Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
718737_0001.png
718737_0002.png
718737_0003.png
718737_0004.png
718737_0005.png
718737_0006.png
718737_0007.png
718737_0008.png
718737_0009.png
718737_0010.png
718737_0011.png
718737_0012.png
718737_0013.png
718737_0014.png
718737_0015.png
Agroskolen HammerumHammerum Hovedgade 7, Hammerum7400 Herning
Afdelingen for erhvervsfagligeuddannelserVester Voldgade 1231552 København V.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44

Tilsyn med skolens undervisning af udenlandske elever

1. BaggrundUndervisningsministeriet anmodede med brev af 7. april 2008 Agrosko-len om at redegøre for sine aktiviteter med hensyn til udenlandske eleveri uddannelsen til faglært landmand.Skolen var udtaget til et særligt tilsyn på baggrund af elevoplysningerregistreret til statistiske formål vedrørende 2006.Skolens redegørelse i brev af 21. april 2008 gav anledning til yderligerebrevveksling mellem ministeriet og skolen samt mellem ministeriet ogUdlændingeservice.Denne brevveksling gav anledning til, at udsendte medarbejdere fra mi-nisteriet foretog tilsynsbesøg på skolen den 29. januar 2009 med henblikpå en yderligere undersøgelse af skolens praksis med hensyn til undervis-ning af udenlandske elever i de grundlæggende landbrugsuddannelser.Undersøgelsen har navnlig omfattet skolens praksis på følgende områ-der:1. Skolens udbud, markedsføring og information.2. Elevoptagelse og meritvurdering af ansøgernes kompetencer.3. Undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelse.4. Bedømmelse, prøver og beviser.5. Lærerkompetencer.6. Økonomi og udlagt undervisning.Undersøgelsen har desuden omfattet en analyse af det retlige grundlagfor skolens optagelse af udenlandske elever.Skolen har oplyst, at de udenlandske elever har haft opholdstilladelse iDanmark som landbrugspraktikanter efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1.Ordningen omfatter tredjelandsstatsborgere og EU-borgere fra landeomfattet af den nationale overgangsordning (Estland, Letland, Litauen,Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Ungarn, Bulgarien og Rumænien).
20. juli 2009Sags nr.:065.337.021
2Enkelte elever har dog været EU-borgere fra lande uden for den nationa-le overgangsordning og har derfor haft et andet opholdsgrundlag. Dennationale overgangsordning er ophørt fra den 1. maj 2009.2. AktivitetUndersøgelsen har omfattet aktiviteter i årene 2006-2008. Skolen haroplyst, at den i denne periode har undervist i alt 289,2 udenlandske års-elever, jf. tabel 1.

Tabel 1. Udenlandske årselever og andelen af alle årselever i ud-

dannelsen til faglært landmand.

2006

ÅEpct. af alle54,048,3

2007

ÅEpct. af alle100,661,4

2008

ÅEpct. af alle134,671,8

Agroskolen

3. ØkonomiDe samlede statstilskud til skolens aktiviteter for udenlandske elever ud-gjorde for 2006-2008 ca. 22,3 mio. kr. til undervisning, kost og logi.De udenlandske elever har selv afholdt udgifter til undervisningsmateria-ler, ekskursioner og deltagerbetaling for kost og logi efter samme regler,som gælder for de danske elever.4. Uddannelsesregler - genereltA) Elever optaget før den 1. juli 2008 (faglært landmand)Eleverne er indtil 1. juli 2008 optaget i uddannelsen til faglært landmand,der er oprettet ved lov om landbrugsuddannelser, jf. lovbekendtgørelsenr. 1254 af 6. december 2006.Reglerne om uddannelsen til faglært landmand blev den 1. juli 2008 af-løst af nye regler fastsat i medfør af lov om erhvervsuddannelser. Elever,der er begyndt på en uddannelse efter de gamle regler, kan dog gøre ud-dannelsen færdig efter disse regler.Uddannelsen til faglært landmand bestod af skoleperioder vekslende medpraktikperioder. Uddannelsen var en ungdomsuddannelse, som havde tilformål, at eleverne gennem skoleundervisning og praktikuddannelsekunne opnå kompetence som faglært landmand inden for landbrugetsproduktionsområder, jf. § 1 i bekendtgørelse nr. 377 af 28. april 2006 omuddannelse til faglært landmand.Eleverne kunne optages på den godkendte skole, de ønskede, hvis dervar plads, og hvis de efter skolens vurdering ville kunne følge undervis-ningen på tilfredsstillende måde og fuldføre uddannelsen på normal tid,jf. lov om landbrugsuddannelser § 9, stk. 2, og bekendtgørelsens § 2, stk.2.Uddannelsens varighed var normalt tre år og seks måneder, hvoraf sko-leundervisningen udgjorde i alt 52 uger. For elever med en gymnasialuddannelse varede uddannelsen to år og to måneder, hvoraf skoleunder-visningen udgjorde 36 uger. Erfaring fra to års landbrugsarbejde gav
3fritagelse for seks måneders praktikuddannelse, og mindst fem års land-brugsarbejde gav fritagelse for et år og fem måneders praktikuddannelse.Anden eller yderligere forudgående teoretisk eller praktisk erfaring kunnegive anden eller yderligere fritagelse efter konkret afgørelse truffet afLandbrugsuddannelsesudvalget, jf. uddannelsesbekendtgørelsens § 6, stk.2.Uddannelsen var opdelt i modul I og modul II. Skoleundervisningen varopdelt i skolemodul 1 a på normalt 8 uger, skolemodul 1 b på 20 uger ogskolemodul 2 på 24 uger. For elever med gymnasial uddannelse var sko-lemodul 1 a og 1 b afkortet og sammenlagt til en skoleperiode på 12 ugermed overvejende praktiske discipliner (modul 1 s).Mindst ti måneder af praktikuddannelsen skulle afvikles i løbet af modulI, heraf mindst fem måneder mellem skolemodulerne 1 a og 1 b. Derskulle være mindst ni måneders praktik mellem skolemodul 1 b og sko-lemodul 2, dog skulle elever med gymnasial baggrund have haft mindst12 måneders praktik, før de afsluttede skolemodul 2. Indtil ti måneder afpraktikuddannelsen kunne ligge efter skolemodul 2, for elever med gym-nasial baggrund dog kun indtil fem måneder.Det var en betingelse, for at en elev kunne begynde på en praktikperiode,at der mellem eleven og en eller flere landbrugsbedrifter var indgået enuddannelsesaftale, der mindst omfattede praktikperioden og det efterføl-gende skoleophold, jf. lov om landbrugsuddannelser § 18, stk. 1. Modul1 a kunne gennemføres uden forudgående praktikuddannelse.Skolemodul 1 kunne tilrettelægges på kortere tid for elever med særligeuddannelses- eller beskæftigelsesmæssige forudsætninger. Skolerne kunnetræffe afgørelse om godskrivning mv. inden for de rammer, som varfastsat i bekendtgørelsen. Fritagelse for dele af uddannelsen uden fordisse rammer kunne meddeles af Landbrugsuddannelsesudvalget efteransøgning.Skolen skulle afgive skoleerklæringer med standpunktskarakterer vedafslutningen af skolemodul 1 b. Ved afslutningen af skolemodul 2 skulleeleverne bestå en eksamen, som udgjorde en del af grundlaget for sko-lens udstedelse af uddannelsesbevis.Uddannelsen skulle være afsluttet inden for en periode på højst otte år,jf. bekendtgørelsens § 3. Bestemmelsen skyldtes en tradition inden forlandbrugsuddannelserne, hvorefter eleverne skulle kunne forlade uddan-nelsen i en periode, evt. som led i et udenlandsophold eller for at tiltrædeet umiddelbart attraktivt job på en landbrugsbedrift, for senere at vendetilbage for at færdiggøre uddannelsen. Denne tradition var også grundla-get for, at uddannelsen, i modsætning til de øvrige erhvervsrettede ud-dannelser, var opdelt i moduler, og for en mangeårig praksis, hvoreftereleverne i almindelighed skiftede skole under uddannelsen, da der er fritskolevalg, og da ikke alle skoler udbyder alle moduler.
4Den særlige tradition har forbindelse med uddannelsens oprindelige til-knytning til højskolelovgivningen, hvorefter den statsligt regulerede ud-dannelse bestod af kurser på landbrugsskole, medens landbrugspraktik-ken var et anliggende alene for den enkelte landmand, til dels med støtteog vejledning fra landbrugets organisationer.Efter Undervisningsministeriets opfattelse har det været en betingelsefor, at en elev kunne indgå i en skoles tilskudsgrundlag som årselev iuddannelsen til faglært landmand, at eleven efter skolens vurdering måtteforventes at kunne færdiggøre uddannelsen som helhed og ikke kun detaktuelle modul. Denne betingelse fremgår ikke udtrykkeligt af lovgiv-ningen. Undervisningsministeriets retsopfattelse er støttet på det forhold,at tilskud til elevers gennemførelse af dele af uddannelsen er reguleretved lov om åben uddannelse (enkeltfag og arbejdsmarkedsuddannelser).Ministeriet har endvidere henvist til den nævnte bestemmelse i lovens §9, stk. 2.Det bemærkes endvidere, at skolerne har haft – og fortsat har – mulig-hed for at udbyde undervisning i kursusform som indtægtsdækket virk-somhed uden statstilskud.B) Elever optaget fra den 1. juli 2008 (landbrugsassistent/landmand)Fra den 1. juli 2008 er uddannelsen til faglært landmand afløst af en nylandbrugsuddannelse, der er oprettet med hjemmel i lov om erhvervsud-dannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1244 af 23. oktober 2007.Den nye landbrugsuddannelse er indlagt i de almindelige erhvervsuddan-nelser ved bekendtgørelse nr. 146 af 29. februar 2008 om uddannelsernei den erhvervsfaglige fællesindgang dyr, planter og natur, som ophævedebekendtgørelsen om uddannelsen til faglært landmand.I den forbindelse er den førnævnte otte-årsregel ikke videreført, ligesomuddannelsens modulstruktur er forladt.Den nye uddannelse er trindelt. Trin 1 – landbrugsassistent – varer to år,hvoraf 36 uger er skoleundervisning. Trin 2 – landmandsuddannelsen –varer fra et år og fem måneder til et år og 11 måneder, hvoraf indtil 20uger er skoleundervisning.Reglerne om realkompetencevurdering, merit og godskrivning følger dealmindelige regler for erhvervsuddannelserne, som blandt andet indebæ-rer, at skolerne i alle tilfælde skal vurdere eleverne individuelt i forhold tiluddannelsens mål og fastsætte en personlig uddannelsesplan for eleven isamarbejde med denne og praktikvirksomheden. Skolen træffer afgørelseom eventuel afkortning af skoleundervisningen, medens det faglige ud-valg træffer afgørelse om eventuel afkortning af praktikuddannelsen.Eleven skal senest ved overgangen fra grundforløbet, som normalt varer20 uger, til hovedforløbet have uddannelsesaftale med en virksomhed.Aftalen skal mindst omfatte en praktikperiode og en skoleperiode i ho-vedforløbet, hvilket i landbrugsuddannelsen svarer til hovedforløbet itrin 1 henholdsvis i trin 2.
5Også for erhvervsuddannelser med hjemmel i lov om erhvervsuddannel-ser er det efter Undervisningsministeriets opfattelse en betingelse for, aten elev kan indgå i en skoles tilskudsgrundlag som årselev i en erhvervs-uddannelse, at eleven er optaget med det mål at gennemføre uddannel-sen som helhed. Betingelsen fremgår heller ikke af den nye lovgivning,men Undervisningsministeriets retsopfattelse bygger på de samme for-hold som anført ovenfor, dog er der ikke i den nye lovgivning en be-stemmelse svarende til landbrugsuddannelseslovens § 9, stk. 2.C) Udlagt undervisningSåvel efter den gamle som den nye lovgivning kan en landsbrugsskole,når visse betingelser er opfyldt, overlade til en anden godkendt skole ellertil private at gennemføre undervisning på sine vegne. Det er den god-kendte landsbrugsskole, som er ansvarlig overfor undervisningsministe-ren for den økonomiske og pædagogiske forvaltning. Undervisningsmi-nisteriets tilsynsbeføjelser retter sig alene mod godkendte skoler.Hvis den godkendte skole ikke på betryggende måde sikrer, at samar-bejdsskolen leverer undervisning af den fornødne kvalitet eller hvis ar-rangementet indebærer misbrug af statslige midler eller lignende forhold,kan Undervisningsministeriet kræve at samarbejdet om udlægning afundervisning ophører.Undervisningsministeriet har i skrivelse af 7. juli 2008 fastlagt kravene tilindholdet af samarbejdsaftaler mellem godkendte institutioner for er-hvervsrettet uddannelse om udlagt undervisning fra en skole, som harudbudsgodkendelse til en konkret uddannelse, til en skole, som ikke hardenne godkendelse.5. AER-lønrefusion - genereltElever med aftaler efter landbrugsuddannelsesloven skal mindst have lønefter en såkaldt vejledende lønskala i praktiktiden og løn efter en såkaldtAER-aftale under skolemodulerne.Elever med aftaler indgået efter erhvervsuddannelsesloven skal mindsthave overenskomstmæssig elevløn under både skole- og praktikophold.I begge tilfælde får praktikvirksomheden lønrefusion fra ArbejdsgivernesElevrefusion (AER) i skoleperioderne, når uddannelsesaftalerne opfylderAER-lovens almindelige betingelser.6. Særligt om udlændingeA) UdlændingelovgivningenUd over generelle bestemmelser om opholdstilladelse til udlændinge(flygtninge, familiesammenførte m.v.) er især følgende opholdsgrundlagrelevante i forbindelse med udlændinges deltagelse i landbrugsuddannel-se i Danmark:
6PraktikantordningenSom nævnt i indledningen har praktikantordningen været det mest an-vendte opholdsgrundlag for udenlandske elever i de grundlæggendelandbrugsuddannelser. Ordningen bygger på administrativ praksis medhjemmel i udlændingelovens § 9 c, stk. 1, hvorefter der efter ansøgningkan gives opholdstilladelse til en udlænding, hvis ganske særlige grundetaler derfor.De almindelige betingelser for en praktikantopholdstilladelse er, at ansø-geren kan dokumentere, at:Praktikopholdet har til formål at supplere udlændingens alleredepåbegyndte eller erhvervede uddannelse i hjemlandet.Praktikopholdet har en naturlig tilknytning til udlændingens på-begyndte eller erhvervede uddannelse i hjemlandet.Praktikstedet i uddannelsesmæssig henseende er egnet til at mod-tage udlændingenAnsøgeren er mellem 18 og 35 år.En opholdstilladelse som praktikant meddeles for højst 18 måneder ogkan forlænges med yderligere højst seks måneder, såfremt den pågælden-de praktikant ønsker at deltage i et skoleforløb på fx en landbrugsskole,der fagligt relaterer sig til praktikopholdet.Skoleforløbet måtte efter praksis indtil april 2007 som udgangspunktvare netop de seks måneder, som kunne begrunde forlængelsen. Dog varder i særlige tilfælde mulighed for forlængelse med henblik på at følgeskoleophold i op til 11 måneder. I almindelighed var skoleforløbet place-ret som afslutning på praktikantopholdet i Danmark.Siden april 2007 har det været udlændingemyndighedernes praksis, atskoleforløbet for en praktikant kan vare i alt otte måneder af det samledepraktikantophold på 24 måneder, og at praktikantopholdet kan indledesmed et skoleophold, som typisk har været af to måneders varighed (otteuger).StudiebekendtgørelsenUddannelsen til faglært landmand og erhvervsuddannelsen til landmander omfattet af § 4, stk. 1, i studiebekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr.904 af 4. juli 2007 om meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til stu-derende.Det betyder blandt andet, at udlændinge, der er tredjelandsstatsborgere,kan få opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, med henblikpå midlertidigt ophold i indtil et år for at deltage i en af disse landbrugs-uddannelser, såfremt den pågældende kan færdiggøre uddannelsen indenfor denne tidsramme.En udlænding, der har været meddelt praktikantopholdstilladelse efterudlændingelovens § 9 c, stk. 1, som landbrugspraktikant, vil efterfølgen-de kunne meddeles en ny opholdstilladelse som studerende eller elev, jf.studiebekendtgørelsens § 4, med henblik på at følge en landbrugsuddan-
7nelse, uanset om et skoleforløb under praktikantopholdet har omfattetdele af den pågældende landbrugsuddannelse.Studiereglen for alle EU-borgereEnhver EU-borger – herunder de, som var omfattet af den nationaleovergangsordning – som ønsker fx en landbrugsuddannelse i Danmark,og som kan forsørge sig selv under sit ophold, kan få udstedt registre-ringsbevis med henblik på deltagelse i uddannelse. Disse udlændinge erikke omfattet af de tidsmæssige begrænsninger i studiebekendtgørelsen.B) UddannelseslovgivningenDer er ikke regler i landbrugsuddannelsesloven eller i erhvervsuddannel-sesloven om udlændinges adgang til uddannelserne, men adgang til ud-dannelserne er forudsat i tilskudsbestemmelserne i § 16 i den ophævedelov om landbrugsuddannelser og § 15 i lov om institutioner for erhvervs-rettet uddannelse. Udlændinge med lovligt ophold i Danmark har i over-ensstemmelse hermed i mange år deltaget i erhvervsuddannelserne, her-under landbrugsuddannelserne.Hverken den gamle eller den nye lovgivning om landbrugsuddannelsernestiller krav til opholdsgrundlagets karakter.Skolen kan afkræve fremmedsprogede elever en prøve i dansk indenoptagelsen efter både den gamle og den nye lovgivning, men der er ikkefastsat krav om, at undervisningssproget skal være dansk. Efter fast prak-sis anerkender ministeriet, at der kan undervises på fremmedsprog und-tagen i faget dansk, som dog ikke er et obligatorisk fag i landbrugsud-dannelserne.Udenlandske elever undervises efter samme regler som danske og udlø-ser samme tilskud til skolerne. AER-lønrefusion udbetales til praktikvirk-somheder på grundlag af uddannelsesaftaler med udenlandske elever pålige fod med, hvad der gælder for uddannelsesaftaler med danske elever.Som anført ovenfor er det efter Undervisningsministeriets opfattelse enbetingelse for, at en elev kan indgå i en skoles tilskudsgrundlag som års-elev i landbrugsuddannelsen, at eleven efter skolens vurdering må for-ventes at kunne færdiggøre uddannelsen som helhed og ikke kun detaktuelle modul. I forhold til udenlandske elever har denne retsopfattelseden betydning, at eleven skal forventes at kunne færdiggøre uddannelseninden for det lovlige opholdsgrundlag.7. Faktiske oplysninger om skolens praksisI dette afsnit gennemgås i hovedtræk de faktiske oplysninger om skolenspraksis, som er tilvejebragt ved den foretagne undersøgelse. Undersøgel-sen har som tidligere nævnt omfattet brevveksling mellem ministeriet ogskolen, undersøgelse af skolens hjemmeside med hensyn til uddannelses-beskrivelser mv. og skolebesøg af en dags varighed. Skolebesøget omfat-tede rundvisning, møder med bestyrelse, ledelse, administration, lærereog elever og gennemgang af foreliggende materiale til belysning af sko-lens pædagogiske og administrative praksis med hensyn til undervisningaf udenlandske elever.
81. Skolernes udbud, markedsføring og information.Skolen har fortrinsvis udbudt skolemodulerne 1 a og 1 b i engelskspro-gede versioner for udlændinge. Skolen har i begrænset omfang tilbudtmodul 2.Eleverne har helt overvejende været statsborgere fra Rumænien (Borris)og Polen (Hammerum).Skolen har aktivt opsøgt udenlandske praktikanter i deres hjemlandeenten ved hjælp af eget personale eller ved at samarbejde med danskeeller udenlandske formidlere, herunder hjemlandets myndigheder, ud-dannelsesinstitutioner eller formidlere med tilknytning til udenlandskeuddannelsesinstitutioner m.fl.Skolen har samarbejdsaftaler med uddannelsesinstitutioner i både Polenog Rumænien. For udenlandske praktikanter omfatter konsulentopgaveni en række tilfælde også udfyldelse af ansøgning om opholdstilladelse ogiværksættelse af ansøgningsprocessen. I andre tilfælde varetager skolenselv disse funktioner.Skolen har fungeret som formidler af udenlandske praktikanter til danskelandbrugsbedrifter.2. Elevoptagelse og meritvurdering af ansøgernes kompetencer.Alle elever har som minimum gennemført en del af en landbrugsuddan-nelse i deres hjemland inden optaget i en dansk landbrugsuddannelse.Skolen har oplyst, at eleverne har landbrugserfaring fra hjemlandet, ofte iform af kortere praktikophold.Skolen har oplyst, at de polske elevers uddannelser overvejende har væ-ret teoretiske, hvor de rumænske elevers baggrund indtil 2008 primærtvar praktisk oplæring og først herefter omfattede tre måneders teoretiskundervisning.Enkelte elever har kunnet undvære skolemodul 1 a eller dele af det. In-gen elever ses at have fået merit for dele af skolemodul 1 b eller for prak-tikuddannelsen.Modul 1 a er gennemført på 2½ - 3 måneder og modul 1b på fem måne-der, så skoleundervisningen i modul 1 i alt har varet otte måneder for deudenlandske elever, som desuden har været i praktik i typisk 16 månederi alt.Skolen har i yderst begrænset omfang foretaget en individuel meritvurde-ring af eleverne, på baggrund af elevernes forudgående uddannelser. Derses ikke at foreligge personlige uddannelsesplaner i Elevplan.Skolen har i et vist omfang foretaget selvstændige meritvurderinger påbaggrund af kontakt til praktikanters uddannelsessteder i hjemlandet ellerved hjælp af oplysninger fra formidlere. Skolens dokumentation af fore-tagne meritvurderinger var mangelfuld.
9På den baggrund har skolen efter ministeriets opfattelse ikke godskreveteleverne for deres hidtidige teoretiske uddannelse i tilstrækkelig grad.Ministeriet konstaterer, at skolen ikke har kontaktet Landbrugsuddannel-sesudvalget med henblik på fritagelse for dele af uddannelsen for indivi-duelle elever.Indtil 1. juli 2008 har alle aftaler været indgået på en formular fastsat afLandbrugsuddannelsesudvalgets praktikudvalg. Formularen henviser tillandbrugsuddannelsesloven og bekendtgørelsen om uddannelse til fag-lært landmand. Den indeholder blandt andet summariske oplysninger omuddannelsens struktur og om elevernes løn- og ansættelsesforhold mv.I aftalen anføres navn og kontaktoplysninger mv. for aftaleparterne ogden godkendende skole, og der skal angives datoerne for de aftalte prak-tik- og skoleperioders begyndelse og slutning samt datoer for underskriftog godkendelse, jf. kravene i uddannelsesbekendtgørelsens § 16.Uddannelsesaftalerne fra Agroskolen, Hammerum, er for så godt somalle elever underskrevet af parterne og godkendt af skolen flere månederefter, at eleverne ifølge aftalerne er begyndt på uddannelsens skoleforløb.Denne praksis har været i strid med bestemmelsen i § 16, men overtræ-delsen findes ikke at have konkret betydning for tilskudsberettigelsen, daaftalen har været indgået før eleven påbegyndte skolemodul l b.Skolen har typisk ladet elever begynde på skoleundervisning før, elevenhar fået en praktikantopholdstilladelse. Eleverne har dog i disse tilfældeefter det oplyste haft et andet gyldigt opholdsgrundlag.Uddannelsesaftalen er, ud over at være en særlig arbejdsaftale mellemparterne, dokumentation i forhold til Undervisningsministeriet for, ateleven er optaget på skolen som tilskudsberettiget elev samt dokumenta-tion i forhold til AER med hensyn til arbejdsgiverens berettigelse til løn-refusion under skoleophold og evt. befordringstilskud.Fra den 1. juli 2008 har det ikke været muligt at indgå uddannelsesaftaleefter regler om uddannelsen til faglært landmand, da uddannelsen er af-løst af landbrugsuddannelsen, der er oprettet i henhold til lov om er-hvervsuddannelser, jf. afsnit 4, om uddannelsesregler. I henhold til disseregler skal en uddannelsesaftale være skriftlig og underskrevet senest vedaftaleforholdets begyndelse jf. lovbekendtgørelsens § 52. Det ses ikke atvære tilfældet for elever optaget på Agroskolen, Hammerum.Desuden har Agroskolen optaget to hold med start 1. juli 2008 og tohold med start 1. september 2008 med henblik på undervisning på BorrisLandbrugsskole. Det ses, at alle uddannelsesaftaler for de to hold er ind-gået og underskrevet af elev og praktikvært nøjagtig den samme dag,nemlig hhv. den 30. juni 2008 for de to hold og den 18. august 2008 forde øvrige to hold. Undervisningsministeriet har gjort ArbejdsgivernesElevrefusion opmærksom på dette.
10Skoleperioderne og praktiktiden har på nær ét at de undersøgte tilfældeværet omfattet af uddannelsesaftaler med praktiksteder, som er godkendtiht. lov om landbrugsuddannelser af Landbrugsuddannelsesudvalget.3. Undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelse.Undervisningen fandtes generelt gennemført i overensstemmelse meduddannelsesreglerne. Skolens beskrivelse af sit udbud i den lokale under-visningsplan for såvel grund- som hovedforløb bør være mere fyldestgø-rende, ligesom de rammer, der er for virksomhedsforlagt undervisning,skal respekteres.Undervisningsmaterialer forelå i tilfredsstillende omfang på undervis-ningssproget engelsk, hvor imod de for eleverne og offentligheden til-gængelige beskrivelser af undervisningen mv. ikke forelå i fuldt omfangpå engelsk. Flere lærebøger forelå tillige på andre sprog. Lærebøgerne ertil udgivet af Landbrugsforlaget under Dansk Landbrugsrådgivning, idetlærerne selv oversætter materialer, hvis de ikke kan finde velegnet mate-riale.Eleverne fik, som en del af forberedelsen af tilsynsbesøget, lejlighed til atudtrykke deres synspunkter gennem en spørgeskemaundersøgelse, somministeriet gennemførte blandt de udenlandske elever, der var til stede påskolen i januar/februar 2009. I alt 76 elever besvarede et tilsendt elektro-nisk spørgeskema, heraf de 25 elever inden besøget, således at ministeriethavde bearbejdet besvarelserne før skolebesøget blev afviklet.Elevernes besvarelse blev anvendt som udgangspunkt for en samtalemed eleverne. Der viste sig at være en høj grad af overensstemmelse isvarene i undersøgelsen og i samtalerne med otte elever under tilsynsbe-søget.Eleverne gav generelt udtryk for, at undervisningen og praktikken var afoplevet som værende af god kvalitet. Eleverne tilkendegav, at den infor-mation, de havde fået inden opholdet, var god. En del elever gav dogudtryk for, at kravene især i de fleste teorifag opleves som ganske ele-mentære i forhold til elevernes forudgående uddannelse fra hjemlandet.Der var udbredt tilfredshed med de praktiske dele af uddannelsen.4. Bedømmelse, prøver og beviser.Skolen har generelt fulgt uddannelsesreglernes krav med hensyn til lø-bende bedømmelse, standpunktskarakterer, prøver, eksamen og udste-delse af skoleudtalelser for den gennemførte skoleundervisning. Det erdog meget kritisabelt, at skolen ikke af tekniske grunde har formået atudskrive skoleudtalelser og grundforløbsbeviser siden juli 2008.Det ses, at skoleudtalelserne er udstedt på engelsk.Skolen har derimod kun i meget begrænset omfang sikret sig, at praktik-virksomhederne efter endt praktikuddannelse i virksomheden har ud-stedt praktikerklæringer til skolen og eleven med bekræftelse på elevensuddannelsesperiode. Erklæringen skal tillige indeholde en beskrivelse afdet produktionsområde, hvori eleven har modtaget oplæring, samt op-
11lysninger om elevens praktiske færdigheder og samarbejdsevner, jf. § 17 ibekendtgørelse om uddannelsen til faglært landmand.Denne mangel fandtes dog ikke alene at være knyttet til undervisningenaf udenlandske elever.5. Lærerkompetencer.Lærerkvalifikationerne fandtes tilfredsstillende også med hensyn til for-nøden beherskelse af undervisningssproget.Lærerrepræsentanterne gav udtryk for at have relevante og aktuelle efter-uddannelsesmuligheder i tilfredsstillende omfang.6. Økonomi og udlagt undervisning.Alle udenlandske elever indberettes af skolerne til Undervisningsministe-riet som tilskudsberettigede årselever efter reglerne om de respektiveuddannelser i forbindelse med optagelsen til de enkelte skoleophold.Eleverne indberettes tillige af skolen til AER med henblik på lønrefusionefter de almindelige regler.Skolens revisor påser efter de almindelige regler, at tilskudsbetingelserneer opfyldt.Skolen behandler de udenlandske elever efter samme regler som de dan-ske elever med hensyn til elevbetaling for visse undervisningsmidler,deltagelse i ekskursioner samt kost og logi på skolen. Undervisningsmini-steriet har foreholdt skolen, at skolen ikke har fulgt reglerne om elevbe-taling og stillet krav om at korrigere sin praksis og tilbagebetale elevernede for meget opkrævet beløb. Denne sag pågår fortsat.Agroskolen indgik i 2005 en aftale med Borris Landbrugs- og Naturskoleog med den Grønne Erhvervsskole om udlagt undervisning. I den for-bindelse konstaterede ministeriet, at konstruktionen med udlagt under-visning til Borris Landbrugs- og naturskole har store mangler i forhold tilafklaring af ansvaret og tilsynet med det udlagte udbud.Ministeriet påtalte i forbindelse med udlagt undervisning til den GrønneErhvervsskole, at skolen havde placeret en landbrugselev i praktik på ethotel, og at skolen hermed uretmæssigt havde oppebåret taksameter fordenne elev.8.KonklusionerA) Særligt om konstaterede faktiske forhold i forbindelse med markeds-føring og undervisningen mv.Under tilsynsbesøget i januar 2009 gav ministeriet skolen en rækkemundtlige tilkendegivelser med hensyn til konstaterede fejl og mang-ler, herunder bl.a., at uddannelsesaftaler efter udtrykkelige bestem-melser i de nye regler skal indgås før uddannelsen påbegyndes, og atde derfor ikke kan omfatte en periode før underskriftens dato, samtat skolen skal være opmærksom på nye regler efter 1. juli 2008 omrealkompetencevurdering og godskrivning og inddrage det faglige
12udvalg, når det kræves. Ministeriet tilkendegav samtidig, at skolen ef-ter anmodning ville kunne få råd og vejledning fra ministeriet medhensyn til indførelsen af den nye uddannelse. Der henvises til tilsyns-rapporten, som er vedlagt dette brev.Der er ikke konstateret overtrædelser af lovgivningen i forbindelsemed skolens markedsføring af landbrugsuddannelserne. Undervis-ningsministeriet har dog opfordret skolerne til at aftale en kodeks forgod markedsføring for at sikre, at markedsføringen sker på en hen-sigtsmæssig måde.Som opfølgning på mundtlige tilkendegivelser under tilsynsbesøgetindskærper ministeriet herved kravene til realkompetencevurdering afelever i erhvervsuddannelserne over for skolen, ligesom den mang-lende udstedelse af personlige uddannelsesplaner blev påtalt.Som opfølgning på mundtlige tilkendegivelser under tilsynsbesøgetindskærper ministeriet hermed reglerne om indgåelse af uddannelses-aftaler.Det indskærpes, at skolen skal påse, at praktikvirksomhederne udste-der praktikerklæringer til eleverne.
B) Særligt om optag af udlændinge med midlertidig opholdstilladelseSom anført ovenfor er det efter Undervisningsministeriets opfattelse enbetingelse for, at en elev kan indgå i en skoles tilskudsgrundlag som års-elev i landbrugsuddannelsen, at eleven efter skolens vurdering må for-ventes at kunne færdiggøre uddannelsen som helhed og ikke kun detaktuelle modul. I forhold til udenlandske elever har denne retsopfattelseden betydning, at eleven skal forventes at kunne færdiggøre uddannelseninden for det lovlige opholdsgrundlag.Undervisningsministeriets analyse af det retlige grundlag for skolernesoptagelse af udenlandske elever har imidlertid vist følgende:Undervisningsministeriets retsopfattelse har ikke været klart kommunike-ret i forhold til skolerne.Undervisningsministeriet kommenterede i brev af 9. december 1998 tildet daværende Landbrugsuddannelsesrådet, senere Landbrugsuddannel-sesudvalget, en henvendelse fra Udlændingestyrelsen til rådet om rådetseventuelle medvirken ved behandling af sager om opholds- og arbejdstil-ladelser som landbrugspraktikant i Danmark. Ministeriet oplyste bl.a. ibrevet, at praktikanterne ”vil kunne optages i uddannelsen til faglærtlandmand, hvis de opfylder betingelserne i landbrugsuddannelseslovenog uddannelsesbekendtgørelsen for optagelse og i øvrigt deltager i ud-dannelsen i henhold til disse regler.”. Ministeriet tilkendegav i øvrigt, atdet ville falde uden for rådets kompetence at beskæftige sig med ansøg-ninger fra udenlandske praktikanter, som ikke skulle være elever i land-brugsuddannelsen.
13Denne udtalelse var ikke en så klar tilkendegivelse af ministeriets retsop-fattelse, jf. ovenfor ad afsnit 6, B), at det ville kunne påregnes, at skolernem.fl. fik det fornødne kendskab til denne retsopfattelse. Der havde såle-des været anledning til at redegøre for, at Undervisningsministeriet havdeden opfattelse, at det – selvom dette ikke fremgik udtrykkeligt af lovgiv-ningen – var en betingelse for optagelse på landbrugsuddannelsen medtilskud som årselev, at uddannelsen ville kunne gennemføres inden foropholdsgrundlaget.Undervisningsministeriet undersøgte i april 1999 otte landbrugsskolersoptagelse af udenlandske elever i årene 1997 – 1999. Aktiviteterne varmeget begrænsede sammenlignet med den nuværende aktivitet, men sko-lernes praksis var dengang stort set den samme som nu. Ministeriet af-sluttede undersøgelsen uden at finde anledning til at foretage videre. Énaf skolerne (Dalum) oplyste udtrykkeligt på et spørgsmål om elevernesopholdsgrundlag, hvori der var henvist til optagelsesbetingelserne herun-der, at eleven skal kunne gennemføre uddannelsen på normal tid, at ele-verne ”kun kan få opholdstilladelse i 18 måneder, og at nogle af elevernederfor vil være nødt til at rejse hjem i en periode for senere at komme tilDanmark igen for at gøre uddannelsen færdig.” Ministeriet konstateredeefterfølgende, at elevernes opholdsgrundlag ikke gav anledning til be-mærkninger.På denne baggrund har skolen haft grund til at tro, at ministeriet ikkeville anse det for en betingelse, at uddannelsen kunne afsluttes inden fordet aktuelle opholdsgrundlag.Da der ikke er foretaget anden skriftlig udmelding over for skolerne afUndervisningsministeriets retsopfattelse, er skolerne først ved Undervis-ningsministeriets brev af den 11. august 2008 blevet bekendt med denneretsopfattelse. Ministeriet har i brevet blandt andet gjort skoler med god-kendelse til landbrugsuddannelsen opmærksomme på de nye uddannel-sesregler, der var trådt i kraft den 1. juli 2008, og på, at skolerne kun kanoppebære statstilskud til elever under erhvervsuddannelse, der er optagetmed gennemførelse af uddannelsen for øje, herunder gennemførelse afuddannelsens trin 1, og at skolerne må udvise stor agtpågivenhed medhensyn til udlændingelovgivningens regler om opholdstilladelse, dalandsbrugsuddannelsen er en ungdomsuddannelse, og da opholdstilladel-se for visse udlændinge til deltagelse i ungdomsuddannelse normalt kunmeddeles for indtil 1 år.Der er derfor efter Undervisningsministeriets opfattelse samlet set ikkegrundlag for at bebrejde skolen, at den har tilmeldt de udenlandske ele-ver som tilskudsberettigede i forhold til den nu nedlagte uddannelse tilfaglært landmand, og dermed ikke grundlag for at kræve tilskud tilbage-betalt i anledning af de optagelser af udenlandske elever, som skolen harforetaget før den 1. juli 2008.Det tilføjes, at skolen har tilrettelagt sin praksis med hensyn til vejledningaf udlændinge og praktikvirksomheder og optagelse af praktikanter somelever på grundlag af udlændingemyndighedernes anvisninger. Der harefter det oplyste gennem årene været en række skriftlige og mundtlige
14kontakter mellem skolen, repræsentanter for landbrugserhvervet og Ud-lændingestyrelsen, nu Udlændingeservice, vedrørende praksis på områ-det. Skolen har således ikke fundet anledning til at søge en nærmere af-klaring i Undervisningsministeriet af en eventuel betydning af at sondremellem elever med opholdstilladelse som landbrugspraktikanter og eleveri landbrugsuddannelsen med opholdstilladelse som studerende.C) Særligt om udlagt undervisningSom nævnt indgik Agroskolen i 2005 en aftale med Borris Landbrugs- ogNaturskole og med den Grønne Erhvervsskole om udlagt undervisning.Ministeriet konstaterer, at konstruktionen med udlagt undervisning tilBorris Landbrugs- og naturskole har store mangler i forhold til afklaringaf ansvaret og tilsynet med det udlagte udbud.Det skal i forbindelse med udlagt undervisning stå klart, at det erAgroskolen, der er den juridiske enhed, der har ansvaret for information,undervisningens gennemførelse og bedømmelse af eleverne, herunder afprøver og udstedelse af beviser.Det bemærkes, at det alene er Agroskolen, der er underlagt ministerietsressort, og at Borris Landbrugs- og Naturskole som en privat institutioner underlagt en anden myndighed. Det fremgik af tilsynsbesøget, at enafklaring af den retlige konstruktion var påkrævet.9. Afsluttende bemærkningerUnder henvisning til ministeriets brev af 11. august 2008 til skolerne omundervisning af udenlandske elever indskærper ministeriet hermed på ny,at udenlandske elever kun kan indgå i tilskudsgrundlaget, hvis de vedoptagelsen kan forventes at gennemføre uddannelsen inden for dennormerede tid og inden for den tid, de kan opholde sig lovligt i landetsom deltagere i uddannelsen.I fortsættelse af den nævnte skrivelse har ministeriet udarbejdet en mereudførlig vejledning om optagelse og undervisning af elever i den nyelandbrugsuddannelse, hvortil vi henviser. Brevet er sendt til skolerne den25. maj 2009 og findes på ministeriets hjemmeside.Ministeriet indskærper endelig, at skolen, såfremt skolen udbyder uddan-nelse til udenlandske elever, sikrer, at de udenlandske elever modtagertilsvarende information på undervisningssproget, som danske elever harkrav på. Det gælder blandt andet den lokale undervisningsplan, skolebe-dømmelsesplan, formularer, undervisningsmaterialer m.m. Informatio-nen skal være tilgængelig på skolens hjemmeside.Ministeriet bemærker, at spørgsmålet om tilbagebetaling af for megetopkrævet elevbetaling fortsat pågår, ligesom der med dette brev ikke ettaget stilling til spørgsmålet om udlagt undervisning efter 7. juli 2008,hvor ministeriet udstedte nye retning for udlagt undervisning.
15Med venlig hilsen
Philip PedersenUndervisningskonsulentDirekte tlf. 3392 5732[email protected]