Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 73 (Alm. del):

I brev af 4. december 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål. Spørgsmålet er stillet efter ønske af Martin Henriksen (DF):

 

Spørgsmål 73:

"Vil ministeren oplyse, hvor mange produktionsskoler, der er herunder hvor mange der er lukket/lagt sammen inden for de seneste ti år, og vil ministeren for den samme tidsperiode redegøre for elevtallet samt i hovedlinier opremse de politiske initiativer, der har haft en direkte indflydelse på produktionsskolerne?"

 

Svar:

I 1998 var der 107 produktionsskoler. I dag er der 78 produktionsskoler, hvoraf 14 er opstået ved sammenlægning af produktionsskoler. I perioden fra 1998 til 2008 er der lukket 40 og oprettet 11 produktionsskoler.

 

Udviklingen i antallet af årselever fremgår af følgende tabel:

Ã…rstal

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

Ã…rselever[1]

5.671

5.250

5.011

5.462

5.551

6.420

7.038

6.354

5.495

4.832

 

Lovgrundlaget for skolerne har i hovedtræk udviklet sig således siden 1998:

 

1998             

Der indføres forbud mod filialvirksomhed m.v.

 

1999             

For at dæmme op for en fortsat stigende aktivitet indføres rammestyring gennem tildeling af aktivitetskvote for hver enkelt skole. Endvidere indføres opstramninger og præciseringer vedrørende indholdet af produktionsskoletilbuddene. Undervisningsministeren får bemyndigelse til at kunne fastsætte nærmere regler om skolernes tilbud.

 

2000             

Produktionsskolerne får eget lovgrundlag. For at sikre samme aktivitetsomfang som i 1999 gennemføres følgende lovændringer:

·        Rammestyringen ophæves og erstattes af en kommunal bidragsordning, som den kendes fra frie grundskoler og efterskoler. Bidragets størrelse fastsættes pÃ¥ finansloven og forhøjes for hver 5 pct. den samlede aktivitet overstiger det pÃ¥ finansloven fastsatte normtal. Grundtilskud modregnes i bidragsbetalingen.

·        Det præciseres, at unge, der har afbrudt en ungdomsuddannelse, hører til mÃ¥lgruppen.

·        Bortfald af statstilskud til elever i folkeskolen, der deltager i henhold til folkeskolelovens § 9, stk. 5 (nu § 9, stk. 4).

·        Loft over varigheden af produktionsskoleophold pÃ¥ et Ã¥r. Inden for en ramme pÃ¥ 5 pct. af Ã¥rselevtallet i det foregÃ¥ende finansÃ¥r kan ophold forlænges ud over 1 Ã¥r.

·        Indførelse af mindste skolestørrelse pÃ¥ 20 Ã¥rselever (fra 2001).

·        Tilbuddet skal fortrinsvis have relation til fagomrÃ¥der inden for de erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelser.

 

Ansvar og finansieringen af uddannelser som aktiveringstilbud samles hos de aktiverende myndigheder, der betaler for tilbud til aktiverede. I første omgang lægger staten ud og opkræver refusion hos kommunen/AF. Uddannelser med højt taxameter bliver hermed mindre attraktive for kommunerne/AF.

 

2001             

·        Kvoten til produktionsskoleophold ud over et Ã¥r forhøjes til 10 pct. af Ã¥rselevtallet i det foregÃ¥ende finansÃ¥r.

·        Der indføres særligt tilskud pr. Ã¥rselev, hvori indgÃ¥r deltagere, der efter 1/3-reglen gÃ¥r pÃ¥ kombinationsforløb til grundforløb eller dele af grundforløb i erhvervsuddannelserne.

 

2003             

Opfølgning på aftalen om Bedre uddannelser.

·        Udslusningstilskud for deltagere, der i umiddelbar forlængelse af produktionsskoleopholdet gÃ¥r videre i kompetencegivende uddannelse eller erhverv. Deltagerne skal have været i gang i 3 mÃ¥neder med den pÃ¥gældende aktivitet.

·        Tilskud pr. uddannelsesplan, nÃ¥r skolen igangsætter forløb som led i egu, der tilrettelægges af skolen.

 

Finansieringen af aktiverede i uddannelsestilbud omlægges fra refusion til direkte betaling mellem rekvirenten (Kommunen/AF) og uddannelsesinstitutionen.

 

2004             

Opfølgning på finanslovaftalen om omstillingsreserve mv.

·        Produktionsskolerne skal offentliggøre deres strategi for udslusning pÃ¥ deres hjemmeside.

·        Udslusningstilskuddet ændres, sÃ¥ der i beregningen indgÃ¥r deltagere, der har været i gang med en tilskudsberettigende aktivitet i 12 uger inden for en periode pÃ¥ 4 mÃ¥neder efter produktionsskoleopholdet.

·        Igangsætningstilskud pr. Ã¥r til hver produktionsskole til sikring af bedre udslusning. 

 

2005             

Initiativer til begrænsning af aktivitetsomfanget            

·        For at kunne indgÃ¥ i tilskudsgrundlaget skal deltagerne mÃ¥lgruppevurderes af Ungdommens Uddannelsesvejledning.

·        Skolerne skal i deres information og annoncering oplyse om mÃ¥lgruppen samt om, at et produktionsskoleophold ikke er formelt kompetencegivende.

·        Gradueringen af det kommunale bidrag og modregningen af grundtilskuddet i bidraget bortfalder.

 

Forholdsvis nedsættelse af skoleydelsen ved ulovligt fravær, for sent fremmøde m.v.

 

2007

Som en konsekvens af kommunesammenlægningerne i forbindelse med strukturreformen opstår der mulighed for sammenlægning mellem produktionsskoler, idet flere kommuner hermed får mere end én produktionsskole.

 

Målretning af produktionsskoler mod kompetencegivende uddannelser m.v. (Velfærdsaftalen, Ungdomsuddannelse til alle)

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder



[1] NB. Årselevberegningen blev fra og med 2003 ændret fra en elev i 42 uger til en elev i 40 uger, svarende til en teknisk opskrivning på 5 pct.