusion er en stor barriere for at tage AMU.
Â
Ministeriet vil igangsætte et projekt, hvor man arbejder på at digitalisere VEU-blanketter til brug for udbetaling af refusion for derigennem at lette administrationen til gavn for mere brug af AMU. Det er derfor med stor undren, at social- og sundhedsskoler og seminarier er undtaget projektet på grund af deres brug af IT-systemerne LUDUS og SIS, der ikke spiller sammen med IT-systemet EASY, som VEU-digitaliseringen baseres på.
Â
Hvad agter ministeren at gøre for også at lette administrationen i relation til AMU på disse store velfærdsområder?"
Svar:
Digitaliseringen af administrationen af erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse igangsættes som følge af Aftale om gennemførelse af politireformen og styrkelse af politiindsatsen mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre.
Baggrunden for digitaliseringen er en analyse af administrationen af den erhvervsrettede voksen- og efteruddannelse udarbejdet af Deloitte Business Consulting.
Analysen indeholder to løsningsforslag, et oprindeligt og et alternativt løsningsforslag.
Det oprindelige løsningsforslag omfatter samtlige AMU-udbydere, inkl. social- og sundhedsskoler samt professionshøjskoler og private udbydere. Denne løsning er imidlertid forbundet med høj risiko, betydelige implementeringsomkostninger og en relativ lang indfasningsperiode.
Det alternative løsningsforslag omfatter kun de institutioner, der anvender det studieadministrative system EASY. Denne løsning er valgt, fordi den til sammenligning med det oprindelige løsningsforslag er forbundet med følgende fordele:
· Mindre kompleksitet og færre implementeringsomkostninger
· Lavere risiko som følge af færre implementeringsomkostninger samt trinvis implementering og ibrugtagelse
· Realisering af den fulde løsning tidligere end tidsplanen for det oprindelige løsningsforslag
Den valgte løsning omfatter ca. 90-95 pct. af aktiviteten på området, men som nævnt desværre ikke alle institutioner.
Jeg kan endelig oplyse, at Undervisningsministeriet undersøger, hvorvidt der på sigt kan åbnes mulighed for, at institutioner, der anvender LUDUS og SIS, kan få adgang til den digitale løsning og dermed også få gavn af de administrative lettelser, der som angivet i spørgsmålet er forbundet hermed.