Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
735100_0001.png
735100_0002.png
735100_0003.png
735100_0004.png
735100_0005.png
735100_0006.png
735100_0007.png
735100_0008.png
735100_0009.png
735100_0010.png
735100_0011.png
735100_0012.png
735100_0013.png
735100_0014.png
735100_0015.png
735100_0016.png
735100_0017.png
735100_0018.png
735100_0019.png
735100_0020.png
735100_0021.png
Folkeskolernes planlagte undervisningstimer forskoleårene 2006/07-2008/09Af Anne Mette Byg Hornbek
Det gennemsnitlige antal planlagte undervisningstimer for 1.-9. klasse er samletset steget i folkeskolerne. Det viser opgørelsen over perioden 2006/07-2008/09,som UNI•C Statistik og Analyse har udarbejdet. Mens eleverne i 1.-9. klasse iperioden 2003/04-2005/06 gennemsnitlig modtager17.542 undervisningstimer,modtager de i 2005/06-2007/08 7.603 timer og i 2006/07-2008/09 7.626 timer.Således er der planlagt med, at eleverne får 23 flere undervisningstimer i denseneste opgjorte periode.Selvom eleverne i gennemsnit modtager flere timer i den seneste periode, er an-delen af elever, der ikke modtager minimumstimetallet i et eller flere fag ellerfagblokke2steget betydeligt. Samlet for alle klassetrin er andelen steget fra 14pct. i perioden 2003/04-2005/06 til 32 pct. i perioden 2006/07-2008/09. Det erdog specielt de yngste elever på 1.-3. klassetrin, som modtager for få timer, ogfor seneste opgjorte periode er denne andel af elever på 55 pct. For de ældreelever på 4.-6. og 7.-9. klassetrin er andelen af eleverne, som ikke modtagerminimumstimetallet i et eller flere fag eller fagblokke i 2003/04-2005/06, påhenholdsvis 10 og 11 pct., og i den seneste opgjorte periode er andelene stegettil respektive 18 og 23 pct.Så selvom eleverne modtager mange undervisningstimer, er timerne ikke nød-vendigvis fordelt således, at eleverne får minimumstimetallet i eksempelvis denhumanistiske fagblok 1.-3. klasse eller i praktiske/musiske fag 4.-6. klasse.Jo større skolen er, des større er sandsynligheden for, at eleverne modtager mi-nimumstimetallene. Mens cirka 60 pct. af skolerne med under 600 elever i 1.-9.klasse ikke giver eleverne minimumstimetallet i et fag eller en fagblok i 1.-3.klasse, gælder dette for 44 pct. af skolerne med over 600 elever.
”Modtager” i notatet refererer til de indberettede tal for planlagte undervisningstimer. Talleneviser således ikke, hvor mange timers undervisning eleverne faktisk modtager.2Følgende fagblokke anvendes: Humanistiske fag (dansk, engelsk, tysk/fransk, historie, kristen-domskundskab og samfundsfag), naturfag (matematik, natur/teknik, geografi, biologi og fy-sik/kemi) og praktiske/musiske fag (idræt, musik, billedkunst, håndarbejde/sløjd/hjemkundskab).
1
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 1 af 21
Hvordan opgøres minimumstimetallene?Dette notat indeholder en gennemgang af de nyeste tal for skolernes planlagteundervisningstimer fra UNI•C Statistik & Analyse. De seneste opgjorte tal dæk-ker den treårige periode 2006/07-2008/09, således skoleårene 2006/07, 2007/08og 2008/09. Udviklingen i undervisningstimetallet siden 2003/04 bliver ligeledesanalyseret. 2006 var det første år, UNI•C kunne beregne forholdet til minimums-timetallene, da disse skal ses over en treårig periode. Bekendtgørelsen om un-dervisningstimetal trådte først i kraft for skoleåret 2003/04. Det var således nød-vendigt at have tre års indberetninger (skoleårene 2003/04, 2004/05 og 2005/06),førend opgørelsen kunne udarbejdes. Med de nyeste tal for skoleåret 2008/09 erdet nu muligt at sammenligne de planlagte undervisningstimer over fire perioder,således at elevernes timetal i perioden 2003/04-2005/06 kan sammenlignes medtimetallene i perioden 2004/05-2006/07, 2005/06-2007/08 og 2006/07-2008/09.For opgørelsen af perioderne 2004/05-2006/07 og 2005/06-2007/08 har det væ-ret nødvendigt at bede kommunerne om at gennemgå skolernes indberetningerfor de seneste to år for eventuelle fejl og mangler. Indberetningerne fra skoleåret2008/09 er imidlertid af en væsentlig bedre kvalitet, med meget få ekstreme ogmanglende værdier, og det har derfor ikke været nødvendigt med en sådan ekstrakontrol for dette skoleår.I 2006 var indberetningerne for den første periode (skoleåret 2003/04, 2004/05og 2005/06) til kontrol hos både skolerne og kommunerne, som skulle rette ogefterfølgende godkende deres indberetninger. Dermed har vi i dag seks års ind-beretninger af undervisningstimer, som er blevet kontrolleret og fejlrettet af sko-ler og kommuner i den udstrækning, det er fundet nødvendigt.I perioden 2003/04-2005/06 tages udgangspunkt i de elever, som i 2003/04 gik i1., 4. og 7. klasse. Eleverne følges derefter i en treårig periode, således at desamme elever i 2004/05 gik i henholdsvis 2., 5. og 8. klasse, mens de i 2005/06gik i 3., 6. og 9. klasse. Dermed bliver det muligt at se, hvor mange undervis-ningstimer den enkelte elev har fået i en treårig periode fra 1.-3. klasse, 4.-6.klasse eller 7.-9. klasse. Tilsvarende opgørelse gælder for perioderne 2004/05-2006/07, 2005/06-2007/08 og 2006/07-2008/09. For uddybning se metodeafsnit-tet sidst i notatet.
Ændringer i minimumstimetalletI bekendtgørelse nr. 400 af 4. maj 2006 blev minimumstimetallet for dansk, ogsamtidig også for den humanistiske fagblok, i 1.‐3. klasse forøget med 90 klok-ketimer fra 810 til 900 fra og med 2008/09. Dette betyder, at elever, som starteri 1. klasse 2006/07 som minimum skal modtage 900 undervisningstimer i danskog 1.090 undervisningstimer i den humanistiske fagblok i perioden 2006/07-2008/09.
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 2 af 21
Indfasningen sker som følger:For skoleåret 2006/07styrkes dansk på 1. klassetrin med 30 undervis-ningstimer.For skoleåret 2007/08styrkes dansk på 2. klassetrin med yderligere 30undervisningstimer.For skoleåret 2008/09styrkes dansk på 3. klassetrin med yderligere 30undervisningstimer.
Elever, der begynder i 1. klasse i 2006/07 og senere, skal ved udgangen af 3.klasse (skoleåret 2008/09) mindst have modtaget 900 timers undervisning idansk.Minimumstimetal anvendt i notatet inkluderer disse ændringer, hvorfor sammen-ligning af undervisningstimetal med minimumstimetallene for dansk og humani-stiske fag på 1.-3. klassetrin alene kan foretages for perioden 2006/07-2008/09.For andre fag og fagblokke er minimumstimetallene forblevet uændret, og såle-des kan undervisningstimetal for alle andre fag og fagblokke fra tidligere opgjor-te perioder sammenlignes med minimumstimetallene.
Hvor mange undervisningstimer får eleverne?Ser man på, hvor mange undervisningstimer skolerne har planlagt med inden forde enkelte fag og fagblokke, viser det sig, at der ofte er planlagt med flere timerend minimumstimetallene. I figur 1 sammensættes det gennemsnitlige antal ti-mer, en elev vil modtage i 1.-9. klasse inden for det enkelte fag eller fagblok, ogdisse fordelinger sammenlignes med minimumstimetallene for perioden2006/07-2008/09.Samlet har eleverne, ifølge de indberettede planlægningstal, i gennemsnit fået7.626 undervisningstimer i perioden 2006/07-2008/09, mens det tilsvarende talfor 2003/04-2005/06 var 7.542 undervisningstimer og for 2005/06-2007/08 var7.603 undervisningstimer. De planlagte undervisningstimer viser, at flere eleverikke har modtaget minimumstimetallene i et eller flere fag eller fagblokke i denseneste periode, men i gennemsnit er der dog planlagt med 23 flere undervis-ningstimer sammenlignet med sidste opgjorte periode 2005/06-2007/08.Ifølge bekendtgørelsen om undervisningstimetallene skal eleverne modtagemindst 6.900 undervisningstimer fra 1. til 9. klasse, og der er dermed planlagtmed 726 timer mere end minimumstimetallet i perioden 2006/07-2008/09. Der-med modtager en stor andel elever over minimumstimetallene inden for noglefag eller fagblokke. Dette betyder dog omvendt ikke, at timetallene for de sam-
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 3 af 21
me elever lever op til minimumstimetallene for samtlige fag og fagblokke. EeverEk-sempelvis er det muligt for den enkelte elev at få langt over minimumstimetalleti de praktiske/musiske fag men under minimumstimetallet i de humanistiske fag.I figur 1 ses, at i samtlige fag og fagblokke modtager eleverne i gennemsnit overtligeminimumstimetallene, og de modtager især langt over minimumstimetallene i depraktiske/musiske fag og de humanistiske fag på 4. og 7.-9. klassetrin.4.-6.9.Figur 1: Det gennemsnitlige antal undervisniundervisningstimer pr. elev 1.-9. klasse9.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimerNote: Sammenligning af undervisningstimetal med minimumtimestallet for den humanistiske fagblok 1.1.-3.klasse kan alene foretages for perioden 2006/07oretages2006/07-2008/09, jf. side 3.
Andel elever, der ikke modtager minimumstimetalleneI tabel 1 ses andelen af elever, der ifølge de planlagte timetalikkemodtager mmi-nimumstimetallene i et eller flere fag eller fagblokke. Denne andel stiger fra ppe-rioden 2003/04-2005/06 til perioden 2006/07 2008/09 for næsten alle klassetrin.2005/062006/07-2008/09
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 4 af 21
Og specielt ses en markant stigning i andelen af elever i 1.-3. klasse, som ikkemodtager minimumstimetallet i et eller flere fag eller fagblokke, mellem perio-derne 2005/06-2007/08 og 2006/07-2008/09, hvor andelen i sidstnævnte periodeer oppe på 55 pct. Denne markante udvikling, som næsten udelukkende skyldesde ændrede minimumstimetal for dansk, belyses yderligere i notatets andre af-snit.Omvendt er andelen forblevet stabil for 4.-6. klasses elever og steget en smulefor 7.-9. klasses elever. Sammenlagt for alle elever 1.-9. klasse betyder det, atandelen af elever med undervisningstimer under minimumstimetallet i et ellerflere fag eller fagblokke er steget fra ca. 14 pct. af eleverne i 2003/04-2005/06 til32 pct. i 2006/07-2008/09.I alle fire perioder er det især de yngste elever, der ikke modtager minimums-timetallet, selvom tallene også er relative høje for de øvrige klassetrin. Man børdog være opmærksom på, at det kan variere meget, hvor mange timer elevernemangler at få. Nogle elever mangler således kun ganske få timer i eksempelvisklassens tid over en treårig periode (jf. bilag, figur 1-13).Tabel 1: Andel elever, der ikke modtager minimumstimetallene i et eller flere fageller fagblokke, pct.Periode2003-20052004-20062005-20072006-20081.-3. klasse212826554.-6. klasse101819187.-9. klasse11192123Samlet for 1.-9.klasse14222232
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimer
Andel elever, der ikke modtager minimumstimetallene fordeltpå fag og fagblokkeFigurerne 2 til 4 viser andelen af elever, der ifølge de planlagte timetal, modta-ger under minimumstimetallene i den enkelte fagblok eller det enkelte fag i peri-oderne 2003/04-2005/06, 2004/05-2006/07, 2005/06-2007/08 og 2006/07-2008/09.Af figur 2 ses udviklingen for 1.-3. klasses elever for de fag og fagblokke, hvoret minimumstimetal er fastsat. Og specielt den markante udvikling i andelen afelever med for få timer i den humanistiske fagblok og dansk træder tydeligtfrem. Her er det vigtigt at være opmærksom på den ændring i minimumstimetal-lene, som tilførte skolen ekstra ressourcer til netop den humanistiske fagblok iperioden 2006/07-2008/09. Næste kapitel vil belyse denne udvikling i indfasnin-gen af de ekstra 90 timer i dansk yderligere.For de resterende fag og fagblokke for 1.-3. klassetrin har minimumstimetalleneikke ændret sig i perioden, og således er udviklingen i andelen af elever under
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 5 af 21
minimumstimetallet for disse fag og fagblokke mere eller mindre stabil mellemde to sidst opgjorte perioder.Opgørelserne for 4.-6. og 7. 9. klassetrin i figur 3 og 4 er omvendt ikke berørte6. 7.-9.af ændringer i minimumstminimumstimetallene. Således ser vi for 4.-6. klasse, at andelen af6.elever med for få timer i naturfag er meget lille og derudover faldende over tid,mens det omvendte er gældende for de praktiske/musiske fag, hvor andelen afelever, som ikke modtager minimumstimetallet, er relativt stort og stigende heminimumstimetallet,hen-over perioderne. For de humanistiske fag er andelen af elever med et timetalunder minimum tæt på nul, mens det for klassens tid er på ni pct.For elever i 7.-9. klasse er andelen af elever med timetal under minimum9.minimumstime-tallet i humanistiske fag og naturfag også meget lavt henover alle opgjorte perperi-oder, mens andelen er markant højere og stigende for de praktiske/musiske fag,hvor andelen er steget fra fem pct. i perioden 2003/04 2005/06 til 14 pct. i per2003/04-2005/06peri-oden 2006/07-2008/09.Figur 2: Andel elever i 1.-3. klasse, der ikke modtager minimumstimetallet, pct.3.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimer
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 6 af 21
Figur 3: Andel elever i 4.-6. klasse, der ikke modtager minimumstimetallet, pct.6.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimer
Figur 4: Andel elever i 7.-9. klasse, der ikke modtager minimumstimetallet, pct.9.minimumstimetallet,
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimer
Undervisningstimer pr. år for dansk og den humanistiskefagblok for 1.-3. klasse3.Som beskrevet ses der en meget stor stigning i antalle af elever i 1.-3. klasse,antallet3.som ikke modtager minimumstimetallet i dansk. Denne udvikling skyldes hho-vedsageligt, at timetallet for dette fag er blevet øget med 30 timer årligt over detre skoleår i perioden 2006/072006/07-2008/09.Tabel 2 viser, at denne gennemsnitlige øgning af undervisningstimetallet i danskgennemsnitligeer slået igennem med det resultat, at elever i 1. 3. klasse i gennemsnit fik 9161.-3.undervisningstimer i dansk i perioden 2006/07 2008/09. I gennemsnit får el2006/07-2008/09.ele-verne således mere end de 900 timer, som er minimum. Dog ser vi samtidig, atminimum.46 pct. af eleverne ikke modtager minimumstimetallet på 900 timer. Dette fofor-UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009Side 7 af 21
klares ved figur 5, hvor det ses, at mange elever modtager langt over minimumsamtidig med, at mange elever modtager langt under minimum Denne storeminimum.nespredning i undervisningstimetallet bevirker således, at det gennemsnitlige uredningun-dervisningstimetal ligger over minimumskravet samtidig med, at en stor andelelever i 1.-3. klasse modtager færre timer end minimumskravet på 900 undervi3.undervis-ningstimer.Tabel 2: Gennemsnitligt antal undervisningstimer i dansk 1. 3. klasse fordelt påemsnitligt1.-3.klassetrin (rød er indfasningsår).Klassetrin1.2.3.2005/20063142942502006/20073303012552007/20083373152542008/2009338314271Difference mellem 2005/2006og indfasningindfasningsår (rød)162021
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimerNote: Tallene er afrundede, hvorfor den beregnede difference ikke altid vil passe til den umiddelbaredifference mellem tabellens tal.
Figur 5: Undervisningstimer 1. 3. klasse, dansk. Pct. elever under og over min1.-3.mini-mumstimetallet.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimer
Færre store skoler ligger under minimumstimetalleneBlandt store skoler med over 600 elever er sandsynligheden for, at elevernemodtager under minimumstimetallene, mindre end på skoler med færre elever. Ifigur 6 illustreres sammenhængen mellem skolestørrelse og minimumstimetallminimumstimetalle-ne i 1.-3. klasse. Således kan man se, at cirka 60 pct. af skolerne med under 6003.elever i 1.-9. klasse ikke gav eleverne i 1. 3. klasse minimumstimetallene i et9.1.-3.eller flere fag eller fagblokke. For skoler med over 600 elever er det samme tal44 pct.
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 8 af 21
Figur 6: Andel af skoler, hvor elever 1. 3. klasse ikke modtager minimumstimeta1.-3.minimumstimetal-let i et fag eller en fagblok, for perioden 2006/072006/07-2008/09, pct.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimer
MetodePlanlagte årlige klokketimeranlagte
Disse opgørelser omhandler skolernes planlagte timetal pr. 5. september det ppå-gældende skoleår. Dette er ikke nødvendigvis det samme som de faktuelle uun-dervisningstimer, som er det antal undervisningstimer, eleverne rent faktisk harmodtaget ved skoleårets afslutning. Derimod viser de planlagte timetal de uun-dervisningstimer, skolerne planlægger at give eleverne på det tidspunkt, hvor delægger skemaer.Tallene er indberettet til UNI•C af skolerne selv og viser de årlige klokketime áklokketimer60 minutter.
Hvordan beregnes timetallene over tredantreårige perioder?
For at kunne beregne om der har været planlagt med et tilstrækkeligt antal uun-dervisningstimer i forhold til at overholde reglerne om minimumstimetal, følgeseleverne over en treårig periode. Det er derfor nødvendigt at lave beregningerneover en treårig periode, og det erikkemuligt ud fra et enkelt skoleår at se, omeleverne har fået minimumstimetallene.Tages der udgangspunkt i den senest beregnede periode 2006/07 2008/09, dæ2006/07-2008/09, dæk-ker denne periode skoleårene 2006/07, 2007/08 og 2008/09. Beregningerne overtimetallene bliver udregnet for de elever, der i 2006/07 gik i henholdsvis 1. klaklas-se, 4. klasse og 7. klasse. Disse elever følger man i tre år, dvs. man følger dem,da de året efter i 2007/08 er rykket op i henholdsvis 2. klasse, 5. klasse og 8.klasse, og i 2008/09 er rykket op i 3. klasse, 6. klasse og 9. klasse.
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 9 af 21
Det er altsåikkeet gennemsnit af timetallene i tre år for 1.-3. klassetrin, somberegnes. Derimod følges en årgang af elever i tre år, og summen af deres time-tal beregnes.Eksempel på udregning af timetallene for dansk 1.-3. klasse
Det samlede antal dansktimer for 1.-3. klassetrin i perioden 2006/07, 2007/08 og2008/09 bliver for skole x:Antal timer for dansk 1. klassetrin i skoleåret 2006/07 (70 timer) + antal timerfor dansk 2. klassetrin, i skoleåret 2007/08 (70 timer) + antal timer for dansk 3.klassetrin i skoleåret 2008/09 (85). I alt har skole x således planlagt at give70+70+85= 225 timer i dansk.Timetallene for de andre fagblokke, fag og klassetrin er beregnet efter sammemetode.Beregning over andelen af elever
I beregningen af, hvor stor en andel af eleverne der ikke modtager minimums-timetallene i et eller flere fag, tages der udgangspunkt i skolernes egne indberet-tede tal til UNI•C over skolens antal af elever fordelt på klassetrin. For perioden2006/07-2008/09 benyttes elevtallene for skoleåret 2006/07. Det betyder f.eks.,at for at kunne beregne, hvor mange elever der ikke modtager minimumstimetal-lene i 1.-3. klasse, benyttes antallet af elever i 1. klasse i 2006/07, da det er desamme klasser, som følges i tre år.
Skolenskalhave indberettet timetal på et klassetrin, før det er talt med
I beregningen af skolernes undervisningstimer er kun medtaget skoler, der harindberettet tal på alle de klassetrin, der er relevante for at kunne beregne mini-mumstimetallene. Dvs. hvis en skole kun har indberettet timetal på 4. og 5. klas-setrin, men ikke for 6. klassetrin, har det ikke været muligt at opgøre, om skolenhar levet op til minimumstimetallene for 4.-6. klasse.Tilsvarende er et givent klassetrin et givent år ikke medtalt, hvis der er indberet-tet 0 ud for alle fag. Dette bliver tolket som, at skolen ikke har klassetrinnet detpågældende år.
Fransk/tysk
Hvis skolerne udbyder både fransk og tysk i 7.-9. klasse, er timerne i begge fagikke talt med, da det ville betyde, at disse skoler fik talt timerne med to gange.Hvis skolerne har indberettet timer i både fransk og tysk, er dette blot et udtrykfor, at eksempelvis halvdelen af eleverne har tysk og den anden halvdel fransk.Hvis skolen har indberettet to forskellige timetal på fransk og tysk, er det højestindberettede timetal benyttet. Dvs. hvis skolen har indberettet 90 timer i tysk og
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 10 af 21
120 timer i fransk, er det de 120 timer i fransk, som er benyttet i beregningen afskolens timetal i 7.-9. klasse.
Valgfag
På klassetrinnene 1.-7. klasse kan eleverne ikke have valgfag. Hvis skolerne al-ligevel har indberettet valgfag på 4.-6. klassetrin, er disse timer talt med i bereg-ningen af, hvor mange timer skolerne har haft i praktiske/musiske fag 4.-6. klas-se. Enkelte skoler har også indberettet timer på valgfag i 1.-3. klasse. Disse timerer ikke talt med i kategorien praktisk/musiske fag 1.-3. klasse.
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 11 af 21
Bilag 1. Andelen af elever, der får under og over minimumstimetallet 2006f2006-2008Figur 1: Undervisningstimer 1. 3. klasse, humanistiske fag. Pct. elever under og1.-3.over minimumstimetallet.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimer
Figur 2: Undervisningstimer 1. 3. klasse, naturfag. Pct. elever under og over m1.-3.mi-nimumstimetallet.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimer
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 12 af 21
Figur 3: Undervisningstimer 1. 3. klasse, praktiske/musiske fag. Pct. elever under1.-3.og over minimumstimetallet.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimer
Figur 4: Undervisningstimer 1. klasse, klassens tid. Pct. elever under og over1.-3. asse,minimumstimetallet.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimer
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 13 af 21
Figur 5: Undervisningstimer 1. 3. klasse, matematik. Pct. elever under o over1.-3.ogminimumstimetallet.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimer
Figur 6: Undervisningstimer 4. 6. klasse, humanistiske fag. Pct. elever under og4.-6.over minimumstimetallet.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimer
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 14 af 21
Figur 7: Undervisningstimer 4. 6. klasse, naturfag. Pct. elever under og over m4.-6.mi-nimumstimetallet.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimerskolernes
Figur 8: Undervisningstimer 4. 6. klasse, praktiske/musiske fag. Pct. elever under4.-6.og over minimumstimetallet.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimerundervisningstimer
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 15 af 21
Figur 9: Undervisningstimer 4. 6. klasse, klassens tid. Pct. elever under og over4.-6.minimumstimetallet.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimer
Figur 10: Undervisningstimer 7. 9. klasse, humanistiske fag. Pct. elever under og7.-9.over minimumstimetallet.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimer
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 16 af 21
Figur 11: Undervisningstimer 7. klasse, naturfag. Pct. elever under og over m7.-9.se,mi-nimumstimetallet.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimer
Figur 12: Undervisningstimer 7. 9. klasse, praktiske/musiske fag. Pct. elever u7.-9.un-der og over minimumstimetallet.ver
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimer
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 17 af 21
Figur 13: Undervisningstimer 7. 9. klasse, klassens tid. Pct. elever under og over7.-9.minimumstimetallet.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimertistik
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 18 af 21
Bilag 2.Tabel 1: Andel elever 1.-3. klasse, som får under minimumstimetallet i den huma-nistiske fagblok, for perioden 2006/07-2008/09, pct.Andel elever 1.-3. klasse, somfår under minimumstimetalletKommunei den humanistiske fagblokMariagerfjordÅrhusHorsensNyborgHedenstedRødovreBillundFredericiaLemvigSkanderborgNordfynDragørSkiveSlagelseKøbenhavnKertemindeHolstebroJammerbugtOdenseVejenAssensSolrødAalborgEsbjergHelsingørMiddelfartSilkeborgFrederikshavnNorddjursOdderStruerStevnsSvendborgBallerupTønderFrederikssundGuldborgsundTårnbySønderborgLollandVesthimmerlandKoldingHolbækRebildSyddjursVarde3,63,74,912,512,713,813,914,916,617,919,322,222,725,626,427,728,329,629,931,932,133,834,536,739,540,442,042,844,846,646,750,550,651,552,753,254,154,454,554,655,355,657,457,858,358,5
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 19 af 21
RoskildeHjørringHerningKøgeVordingborgGladsaxeVejleGreveRudersdalRingstedKalundborgBornholmAabenraaOdsherredGentofteHaderslevAlbertslundLangelandGribskovRandersHalsnæsFaxeHørsholmHøje-TaastrupRingkøbing-SkjernFuresøHillerødIkast-BrandeViborgFredensborgNæstvedFaaborg-MidtfynAllerødThistedGlostrupHvidovreSorøEgedalLejreFavrskovHerlevBrønderslevMorsøBrøndbyVallensbækFanø
58,658,859,159,261,061,762,363,063,263,563,764,365,165,465,666,366,466,568,169,770,471,071,672,172,172,572,672,873,374,174,675,076,478,581,081,081,083,583,585,286,389,690,4100,0100,0100,0
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af skolernes indberetning af planlagte undervisningstimer
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 20 af 21
UNI•C Statistik & Analyse, 27. august 2009
Side 21 af 21