Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Uddannelsesudvalget har i brev af 3. december 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 68 (UDU alm. del), som hermed besvares.

 

 

Spørgsmål nr. 68:

”Ministrene bedes i fortsættelse af samråd 2/12-08 om arbejdsmiljøet på skolerne (samrådsspørgsmål H-J) redegøre for forskellene på arbejdsmiljøloven og undervisningsmiljøloven samt baggrunden for disse forskelle.”

 

 

Endeligt svar:

Formålet med arbejdsmiljøloven er at tilstræbe efter at skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøloven omfatter arbejde for en arbejdsgiver.

 

Elever og studerende er dog omfattet af arbejdsmiljølovens centrale bestemmelser om arbejdets udførelse, tekniske hjælpemidler og stoffer og materialer, når de modtager undervisning i situationer, der har arbejdslignende karakter for eksempel hjemkundskab, sløjd, fysik, faglig undervisning på tekniske skoler og lignende. Det betyder, at overholdelse af disse regler bliver kontrolleret af Arbejdstilsynet.

 

Formålet med undervisningsmiljøloven er at sikre, at elever og studerende på det offentlige og private undervisningsområde har en grundlæggende rettighed til et godt undervisningsmiljø, som skal tjene til, at undervisningen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

 

Uddannelsesstedernes ledelse har pligt til at sørge for, at der udarbejdes en skriftlig undervisningsmiljøvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene, herunder det psykiske og æstetiske miljø på uddannelsesstedet.

 

Undervisningsmiljøvurderingen skal blandt andet indeholde en beskrivelse og vurdering af eventuelle undervisningsmiljøproblemer. Endvidere skal der udarbejdes en handlingsplan, hvoraf det fremgår, i hvilken takt og rækkefølge de konstaterede problemer skal løses.

 

Det er ejerne af den pågældende institution, der skal sikre at loven overholdes. I folkeskolen er det kommunalbestyrelsen, der skal føre tilsyn. For erhvervsskolerne er det bestyrelserne, der har ansvaret overfor Undervisningsministeriet, som i særlige tilfælde kan gribe ind med påbud.

 

Som det fremgår dækker arbejdsmiljøloven ikke de teoretiske undervisningssituationer, men alene de undervisningssituationer, hvor undervisningen har arbejdslignende karakter.

 

Elevernes ”arbejdsmiljø” i de teoretiske undervisningssituationer tilgodeses indirekte via Arbejdstilsynets kontrol med lærernes arbejdsmiljø i disse situationer, idet eleverne også nyder godt af Arbejdstilsynets påbud om fx indeklima m.v. 

 

Baggrunden for disse forskelle på arbejdsmiljøloven og undervisningsmiljøloven er, at forholdet mellem elever og studerende på den ene side og underviser og uddannelsessted på den anden side kun i begrænset omfang er sammenligneligt med det forhold, der er mellem arbejdsgivere og arbejdstagere. Derfor er arbejdsmiljøloven med tilhørende partsorganer ikke egnet til at regulere undervisningsmiljøforholdene i almindelighed. Arbejdsmiljøloven er alene egnet til at regulere undervisningssituationer af arbejdslignende karakter.

 

I betragtning af, at elevernes vilkår på mange væsentlige områder tilgodeses gennem det forhold, at lærernes og de andre ansattes arbejdsmiljø er omfattet af arbejdsmiljøloven, er eleverne reelt ganske godt beskyttet.

 

Ovenstående svar er et fælles svar på udvalgets spørgsmål fra undervisningsministeren og undertegnede.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen