Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
725166_0001.png
725166_0002.png
725166_0003.png
Folketingets Uddannelsesudvalg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 391 (Alm. del):I brev af 21. august 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 391 :"Vil ministeren kommentere henvendelsen af 10/7-09 fra Marianne In-gemann, Allerød, jf. UDU alm. Del – bilag 397?"Svar:Marianne Ingemann ønsker over for Uddannelsesudvalget at belyse:a. Det frie skolevalg for elever med særlige behovb. SPS på frie skolerc. En tidlig indsats over for ordblinde eleverd. Ratifikationen af FN’s Handicapkonvention om lige adgang til uddan-nelseAd a. Det frie skolevalg for elever med særlige behovHertil kan jeg oplyse følgende:Med lov nr. 335 af 18. maj 2005 fik forældre ret til at få deres barn opta-get i en folkeskole efter eget valg i bopælskommunen eller i en andenkommune. Det er en forudsætning, at der er plads på den valgte skole.Denne ret omfatter også børn med behov for specialundervisning elleranden specialpædagogisk støtte. Det frie valg begrænses dog af, at der eret relevant specialundervisningstilbud på den valgte skole (jf. folkeskole-lovens § 36, stk. 3, 1. pkt.).Forældre til børn med behov for specialundervisning, herunder børn, derer henvist af kommunalbestyrelsen til en specialklasse eller en specialsko-le i eller uden for kommunen, har således mulighed for at anvende detfrie skolevalg, hvis der er plads på den valgte skole, og der på denne sko-le er et relevant undervisningstilbud.Det er kommunalbestyrelsen i skolekommunen, som tager stilling til, omoptagelse på den valgte skole er et relevant undervisningstilbud til detpågældende barn.
09-09-2009
2Ved bekendtgørelse nr. 672 af 29. juni 2005 ombetalingved skolegang ien anden kommune end bopælskommunen er der fastsat nærmere reglerom bopælskommunens betaling til skolekommunen, hvis forældreneanvender det frie valg m.v.Den mellemkommunale afregning er alene et kommunalt anliggende, derer uden betydning for forældres mulighed for at anvende det frie skole-valg. Det er derfor ikke nødvendigt for forældre, der ønsker at anvendedet frie skolevalg, at indhente et betalingstilsagn fra bopælskommunen.Jeg skal dog gøre opmærksom på, at hvis forældrene vælger en andenskole end distriktsskolen, er hverken bopælskommunen eller skolekom-munen forpligtet til at yde fri befordring til og fra skole i henhold til reg-lerne herom.Jeg kan afslutningsvis oplyse, at forældrene kan klage til Statsforvaltnin-gen, hvis deres bopælskommune ikke lever op til reglerne om frit skole-valg.Ad b. SPS på frie grundskolerHertil kan jeg oplyse følgende:Det fremgår af friskolelovens § 3, stk. 1, at frie grundskoler skal givespecialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand til elever, hvisudvikling kræver særlig hensyntagen eller støtte.Hovedparten af udgifterne ved specialundervisningen ved de frie grund-skoler skal tilgodeses inden for den enkelte skoles driftstilskud. Når derer et særligt stort behov kan skolen søge om yderligere tilskud fra dencentrale pulje, der administreres af SU-styrelsen. Den centrale pulje ud-gør ca. 5 % af skolernes driftstilskud og er således en del af skolernesegne midler, der blot er øremærket til specialundervisning og anden spe-cialpædagogisk bistand.Det er skolens ansvar at møde elevens behov uanset tilskuddets størrelse.Det fremgår af friskolelovens § 5, stk. 2, at skolens midler alene måkomme skolens skole- og undervisningsvirksomhed til gode. Det frem-går endvidere af friskoleloven, herunder af § 11, stk. 2, at det erskolen,der søger og bevilges tilskud.SPS bevilget til en fri grundskole skal således alene komme skolens egenskole- og undervisningsvirksomhed til gode og kan ikke anvendes tilspecialundervisning på en anden skole.I henhold til friskolelovens § 3, stk. 2, kan en fri grundskole henvise ele-ver til specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand på enanden fri grundskole eller i folkeskolen. Efter lovens § 31 kan en kom-mune kræve undervisningsudgifter forbundet med henvisningen af elevertil folkeskolen i henhold til § 3, stk.2, godtgjort af elevens bopælskom-mune. I vejledning om tilskud m.v. til specialundervisning m.v. på frie
3grundskoler præciseres, at Undervisningsministeriet ikke yder tilskudhertil.Jeg kan afslutningsvis oplyse, at elever ifolkeskolenikke har krav på finan-siering af særlige specialpædagogiske tilbud på en anden skole efter skole-tid.Ad c. En tidlig indsats over for ordblinde eleverHertil kan jeg oplyse, at regeringen de seneste år har fokuseret meget påde mindste børns sproglige udvikling og læsefærdigheder. Fra og meddette skoleår gennemføres bl.a. obligatorisk sprogvurdering af alle børn istarten af børnehaveklassen, så undervisningen fra skoleårets start kantage udgangspunkt i det enkelte barns sproglige kompetencer og forud-sætninger.Desuden skal alle kommuner som led i dagtilbudsloven tilbyde en sprog-screening (kaldet sprogvurdering) af 3-årige.Jeg kan også oplyse, at specialpædagogikken er styrket i den nye lærerud-dannelse og pædagoguddannelse.Der er med andre ord sat en række initiativer i gang, der skal bidrage til,at elever med læsevanskeligheder, herunder ordblinde elever, identifice-res tidligt, så der kan sættes ind med relevante tilbud.Ad d. FN’s Handicapkonvention om lige adgang til uddannelseHertil kan jeg oplyse, at både folkeskoleloven (§ 3) og friskoleloven (§ 3)lever op til FN’s handicapkonventions princip om lige adgang til uddan-nelse, således at alle børn med særlige behov har ret til tilbud om special-undervisning eller anden specialpædagogisk støtte.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder