Folketingets Uddannelsesudvalg

 Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 78 (Alm. del):                                                                            13-01-2009

I brev af 10. december 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nanna Westerby (SF).

 

Spørgsmål:

"Vil ministeren oplyse om udviklingen i frafald på de forskellige ungdomsuddannelser de sidste 15 år?"

 

Svar:

I tabel 1 vises udviklingen i elevernes fuldførelsesprocenter i de gymnasiale uddannelser og erhvervsfaglige uddannelser i en 15 års periode fra 1992 til og med 2006.

 

Tabel 1.  Fuldførelsesprocenter på ungdomsuddannelser 1992 – 2006 i pct.

 

1992

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

Almengymnasiale uddannelser

86

82

84

86

84

83

83

81

82

81

81

82

83

83

84

Erhvervsgymnasiale uddannelser

82

79

83

79

80

79

80

80

79

79

78

78

77

74

76

Erhvervsfaglige uddannelser

60

63

60

64

66

67

66

62

59

58

56

54

52

49

51

         

                    Kilde UNI•C Statistik & Analyse

 

 

 

I de almene gymnasiale uddannelser har fuldførelsesprocenterne stort set ligget stabilt omkring 83 pct. Dog har der i perioden mellem 1999 – 2003 været en lille nedgang i fuldførelsesprocenterne på 1 - 2 procentpoint.

I de erhvervsgymnasiale uddannelser har elevernes fuldførelsesprocenter i perioden til og med 1999 svinget omkring et niveau på 80 pct. Fra og med 2000 er fuldførelsesprocenterne svagt faldende med laveste niveau i 2005 på 74 pct. 2006 viser en lille stigning.

I de erhvervsfaglige uddannelser har elevernes fuldførelsesprocenter i perioden til og med 1999 svinget mellem 60 pct. og 66 pct. Fra og med 1999 er fuldførelsesprocenterne faldet til et niveau på 49 pct. i 2005 med en svag stigning i 2006 til 51 pct.

På grund af strukturelle ændringer af erhvervsuddannelsessystemet er det vanskeligt at sammenligne frafald over lange tidsserier. Det gælder bl.a. ændringen som følge af Reform 2000, der betød, at de elever, der før gik på første skoleperiode, som ikke blev talt med før 1999, efter reformen tælles med i frafaldsregistreringen, da de nu går på grundforløbet. Det giver en stigning i frafaldet.

 

Fuldførelsesprocenten er andelen af elever, som er påbegyndt en uddannelse eller uddannelsesgruppe (fx den gymnasiale uddannelsesgruppe) et givent tælleår, der ender med (eller estimeres til at ende med) at fuldføre. Langt de fleste elever med frafald genoptager deres uddannelsesforløb i den samme eller en anden ungdomsuddannelse. Hvis en elev afbryder en uddannelse og tilmelder sig en ny inden for samme uddannelsesgruppe inden for 15 måneder tæller personen som fuldført, hvis denne gennemfører den nye uddannelse.

 

Tal for de sidste år fx 2006 er beregnet ved at tildele årets påbegyndte uddannelsessøgende frafaldsprocenter for de efterfølgende år, der svarer til de frafaldsprocenter de efterfølgende uddannelsestrin har i 2006.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder