Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
732077_0001.png
732077_0002.png
Folketingets Uddannelsesudvalg
InstitutionsstyrelsenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 398 (Alm. del):I brev af 8. september 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra NannaWesterby (SF):Spørgsmål 398:"Hvordan forholder ministeren sig til undersøgelsen fra DanskeGymnasieelevers Sammenslutning, jf. UDU alm. del - bilag 413, hvor 73% af de adspurgte rektorer svarer, at de foreslåede taksreduktioner(primært som resultat af aftalen om de administrative fællesskaber) vilmedføre kvalitetsforringelser?Undersøgelsen fra DGS viser, at 26 pct. af de adspurgte rektorer svarer,at taksreduktionen vil medføre øget frafald. 77 pct. vurderer, attakstreduktionen vil have indflydelse på nyindkøb og vedligeholdelse oginventar, og 42 % vurderer, at taksreduktionen vil få betydning forvejledningen.Tidligere har ministeren slået fast, at de administrative fællesskaberindeholder et effektiviseringspotentiale, der ikke vil gå ud over kvaliteteni undervisningen. Holder ministeren fast i denne påstand?Har ministeren tænkt sig at gøre noget for at sikre, at taksreduktionerneikke vil gå ud over kvaliteten af undervisningen?"Svar:Vejen til at sikre, at tekstreduktionerne ikke giver anledning til forringelseaf kvaliteten af undervisningen, er, at institutionerne etablerer de fælles-skaber, som vil give effektiviseringer. For at understøtte denne etableringer der allerede afsat samlet set ca. 196 mio. kr. i 2009 og 2010 til institu-tionerne til dækning af udgifter forbundet med etablering af administra-tive fællesskaber. Institutionerne har således gode betingelser for at indgå
23-09-2009
2i administrative fællesskaber og dermed effektivisere driften således, atdet ikke går ud over kvaliteten af undervisningen.En lang række institutioner er allerede gået i gang med processen henmod etablering af fællesskaber eller anden optimering af opgavevareta-gelsen, og jeg er overbevist om, at vi vil se mange flere frem mod 2011.På det nuværende grundlag mener jeg derfor ikke, der er grund til athævde, at effektiviseringen som følge af administrative fællesskaber vil gåud over kvaliteten af undervisningen.Med venlig hilsen
Bertel Haarder