Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
721925_0001.png
721925_0002.png
721925_0003.png
721925_0004.png
721925_0005.png
721925_0006.png
InstitutionsstyrelsenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44

Bemærkninger til forslag til finanslov for 2010 på Undervisnings-

ministeriets område

Udvalget er den 27. august ved møde i Undervisningsministeriet blevetpræsenteret for finanslovforslaget for 2010 for så vidt angår § 20. Un-dervisningsministeriet.Vedlagt findes efter udvalgets ønske materialet fra denne præsentation.I dette notat knyttes bemærkninger til de enkelte elementer af finanslov-forslaget.Nettobevillinger: 45,6 mia. kr.På § 20. Undervisningsministeriet er der på finanslovforslaget for 2010budgetteret med udgifter for ca. 57,3 mia. kr. og indtægter for ca. 11,7mia. kr. De samlede nettobevillinger er således 45,6 mia. kr.33 pct. heraf anvendes til udgifter i forbindelse med støtteordninger,herunder særligt Statens Uddannelsesstøtte (SU). Fordelingen med 5 pct.til grundskolen (frie grundskoler og efterskoler), 22 pct. til de gymnasialeuddannelser, 16 pct. til erhvervsuddannelser, 16 pct. til videregåendeuddannelser og 9 pct. til folkeoplysning, efteruddannelse mv. har væretstabil over de sidste par år med forskydninger på nogle få procent.Genforhandling af globaliseringspuljenFinanslovforslaget for 2010 bærer markant præg af, at globaliseringspul-jen skal genforhandles i efteråret 2009 for perioden 2010-2012.I perioden 2007-2009 har der som følge afAftale om udmøntning af globalise-ringspuljenaf 2. november 2006 været indbudgetteret midler på Undervis-ningsministeriets område. Disse midler indgår ikke på finanslovforslagetfor 2010 som følge af, at alle initiativerne evalueres og genforhandles iefteråret 2009 med henblik på videreførelse, justering eller ompriorite-
1. september 2009Sags nr.:048.14D.151
2ring. Resultatet af forhandlingerne vil blive indarbejdet på ændringsfor-slaget til finansloven for 2010.Dette omfatter dog ikke midler til aktivitetsstigninger, dvs. øget antalelever/studerende. Disse midler er i udmøntningsaftalen afsat for heleperioden 2007-2012 og ligger dermed ud over de reserver, som skal gen-forhandles til efteråret.Rammerne for efterårets forhandlinger fremgår således af aftalen af 2.november, hvor der for 2010 (i 2010-prisniveau) er reserver på 327 mio.kr. til erhvervsuddannelserne, 65 mio. kr. til 95 pct. målsætningen (ung-domsuddannelser eller grundskole), 327 mio. kr. til de videregående ud-dannelser og en reserve til forskning og udvikling, hvoraf 881 mio. kr. eruudmøntet i 2010 og dermed til forhandling.BygningerPå finanslovforslaget for 2010 er der afsat ca. 900 mio. kr. årligt fra 2010og frem til at indføre bygningstaxameter på gymnasier, hf-centre, studen-terkurser, VUC, SOSU samt sygeplejerske- og radiografuddannelser.Dermed skabes rammerne for, at disse tidligere amtslige institutioner kanovergå til bygningstaxameterstyring pr. 1. januar 2010.Bygningstaxametrene er foreslået på niveau med sammenlignelige ud-dannelser på Undervisningsministeriets område, hvor der allerede er fast-sat bygningstaxametre.Baggrunden for finansieringsomlægningen er, at de hidtidige amtskom-munale uddannelsesinstitutioner den 1. januar 2007 overgik til at væreselvejende institutioner i forbindelse med kommunalreformen. Under-visningsministeren overtog i medfør af Lov nr. 590 af 24. juni 2005 ogLov nr. 591 af 24. juni 2005 de faste ejendomme og de lejemål, der huse-de disse institutioner, og stillede dem vederlagsfrit til rådighed for institu-tionerne på nærmere fastsatte vilkår.Som led i finansieringsomlægningen indgår, at institutionerne får tilbudom at overtage bygningerne pr. 1. januar 2010. Modellen for institutio-nernes overgang til bygningsselveje fremgår af Aktstykke nr. 191, somikke var offentliggjort den 27. august 2009, da præsentationen fandt sted.Aktstykket er tiltrådt af Finansudvalget den 3. september 2009.Mere ambitiøs anvendelse af itI forlængelse af regeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” er dergennemført en analyse af en øget anvendelse af it på de selvejende insti-tutioner under Undervisningsministeriet – dvs. professionshøjskoler,erhvervsakademier, erhvervsskoler, almene gymnasier, voksenuddannel-sescentre, SOSU-skoler, landbrugsskoler og AMU-centre.
3Analysen har haft fokus på såvel studieadministration og it-anvendelsehertil som pædagogisk anvendelse af it.For så vidt angår it anvendt tilstudieadministrativeformål har analysenidentificeret effektiviseringsgevinster som følge af regelforenkling, pro-cesoptimering samt en mere hensigtsmæssig organisering og it-understøttelse af administrative arbejdsprocesser.For så vidt angår it anvendt tilpædagogiskeformål har analysen identifice-ret muligheder for centralt at understøtte en øget anvendelse af it i un-dervisningen med henblik på at fremme læring, reducere frafald og udru-ste eleverne med stærke it-kompetencer.Analysen er foretaget med inddragelse af institutionerne og deres leder-foreninger. Disse har således været inddraget i forbindelse med dataind-samling, identifikation af forslag til regelforenkling og forbedret it-understøttelse af studieadministrationen samt initiativer til at understøtteen øget anvendelse af it i undervisningen.Regeringen har prioriteret at gå videre med en række af analysens forslagog lægger dermed op til, at der de kommende år gennemføres regelfor-enklinger og systemudvikling, som understøtter realisering af et effektivi-seringspotentiale vedrørende de studieadministrative opgaver på 133mio. kr. i 2011, 168 mio. kr. i 2012 og 238,0 mio. kr. ved fuld indfasning i2012.Potentialet indhentes fra 2011 i takt med, at de nødvendige tekniske løs-ninger er etableret, og kan justeres, såfremt forudsætningerne for ind-budgetteringen ændrer sig væsentligt.Potentialet forbliver på Undervisningsministeriets område og anvendes itakt med dets indfasning til en mere ambitiøs anvendelse af it til pædago-giske formål og til øvrige initiativer på de uddannelsesområder, analysenomfatter.Regeringen offentliggør i løbet af efteråret en samlet strategi på området,herunder for udmøntning af potentialet og reserven.Øvrige tiltag på FFL10Der er på Forslag til Finanslov for 2010 afsat 5 mio. kr. i 2010 stigendetil 8 mio. kr. årligt fra 2012 og frem til permanentgørelse af et tidligeresatspuljeprojekt (fra 2007) ommentorordninger på højskolerne,der også ud-bredes til husholdnings- og håndarbejdsskolerne. Det sker ved en om-lægning af tillægstaksterne for særligt prioriterede elevgrupper og tilførselaf ekstra midler efter en model, der er aftalt med de to skoleforeninger.
4Ordningen indebærer, at en ung på for eksempel højskole tilknyttes enfast person (en mentor), der tager hånd om den unge og fungerer sompersonlig vejleder og sparringspartner. Mentorer har vist sig at kunnegøre en stor forskel i forhold til at fastholde en ung i uddannelse oghjælpe med at forberede vedkommende til kommende studier eller ar-bejde. Det viser en evaluering af det tidligere projekt.Der er på finanslovforslaget for 2010 indbudgetteret 9 mio. kr. i tilskudtil de nye 8-14VEU-centre,som etableres som led i en politisk aftale mel-lem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det RadikaleVenstre. Midlerne svarer til, at hvert center får et tilskud på omtrentligt 1mio. kr. – dog afhængigt af det endelige antal centre. Midlerne er finan-sieret ved takstnedsætttelser på undervisningstaksterne til arbejdsmar-kedsuddannelserne.Ligeledes er der på Forslag til Finanslov for 2010 indbudgetteret 200mio. kr. i 2010 tilmere skolepraktikjf.Aftale om udvidelse af skolepraktikken i2009af 18. maj 2009. Midlerne finansierer afløb til udgifter ved øgetoptag i 2009.Endelig er der på finanslovforslaget for 2010 indbudgetteret en nypulje tilerhvervspædagogiske aktiviteterpå 4 mio. kr. i 2010 stigende til 9 mio. kr. i2013. Puljen finansieres ved aftrapning af et grundtilskud til NationaltCenter for Erhvervspædagogik (tidligere Den Erhvervspædagogiske Læ-rerhøjskole), som nu indgår i Professionshøjskolen Metropol samt tilfør-sel af 1 mio. kr. årligt. Alle professionshøjskolerne vil have mulighed forat søge puljen.Som følge af trepartsaftalerne for perioden 2008-2011 er der indført enseniorbonusordning.Tilskuddet til Undervisningsministeriets institutioner,som er omfattet af seniorbonusordningen, er derfor øget med 26,5 mio.kr. i 2010. I 2009 udbetales midlerne som engangstilskud.Endelig er der på Finanslovforslaget indbudgetteret en reduktion på i alt4,3 mio. kr. til finansiering af en præmieringsordning vedrørendeøgetelevindtagi Undervisningsministeriet og på institutionerne i 2009.Endelig er der som følge af Aftale om finansloven for 2009 indarbejdettekst på Forslag til finanslov for 2010 vedrørende udkantstilskud til er-hvervsskolerne. Regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance skalopnå enighed om en model, der kan indbudgetteres på ændringsforslagettil finansloven for 2010.Udmøntning af effektiviseringer fra 2008 og 2009Finanslovforslaget for 2010 afspejler ligeledes en række tidligere beslut-tede effektiviseringer.
5Undervisningstaxametreneer således påvirket af indbudgetteringen af Statensindkøbseffektivisering fase 1-3, hvor der i 2010 samlet på alle områder erlagt en yderligere reduktion på 41,2 mio. kr. ind i forhold til 2009.Fællesudgiftstaxametreneer påvirket af en yderligere reduktion på 18,1 mio.kr. i 2010 i forhold til 2009 som følge af digitalisering af SU og effektivi-sering af vejledning, en yderligere reduktion på 31,6 mio. kr. vedrørendedigitalisering af VEU-administrationen og endelig en yderligere reduktionpå 247,8 mio. kr. i 2010 i forhold til 2009 som følge af etablering af ad-ministrative fællesskaber på ungdomsuddannelsesinstitutioner. Der erfortsat indbudgetteret etableringstilskud vedrørende administrative fæl-lesskaber, således at institutionerne i perioden 2009-2010 kan søge omgodt 200 mio. kr.TakstudviklingerTaksten tilStx og 2-årig HFstiger fra 2009 til 2010 som følge af omlæg-ning af pædagogikumordningen. Takstudviklingen omfatter også oven-nævnte effektivisering vedr. indkøb og seniorbonusordningen.Takstudviklingen forHhxafspejler den selektive og gradvise taxameter-forhøjelse til Hhx som følge afAftale om finansloven for 2008.Takstudvik-lingen er endvidere påvirket af omlægning af pædagogikumordningen,seniorbonusordningen samt indkøbseffektiviseringen.Taksten tilhtxer ligeledes påvirket af omlægning af pædagogikumord-ningen, seniorbonusordningen samt indkøbseffektiviseringen.Takstudviklingen forprofessionsbacheloruddannelserneer påvirket af indkøbs-effektiviseringen, seniorbonusordning og præmieringsordning for øgetelevindtag, ligesom taksten til pædagoguddannelsen er omfattet af tre-partsaftalerne, som betyder, at taksten stiger med 100 kr. svarende til, atder i 2010 er indbudgetteret 1 mio. kr. ekstra i forhold til. 2009.Takstudviklingen forEUD tekniske og merkantile forløbafspejler bortfald afglobaliseringsmidler til grundforløbstakstforhøjelse, som ikke indgår iForslag til finanslov for 2010, da de genforhandles i efteråret 2009 (derøde kurver). Videreførsel af midlerne i 2010 vil give de grønne kurver.Derudover betyder nye tælleperioder på de tekniske hovedforløb, at tak-sten stiger, ligesom taksterne er påvirket af seniorbonusordningen, ind-købseffektiviseringer og præmieringsordning for øget elevindtag.Takstudviklingen foråben uddannelseafspejler trepartsaftalerne, hvor tak-sterne for en række uddannelser rettet mod det offentlige serviceområdei perioden 2008-11 er forhøjet med henblik på nedsættelse af deltagerbe-
6talingen. Takstudviklingen for uddannelser, der ikke er omfattet af tre-partsaftalerne, afspejler indkøbseffektiviseringen.Takstudviklingen forEVEafspejler takstnedsættelserne til finansieringaf VEU-centre. Dertil kommer seniorbonusordning, indkøbseffektivise-ringer og præmieringsordning for øget elevoptag samt reduktion somfølge af administrative fællesskaber.