Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

   

 

                                                                                                                                20-01-2009

Folketingets uddannelsesudvalg har i brev af 8. december stillet mig følgende spørgsmål. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christina Antorini (S):

 

Spørgsmål 74:

Ifølge Analyse af studieadministrative systemer, 2007 (side 70), anvendes der i 2006 106 mio. kr. årligt i IT-omkostninger og 419 mio. kr. årligt til lønomkostninger til EASY-A ude på Erhvervsskolerne.

 

a)      Finder ministeren det rimeligt, at erhvervsskolerne er bundet til det studieadministrative system EASY-A, som skal drives lokalt pÃ¥ hver skole, og som derfor pÃ¥lægger skolerne rene IT-driftsudgifter pÃ¥ over 100 mio. kr. Ã¥rligt, mens gymnasier anvender et internetbaseret system, som helt fritager skolerne for driftsudgifter?

 

b)      Kunne midlerne ikke bruges bedre pÃ¥ f.eks. undervisning, materialer eller andet?

 

Svar:

Jeg kan supplerende til mit tidligere afgivne svar på UDU spørgsmål 74 oplyse, at erhvervsskolerne er forpligtet til at anvende et fælles studieadministrativt system – EASY. Denne forpligtelse har været har været gældende siden 1991 og er begrundet i hensynet til effektiv ressourceudnyttelse. I forbindelse med analysen af skolernes anvendelse af studieadministrative systemer i 2007 blev det overvejet at ophæve denne forpligtelse til anvendelse af samme studieadministrative system på alle erhvervsskoler. På baggrund af høring af skoleforeningerne blev det besluttet indtil videre at opretholde anvendelsen af et fælles studieadministrativt system på erhvervsskolerne.

 

Jeg vil gerne understrege, at ministeriet løbende har overvejelser om hensigtsmæssig og effektiv drift af studieadministrative systemer med det formål at frigøre ressourcer til bedre uddannelse gennem administrative effektiviseringer.

 

Undervisningsministeriet og Finansministeriet har netop nedsat et udvalg, der på baggrund af en nærmere analyse skal opstille forslag til en mere ambitiøs anvendelse af it til studieadministrative og pædagogiske formål på ungdomsuddannelsesinstitutioner og professionshøjskoler. Udvalget skal blandt andet identificere og vurdere potentielle effektiviseringsgevinster som følge af regelforenkling, procesoptimering samt en mere hensigtsmæssig organisering og it-understøttelse af administrative arbejdsprocesser. Skoleforeningerne er inviteret til at deltage i dette arbejde med henblik på at bidrage til en fælles forståelse og kvalificering af analysen.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder