Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for gymnasialeuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
07-10-2009Svar på spørgsmål 417 (Alm. del):I brev af 23. september 2009 har udvalget efter ønske fra Nanna Wester-by (SF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 417:"Ministeren bedes kommentere undersøgelsen fra UNI-C, der viser, atfuldførelsesprocenten for hf, htx og hhx falder, jo større klassekvoti-enten er.Ministeren bedes forholde sig til, om dette skal have konsekvenser i formaf loft over klassekvotienten på disse uddannelser?Giver undersøgelsen anledning til at sætte gang i en nærmere forsknings-baseret undersøgelse af sammenhænge mellem klassekvotient og fra-faldstruede/uddannelsesfremmede elevers udbytte af undervisningen iDanmark?"Svar:Den undersøgelse af klassekvotienter i de gymnasiale uddannelser, somUNI•C har foretaget i august i år, og som der henvises til i spørgsmålet,dokumenterer, at der ikke er nogen signifikant sammenhæng mellemklassestørrelser og fuldførelsesprocenter i hverken stx, hhx, htx eller hf.Jeg omtalte undersøgelsen på det åbne samråd i Uddannelsesudvalgetden 8. september i år og koncentrerede mig her om tallene fra stx, idetsamrådet tydeligvis var indkaldt på baggrund af en indsamling af oplys-ninger om klassestørrelser i stx og hf, som elevorganisationen DGS hav-de foretaget.
2Nedenstående tabel viser et uddrag af resultaterne fra UNI•C’s undersø-gelse.Uddannelse
StxKlassestørrelse
Under 25 elever29-32 eleverOver 32 eleverUnder 25 elever29-32 eleverUnder 25 elever29-32 eleverOver 32 eleverUnder 25 elever29-32 eleverOver 32 eleverFuldførelsesprocent
87,290,892,679,477,984,382,081,880,879,278,1
HfHhx
Htx
Det er korrekt, at fuldførelsesprocenterne for hf, hhx og htx falder svagtmed stigende klassestørrelse, men for stx gælder lige det modsatte, og deter endda i stx, man finder den største forskel i fuldførelsesprocenter frade mindre til de større klasser.Jeg sagde på samrådet, at jeg ikke vil bruge UNI•C’s undersøgelse somopfordring til rektorerne i stx om at øge klassetørrelserne, men at jeg påden anden side må tage stx-tallene som bevis for, at større klasser ikke isig selv fører til større frafald. Tilsvarende kan man ikke konkludere, atder nu er ført bevis for, at mindre klasser i sig selv fører til mindre frafaldi de tre andre uddannelser.Jeg henviser derfor til mit svar af 14. september 2009 på Uddannelsesud-valget spørgsmål 405 (Alm. del), herunder specielt til det initiativ, somUndervisningsministeriet har igangsat, og som har til formål at hjælpe desåkaldt gymnasiefremmede elever med at få et bedre udbytte af under-visningen og derved i højere grad gennemføre en gymnasial uddannelse.Undervisningsministeriet giver tilskud til forskningsprojekter, og jeg kanoplyse, at ministeriet bl.a. har givet betydelig økonomisk støtte til projek-tet om gymnasiefremmede elever (v/Lars Ulriksen m.fl.).Jeg vedlægger UNI•C’s undersøgelse, da den ikke tidligere har væretoversendt til udvalget.
Bertel Haarder