Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Svar på spørgsmål 81 (Alm. del):                                                                            19-12-2008

I brev af 10. december 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 81:

”Er ventetid for PPR en saglig begrundelse for ikke at give specialundervisning til elever, som har behov for det?”

 

Svar:

Efter den gældende ordning er det skolelederen, der træffer beslutning om at iværksætte specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til folkeskolens elever. Beslutningen træffes efter indhentet udtalelse fra pædagogisk-psykologisk rådgivning og efter samråd med forældrene.

 

Der er forudsat, at skolelederens beslutning om iværksættelse af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand skal træffes inden for rimelig tid.

 

Der er hverken i forvaltningsloven eller i folkeskolelovgivningen fastsat regler om sagsbehandlingstiden. Spørgsmålet om, hvornår sagsbehandlingstiden overskrider det acceptable, kan derfor ikke besvares generelt, men må bero på en konkret vurdering, herunder sagens karakter.

 

Hvis skolelederen ikke inden for rimelig tid har mulighed for at træffe beslutning om iværksættelse af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand på grund af ventetid i pædagogisk-psykologisk rådgivning, kan forældrene indbringe sagen for kommunalbestyrelsen.

 

Kommunalbestyrelsens undladelser kan indbringes for statsforvaltningen, jf. § 50 b, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. 

 

Jeg skal også gøre opmærksom på, at i de tilfælde, hvor pædagogisk-psykologisk rådgivning ikke kan foretage vurderingen af en elev inden for rimelig tid, må skolelederen - der har det pædagogiske og administrative ansvar for skolen - gøre kommunalbestyrelsen opmærksom herpå.  

 

Skolelederen - der også træffer alle afgørelser vedrørende skolens elever - må desuden sørge for, at eleven modtager relevant undervisning under en eventuel ventetid på en pædagogisk-psykologisk vurdering, fx ved anvendelse af undervisningsdifferentiering eller holddannelse.  



Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder