Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
733341_0001.png
733341_0002.png
ChristiansborgFolketingets Uddannelsesudvalg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 390 (Alm. del):I brev af 21. august 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmålefter ønske af Marianne Jelved (RV).Spørgsmål 390 :"Ministeren bedes uddybe, hvilke tiltag der skal iværksættes på baggrundaf statsministerens offentlige udmeldinger vedrørende heldagsskole, hvorstatsministeren bl.a. opfordrer til, at indskoling, skolefritidsordning ogfritidsklubber skal tænkes sammen, samt at undervisningen skal differen-tieres mere."Svar:Regeringen har siden 2001 taget en lang række initiativer for at styrkefolkeskolen, herunder sikre en fleksibel tilrettelæggelse af undervisnin-gen, fokus på både elever med stærke og svage forudsætninger og enindsats for at hæve det faglige niveau.Desuden indeholder folkeskoleloven mulighed for at eksperimentere udover lovens rammer ved dispensation.I øjeblikket har 11 folkeskoler fra seks kommuner dispensation fra folke-skoleloven til at oprette heldagsskoler. I en heldagsskole finder børnenesobligatoriske undervisning sted inden for et tidsrum, der overskrider detmaksimale loft på seks timer for den obligatoriske skoledags længde forelever i børnehaveklasse til og med 3. klasse.De igangværende forsøg med heldagsskole har gode erfaringer med, aten sådan skoledag giver rum for undervisningsforløb med vægt på enlegende tilgang, praktiske gøremål og et vist mål af elevernes frie valg afaktiviteter. En længere skoledag kan for nogle børns vedkommende des-uden skabe strukturerede rammer og et kvalitetsfyldt indhold for den delaf dagen, hvor disse børn ellers ville være overladt til sig selv. Dertilkommer, at en lang skoledag med undervisning og fritidsaktiviteter vil
25-09-2009
2være integrationsfremmende derved, at flere tosprogede børn får udvi-dede muligheder for at tilegne sig det danske sprog, den danske kulturm.v. ved at kunne deltage i fritids- og legebetonede undervisningsaktivi-teter i skoleregi.Tilbagemeldingen fra de mange skolestartforsøg, der blandt andet hargivet muligheder for udvidet lærer-pædagog-samarbejde om undervisnin-gen på de første klassetrin, har været, at legen får bedre vilkår i løbet afskoledagen, at der opstår færre konflikter børnene imellem, når de får tidtil at "lege færdig", og at varierede undervisningsformer anvendes i høje-re grad end i de tilfælde, hvor skolens undervisning finder sted i et kom-primeret forløb om formiddagen, mens frie og selvvalgte aktiviteter erhenvist til børnenes tid i fritidsordningerne.Undervisningsdifferentiering er et bærende princip for undervisningenstilrettelæggelse i folkeskolen. Undervisningen skal derfor tilrettelægges, såden både tilgodeser den enkelte elevs interesser, forudsætninger og be-hov og indeholder fælles oplevelser og erfaringsgivende situationer, derforbereder eleverne til at samarbejde om at løse opgaver. En sådan un-dervisning skal inddrage en bred vifte af aktiviteter, arbejds- og udtryks-former med varieret brug af holddannelse inden for og på tværs af klas-ser og klassetrin.En længere skoledag og udvidet lærer-pædagogsamarbejde kan give un-dervisningsdifferentiering endnu bedre muligheder for at udfolde sig.Med heldagsskolen får eleverne mulighed for at være aktive og initiativri-ge i såvel voksenstyrede som frie aktiviteter, og mere tid giver mere ro ogbedre betingelser for faglige fordybelse og indlæring af basale færdighe-der.Regeringen har derfor opfordret kommunerne til at benytte sig af deeksisterende muligheder, og jeg vil stille mig velvilligt over for ansøgnin-ger om dispensation fra folkeskoleloven med henblik på etablering afyderligere forsøg, der giver mulighed for fleksibel tilrettelæggelse af bør-nenes samlede hverdag i skolens varetægt i overensstemmelse med delokale forudsætninger, behov og ønsker.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder