Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
626350_0001.png
626350_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for erhvervsfagligeuddannelserVester Voldgade 1231552 København V.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 64 (Alm. del):I brev af 1. december 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 64 :"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 11/11-08 fra Landsfor-eningen af Statsautoriserede Fodterapeuter vedrørende ny bekendtgørel-se om uddannelse til fodterapeut, jf. alm. del – bilag 80.Ministeren bedes især forholde sig til kritikken af, at det private kursus tilfodplejer, der fungerer uden offentlig kontrol, umiddelbart giver adgangtil fodterapeutuddannelsen."Svar:I mit brev af 11. juni 2008 til Folketingets Uddannelsesudvalg, som ersvar på udvalgets spørgsmål 14 i forbindelse med behandlingen af B 61Forslag til folketingsbeslutning om kvalitetskrav til private uddannelser,oplyste jeg, at Undervisningsministeriet og Sundhedsstyrelsen overvejeren modernisering af uddannelsen til fodterapeut.Arbejdet med modernisering af uddannelsen er pågået hele efteråret2008 i samarbejde med de to udbydende skoler samt Sundhedsstyrelsen,der er autorisationsmyndighed for fodterapeuter. Udkastet til ny be-kendtgørelse, som Landsforeningen af Statsautoriserede Fodterapeuter(LASF) har fremsendt bemærkninger til i sit brev til udvalget, er netopresultatet af dette arbejde. Jeg kan oplyse, at LASF har været inddragettidligt i arbejdet med modernisering af uddannelsen.I forhold til de enkelte kommentarer til bekendtgørelsesudkastet kan jegbemærke, at det var en forudsætning for modernisering af uddannelsen,at ændringerne kunne rummes inden for de nuværende økonomiskerammer for uddannelsen. Førstehjælp er ønsket indført i uddannelsen afskolerne selv. De udbydende skoler har kunnet indarbejde førstehjælpinden for den eksisterende undervisningstid samtidig med, at målene for
3. august 2010
2uddannelsen stadig vil kunne nås på den normerede uddannelsestid på 18måneder.Faget farmakologi er blevet integreret i de andre i bekendtgørelsen nævn-te sundhedsfag. Det fremgår af skolernes udkast til ny uddannelsesord-ning, at der er beskrevet kompetencemål, der omhandler viden inden forfarmakologi, samt at der er tilrettelagt undervisning, der understøtteropnåelse af disse kompetencer. Det fremgår ligeledes af skolernes udkasttil uddannelsesordning, at der undervises i vejledning af patienter i bl.a.faget pædagogik og faget fodterapi.Undervisning i drift af egen virksomhed kan tages via efteruddannelses-tilbud inden for arbejdsmarkedsuddannelsessystemet.Det er skolerne, der ved optagelse af elever til uddannelsen foretager envurdering af elevens forudgående kvalifikationer og kompetencer for atklarlægge, hvorvidt eleven på den baggrund kan fritages for dele af ud-dannelsen, jf. bekendtgørelsesudkastets § 5, stk. 1. Når der i samme pa-ragrafs stk. 2 er nævnt, at skolen ved vurderingen i videst mulige omfangskal inddrage elevens hidtidige uddannelse og beskæftigelse, som reeltkan sidestilles med elementer i uddannelsen, herunderbeskæftigelse og ud-dannelse som fodplejer,er det alene tænkt som et eksempel på, hvad skolenkan lægge vægt på i vurderingen af den enkelte elevs forudgående kom-petencer.Der er ikke tale om, at der er direkte adgang til fodterapeutuddannelsenfor uddannede fodplejere. De formelle adgangskrav gælder for alle ansø-gere, uanset uddannelsesbaggrund. På baggrund af LASF’s henvendelsevil jeg overveje, hvorvidt henvisningen til beskæftigelse og uddannelsesom fodplejer skal udgå af bekendtgørelsesudkastet for derved at undgåden misforståelse, at fodplejere har direkte adgang til uddannelsen. Sko-lerne skal fortsat foretage en selvstændig realkompetencevurdering afhver enkelt elev, hvor elevens uddannelse og beskæftigelse evt. vil kunnegive eleven fritagelse for dele af uddannelsen.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder