Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
Klassekvotienter i de gymnasiale uddannelserAf Hanne Bech
Udviklingen i klassekvotienter viser, at der er sket en stigning i antallet af klas-ser med flere end 28 elever. Den største stigning er sket på stx, hvor omkringhalvdelen af klasserne i skoleåret 2008/09 havde flere end 28 elever. Den gen-nemsnitlige klassekvotient har over de seneste 4 år været stigende for både stx,hf og htx.Der kan ikke påvises en sammenhæng mellem klassekvotienter og hvor mangeelever, der falder fra i løbet af det første år på en gymnasial uddannelse.
UNI•C Statistik & Analyse har lavet en analyse af udviklingen i klassekvotien-terne på de gymnasiale uddannelser og en analyse af sammenhængen mellemfuldførelsesprocenten og holdstørrelsen på årgangen, der startede op en gymna-sial uddannelse i 2007.
Udviklingen i klassekvotienterKlassedannelser for de gymnasiale uddannelser er efter gymnasiereformen ikkeet entydigt begreb. Der er derfor i denne analyse taget udgangspunkt i antallet afelever, der er på hvert enkelt danskhold, da alle elever i alle de gymnasiale ud-dannelser skal have dansk. Disse holdstørrelser er beregnet ved start af et gym-nasieforløb, dvs. ved start i 1.g.Klassekvotienter er således i dette notat et udtryk for holdstørrelsen på etdanskhold ved starten af den gymnasiale uddannelse.Tabellerne 1-4 viser gennemsnitlig holdstørrelse pr. skoleår og uddannelse samtandel af holdene i procent med over henholdsvis 25, 28 og 32 elever.Som tabel 1 viser, er der kommet flere elever på holdene i stx, og andelen afhold med flere end 28 elever er stigende. I 2008/09 har 51 % af holdene flereend 28 elever.
UNI•C Statistik & Analyse, 30. august 2009
Side 1 af 7
Tabel 1. Gennemsnitlige holdstørrelser på stx i perioden 2002/03-2008/09.Skoleår2002/032003/042004/052005/062006/072007/08UddannelseStxStxStxStxStxStxAntal hold789806823867911929899Gns. antalelever pr. hold24,624,025,625,626,826,927,8Andel 25 ogderover i %67577674858488Andel over28 i %031013313251Andel over32 i %0000221
2008/09*StxNote: Seneste år skal tages med forbehold.Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
Tabel 2 viser, at holdstørrelserne på hf har været stigende de seneste 4 skoleår.Det samme er andelen af hold med flere end 28 elever. I skoleåret 2008/09 vardet 45 % af holdene, der havde flere end 28 elever.Tabel 2. Gennemsnitlige holdstørrelser på hf i perioden 2002/03-2008/09.Skoleår2002/032003/042004/052005/062006/072007/08UddannelseHfHfHfHfHfHfAntal hold205212210203194191193Gns. antalelever pr. hold23,021,024,323,026,526,127,5Andel 25 ogderover i %42155639828290Andel over28 i %0033262845Andel over32 i %0012646
2008/09*HfNote: Seneste år skal tages med forbehold.Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
Hhx har gennem de sidste 5 år haft de højeste holdstørrelser af de gymnasialeuddannelser, som det ses i tabel 3. Holdstørrelserne var stigende i perioden2005/06 til 2007/08, hvorefter der skete et fald i skoleåret 2008/09. De nyeste talfor skoleåret 2009/10 viser en lille stigning, men er lavere end for skoleårene2006/07 og 2007/08. Der er en stigning i andelen af hold med flere end 28 eleveri skoleåret 2009/10 i forhold til året før, og det er på samme niveau som i skole-året 2007/08.Tabel 3. Gennemsnitlige holdstørrelser på hhx i perioden 2005/06-2009/10.Skoleår2005/062006/072007/082008/09UddannelseHhxHhxHhxHhxAntal hold313316305304310Gns. antalelever pr. hold29,930,230,229,630,0Andel 25 ogderover i %9190938892Andel over28 i %7773747274Andel over32 i %2727303230
2009/10*HhxNote: Seneste år skal tages med forbehold.Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
UNI•C Statistik & Analyse, 30. august 2009
Side 2 af 7
Tendensen for htx er stigende for antal hold, gennemsnitlig holdstørrelse og pro-centandelene, som tabel 4 viser.Tabel 4. Gennemsnitlige holdstørrelser på htx i perioden 2005/06-2009/10.Skoleår2005/062006/072007/082008/09UddannelseHtxHtxHtxHtxAntal hold132146170184186Gns. antalelever pr. hold24,924,125,026,027,0Andel 25 ogderover i %5752606773Andel over28 i %3123363851Andel over32 i %324411
2009/10*HtxNote: Seneste år skal tages med forbehold.Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
Ingen sammenhæng mellem klassekvotient og frafaldAnalysen er baseret på de elever, der startede i 1.g i 2007 på en gymnasial ud-dannelse. Et frafald skal i denne analyse forstås som et frafald, der sker i løbet af1.g. Dette kan udtrykkes ved en fuldførelsesprocent, som er defineret ved, ateleven findes på samme type gymnasiale uddannelse (på samme eller anden in-stitution) ved starten på 2.g i 2008. På denne måde følges udviklingen i frafaldetpå det enkelte hold i løbet af 1.g.Der kan ikke påvises en signifikant statistisk sammenhæng mellem stigendeholdstørrelser og lavere fuldførelsesprocenter.I figur 1-4 ses grafer, der angiver fuldførelsesprocenter holdt op imod holdstør-relser for hver uddannelsestype.
UNI•C Statistik & Analyse, 30. august 2009
Side 3 af 7
Figur 1: Fuldførelsesprocenter sammenlignet med holdstørrelser for stx elever,der startede i 2007. En observation på grafen svarer til et hold og dette holds fuld-førelsesprocent.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
Figur 2: Fuldførelsesprocenter sammenlignet med holdstørrelser for hf elever, derstartede i 2007. En observation på grafen svarer til et hold og dette holds fuldfø-relsesprocent.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
UNI•C Statistik & Analyse, 30. august 2009
Side 4 af 7
Figur 3: Fuldførelsesprocenter sammenlignet med holdstørrelser for hhx elever,der startede i 2007. En observation på grafen svarer til et hold og dette holds fuld-førelsesprocent.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
Figur 4: Fuldførelsesprocenter sammenlignet med holdstørrelser for htx elever,der startede i 2007. En observation på grafen svarer til et hold og dette holds fuld-førelsesprocent.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
UNI•C Statistik & Analyse, 30. august 2009
Side 5 af 7
Holdene kan inddeles i tre grupper: Hold med færre end 25 elever, hold med 25-28 elever, hold med 29-32 elever og hold med flere end 32 elever.Tabel 5-8 angiver fuldførelsesprocent for hver inddeling af holdstørrelse og ud-dannelsestype. For stx er der en stigning i fuldførelsesprocent ved større hold-størrelse, mens det modsatte er gældende for hf, hhx og htx, når vi betragter æn-dringen fra hold med færre end 25 elever til hold med flere end 32 elever. Gene-relt kan der ikke konkluderes, at holdstørrelsen har indflydelse på fuldførelses-procenten.Tabel 5. Fuldførelsesprocenter på stx, fordelt på inddelinger af holdstørrelser.HoldstørrelseFærre end 25 elever25-28 elever29-32 eleverMere end 32 eleverKilde: UNI•C Statistik & AnalyseAntal hold1303542054Fuldførelsesprocent87,289,590,892,6
Tabel 6. Fuldførelsesprocenter på hf, fordelt på inddelinger af holdstørrelser.HoldstørrelseFærre end 25 elever25-28 elever29-32 eleverKilde: UNI•C Statistik & AnalyseAntal hold3210039Fuldførelsesprocent79,476,377,9
Tabel 7. Fuldførelsesprocenter på hhx, fordelt på inddelinger af holdstørrelser.HoldstørrelseFærre end 25 elever25-28 elever29-32 eleverMere end 32 eleverKilde: UNI•C Statistik & AnalyseAntal hold285614576Fuldførelsesprocent84,383,082,081,8
Tabel 8. Fuldførelsesprocenter på htx, fordelt på inddelinger af holdstørrelser.HoldstørrelseFærre end 25 elever25-28 elever29-32 eleverMere end 32 eleverKilde: UNI•C Statistik & AnalyseAntal hold5339465Fuldførelsesprocent80,879,579,278,1
Hvor kommer data fra?Analysen er baseret på datagrundlag fra skolernes administrative systemer, GIAfor det almene gymnasium og EASY-S for erhvervsgymnasiet. For GIA er derikke data med for indeværende skoleår 2009/10, da dette først bliver indberettet iefteråret 2009. Det betyder at elever, der er faldet fra før 1. september, ikke bli-ver indberettet til GIA. EASY-S data indeholder alle elever, der starter i august.Der er derfor forskel på, hvornår klassekvotienterne opgøres for det almenegymnasium og erhvervsgymnasiet.
UNI•C Statistik & Analyse, 30. august 2009
Side 6 af 7
Der mangler indberetning for 27 stx-institutioner for skoleåret 2007/08. Disseinstitutioners holdstørrelser er i tabel 1 estimeret ud fra holdstørrelsen året før.Hold med færre end 10 elever eller mere end 40 elever er frasorteret, da det an-tages at være fejlregistrerede data. Hold med fuldførelsesprocenter under 40 ertaget ud af analysen, da det antages at være fejlregisterede data. Man kan såledesikke direkte sammenligne antal hold i tabel 1-4 med antal hold i tabel 5-8.
UNI•C Statistik & Analyse, 30. august 2009
Side 7 af 7