Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 51 (Alm. del):
I brev af 12. november 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 51:
"Vil ministeren kommentere henvendelsen af 10/11-08 fra SOSU-lederforeningen, vedr. administrative fællesskaber, jf. UDU alm. del - bilag 57?"
Svar:
I henvendelsen fra SOSU-lederforeningen stilles følgende spørgsmål:
â€Kan der redegøres for, hvordan det kan anses for en fordel, at Ã¥rselevtallet
på sosu-skolerne er opgjort til 5296 årselever, når skolerne reelt har
administrative opgaver i forhold til 8162 Ã¥rselever?â€
På baggrund af svarene fra de institutioner, der har deltaget i den omfattende spørgeskemaundersøgelse i foråret 2007, er der for hver enkelt af disse institutioner beregnet et effektiviseringspotentiale, som består i forskellen mellem den pågældende institutions ressourceforbrug på de administrative opgaver og den gennemsnitlige erhvervsskoles ressourceforbrug.
Det potentiale, der gennem disse enkeltvise beregninger pr. institution er konstateret for de SOSU-skoler, der har deltaget i spørgeskemaundersøgelsen, er herefter opregnet til landsplan ved brug af det årselevtal for samtlige SOSU-skoler, som Undervisningsministeriet har oplyst Deloitte. Det er dette tal, 5.296 årselever, der er lavere end det samlede årselevtal, idet Undervisningsministeriet kun har opgivet det antal årselever, som finansieres af statslige tilskud, mens de årselever på SOSU-skolerne, som f.eks. kommunerne betaler for, ikke er medtaget.
Det indebærer, at det potentiale pr. årselev, der er konstateret på de deltagende skoler, er opregnet med et lavere samlet årselevtal end det faktiske samlede årselev tal.