Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Svar på spørgsmål 83 (Alm. del):                                                                            27-01-2009

I brev af 12. december 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Vigsø Bagge:

 

Spørgsmål 83:

"Vil ministeren overveje at genindføre modersmålsundervisningen i den danske folkeskole, jf. den nye undersøgelse med de positive resultater af modersmålsundervisning til tosprogede elever omtalt i MetroXpress 10/12-08: Modersmål giver gode karakterer"?

 

Svar:

Jeg har ikke planer om at indføre obligatorisk modersmålsundervisning for alle tosprogede elever i Danmark på baggrund af den i spørgsmålet nævnte undersøgelse fra Sverige.

 

Der er efter min opfattelse ikke noget sikkert forskningsmæssigt grundlag for at antage, at ressourcer afsat til modersmålsundervisning styrker tosprogede elevers muligheder for at klare sig i skolen bedre end ressourcer afsat til undervisning i dansk.

 

Den svenske undersøgelse ændrer ikke ved min opfattelse. Det fremgår af undersøgelsen, at tosprogede elever, der havde modtaget modersmålsundervisning, klarede sig bedre (220 point ved afgangseksamen) end etnisk svenske elever (208 point) og tosprogede elever, der ikke havde modtaget modersmålsundervisning (180 point). Tosprogede elever omfattet af undersøgelsen havde modtaget ikke meget mere end én lektion i modersmålet om ugen, og det anføres i rapporten, at forskellen i point i dette perspektiv er mærkværdig, om end der kan være en mulig effekt af antal år i undervisningen. Heller ikke faktorer i elevernes baggrund kan ifølge undersøgelsen forklare forskellene. Deltagelse i modersmålsundervisning var frivillig, og lektionerne var lagt uden for almindelig skoletid, og undersøgelsen anfører, at en mulig begrundelse for forskellene i point skal findes i elevernes motivation. Jeg kan nærmere henvise til rapportens s. 19-21.

 

 

Regeringen har ladet det være op til de enkelte kommuner at beslutte, om man vil afsætte ressourcer til modersmålsundervisning. Det indebærer, at kommuner, der på baggrund af den svenske undersøgelse skulle ønske at tilbyde modersmålsundervisning, selvsagt er frit stillet til at gøre dette.

 

Regeringen vil forsat satse på at styrke undervisning i dansk. Regeringen har sat tidligere ind med sprogstimulering, og undervisningen i dansk som andetsprog er styrket. I forbindelse med en aktuel revision af læreplanerne for folkeskolens fag vil vi endvidere understrege den enkelte faglærers ansvar for, at undervisning i dansk som andetsprog skal indtænkes i undervisningen i de enkelte fag.

 

Jeg vil for en god ordens skyld tilføje, at krav om obligatorisk modersmålsundervisning vil indebære betydelige praktiske vanskeligheder, og det vil herunder være særdeles ressourcekrævende at udvikle undervisningstilbud og lærerkompetencer i alle relevante modersmål. Elever i det danske uddannelsessystem taler samlet over 100 forskellige sprog.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder