Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
735101_0001.png
735101_0002.png
735101_0003.png
Folketingets Uddannelsesudvalg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 406 (Alm. del):I brev af 11. september 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Vig-sø Bagge (SF):Spørgsmål 406:”Ministeren bedes redegøre for antallet af kommuner og antallet af sko-ler, som skærer i timetallet, henholdsvis det vejledende og minimums-timetallet.”Svar:Undervisningsministeriet er ikke i besiddelse af data, der gør det muligtat svare på spørgsmålet om, hvor mange kommuner og skoler der skæreri undervisningstimetallet. Spørgsmålet angår de igangværende politiskeog økonomiske prioriteringer vedrørende skolernes økonomiske rammerfor det kommende skoleår, som jeg hverken kan eller vil blande mig i.Min opgave som undervisningsminister er at fastsætte visse minimums-timetal og herudover vejledende undervisningstimetal for de enkelte fag.Minimumstimetallene er bindende. De vejledende undervisningstimetaler udtryk for de af Undervisningsministeriet anbefalede timetal i det en-kelte fag på det enkelte klassetrin. Der er således ikke krav om, at skoler-ne skal tilbyde et timetal svarende til de vejledende timetal. Men der skalnaturligvis planlægges med et timetal, som lokalt vurderes at kunne sikre,at undervisningen lever op til de målbeskrivelser, der fremgår af FællesMål, samt de krav, som er fastlagt om folkeskolens afgangsprøver.Det er kommunalbestyrelsen, der fastlægger de nærmere rammer forelevernes undervisningstimetal, og inden for disse rammer fastsætterskolebestyrelsen principper for undervisningens organisering, herunderfor elevernes timetal på hvert klassetrin. På baggrund heraf forestår sko-lelederen den konkrete timetildeling.
28-09-2009
2Undervisningsministeriet er alene i besiddelse af bagudrettede oplysnin-ger. De enkelte skoler indberetter hvert år de planlagte timetal til UNI•CStatistik & Analyse. Efter kvalitetssikring af disse data udarbejder UNI•Cen opgørelse af de planlagte undervisningstimetal for de tre seneste sko-leår set i forhold til minimumstimetallene, herunder en undersøgelse afudviklingen i andelen af elever, der tilsyneladende ikke modtager mini-mumstimetallet for et eller flere fag eller fagblokke. Opgørelsen offent-liggøres sammen med de bagvedliggende dynamiske databaser, hvoriman for den enkelte skole og kommune kan se, hvordan de indberettedetimetal forholder sig til gældende minimumstimetal.Undervisningsministeriet har netop offentliggjort UNI•C’s seneste opgø-relse, der inddrager data for skoleårene 2006/07-2008/09. Opgørelsen,som jeg den 18. september 2009 har sendt til Uddannelsesudvalgets ori-entering, vedlægges.Det er efter min opfattelse helt centralt, at offentliggørelsen af de pågæl-dende data giver alle - kommunens borgere, forvaltning og politikere - enindsigt i timetallene for den enkelte skole i kommunen, og at timetilde-lingen på denne baggrund kan diskuteres lokalt og efter omstændighe-derne korrigeres, hvis den ligger under minimum eller der i øvrigt er poli-tisk ønske herom.Undervisningsministeriet følger også oplysningerne om timetallene nøje.Skolestyrelsen har således siden 2007 med udgangspunkt i UNI•C’s un-dersøgelse af planlægningstallene for skoleårene 2003/04-2005/06 fore-taget en tilsynsindsats over for kommuner med skoler, der tilsyneladendeikke havde levet op til et eller flere minimumstimetal.Data fra de efterfølgende skoleår tyder på, at der fortsat er en del elever,der ikke modtager den undervisningstid, de har krav på. Jeg vil sørge for,at også disse oplysninger bliver undersøgt til bunds, og at der bliver fulgtop i forhold til hver enkelt kommune og skole. Skolestyrelsen vil drøfteden nærmere tilrettelæggelse af opfølgningen med KL.Foranlediget af det rejste spørgsmål har jeg bedt UNI•C om en opgørel-se af antallet af kommuner og antallet af skoler, der for det seneste sko-leår, hvor der foreligger tilgængelige data - dvs. 2008/09 -, har tildelt flerehenholdsvis færre undervisningstimer end for skoleåret før. Opgørelsen,der viser differencen mellem folkeskolernes samlede undervisningstime-tal for disse to skoleår, antal skoler opdelt på kommuneniveau samt dif-ferencen mellem kommunens samlede undervisningstimetal for skole-årene, fremgår af tabellen i vedlagte bilag.Ved læsning af tabellen skal det erindres, at regeringen sammen medpartierne bag folkeskoleloven i 2006 besluttede at tilføre ekstra timer i
3dansk på 1.-3. klassetrin og historie på 4.-5. klassetrin. Denne beslutningindfases gradvist, således at indfasningen i 2008/09 afsluttes i forhold tildansk og påbegyndes i forhold til historie.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder