Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
718736_0001.png
718736_0002.png
718736_0003.png
718736_0004.png
718736_0005.png
718736_0006.png
718736_0007.png
718736_0008.png
718736_0009.png
718736_0010.png
718736_0011.png
718736_0012.png
Afdelingen for erhvervsfagligeuddannelserVester Voldgade 1231552 København V.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Tilsynsrapport, Agroskolen/Borris Landbrugs- og Naturskole, 29.januar 2009DeltagereFra Agroskolen:formand for bestyrelsen Kurt Nybo, forstander AndersAhrenfeldt.Fra Borris Landbrugs- og Naturskole(BLN): forstander Lars Tobler. I Borrisdeltog viceforstander Vittus Bernlow, uddannelseskonsulent Hans Jør-gen Didriksen, formand for bestyrelsen Henning Ostersen (afsluttendedel af mødet).Fra Undervisningsministeriet:kontorchef Jørgen T. Møller, fuldmægtig TinaHøpfner Christensen, undervisningskonsulent Philip Pedersen, fagkon-sulent Steen Forsmann, specialkonsulent Jacob Holbæk Kjeldsen.Anledning til besøget:Tilsynet skyldes det relativt store optag af uden-landske praktikanter til uddannelsen faglært landmand og landbrugsud-dannelsen, herunder at klarlægge, hvordan skolen har udfyldt og udfylderde givne rammer for disse uddannelser. Tilsynsbesøget skal ses i sam-menhæng med besøg på fem andre landbrugsskoler.Mødet fandt sted på Agroskolen, Hammerum og på Borris Landbrugs-og Naturskole.I tilsynsrapporten anvendes forkortelsen BLN for Borris Landbrugs- ogNaturskole.Bilag:Bilag 1. Dagsorden og oversigt over materialer.Bilag 2: SpørgeskemaundersøgelseBilag 3: Skema til udfyldelse vedr. elever/praktikanter.
20. juli 2009Sags nr.:065.337.021
2
Indledende møde med administration og ledelse (sted Agroskolen)1. To skoler og deres samarbejdsfladerFusion og Fission:Boris Landbrugsskole ophørte som selvstændig land-brugsskole i 1999 og blev lagt sammen med Agroskolen. I september2002 blev Boris Landbrugs- og Naturskole (BLN) stiftet på lokalt initia-tiv, idet den nye skole erhvervede den tidligere Borris Landbrugsskolesbygninger mv. Skolen modtog i den forbindelse et lån fra amtet, som vedamternes nedlæggelse blev eftergivet med betaling af en fastsat kurs.BLN har et godt samarbejde med kommunen, der dog ikke har medlem ibestyrelsen. Skolen ser det som sin opgave at forsyne området med ar-bejdskraft til landbrugserhvervet.Ministeriet bad om vedtægter for BLN og om dokumenter for salget afAgroskolens bygninger til skolen. Gerne dokumenter for, hvordan byg-ninger blev værdiansat i forbindelse med salget. Skolen blev i den for-bindelse ikke godkendt i henhold til lov om institutioner for erhvervsret-tet uddannelse.Ministeriet konstaterede, at BLN er en privat virksomhed, som falderhelt uden for undervisningsministeriets regelsæt. Ministeriet opfordredeskolen til at undersøge, hvilke regelsæt skolen er underlagt. Agroskolenoplyste i den forbindelse, at den ikke har undersøgt det juridiske grund-lag for samarbejdspartneren.BLN redegjorde på opfordring for skolens formål. Ministeriet påpegede,at skolen ikke kan have et formål, der er sammenfaldende med en god-kendt offentlig uddannelsesinstitutions formål. Det blev påpeget, at der ien årsrapport ikke kan forekomme regnskabsmæssige posteringer dæk-kende statstilskud, da BLN ikke er en tilskudsberettiget institution. Sko-len oplyste, at revisor er klar over, at skolen ikke er en godkendt institu-tion efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.Årsrapport vedr. økonomi:Ministeriet konstaterede, at årsrapporten er udar-bejdet i henhold til reglerne om regnskabsaflæggelse for erhvervsskoler.Det er ikke korrekt, når der er tale om en skole, der ikke er ikke er god-kendt i henhold til lov herom. Skolen meddelte, at den ikke sender års-rapporten til Erhvervs- og selskabsstyrelsen og oplyste i øvrigt, at Skatikke har spurgt til, hvilket retsgrundlag skolen er underlagt.Ministeriet konstaterede, at der har været en meget stor vækst i ”statstil-skuddet” fra 2005-2007 for BLN. Det er øget fra 1,4 mio. kr. til 9,2 mio.kr., jf. årsrapport. Ministeriet påpegede, at det oparbejdede overskud iBLN’s regnskab burde fremgå som opsparet i Agroskolens regnskab.Skolen oplyste, at den følger finansministeriets satser og aftaler om løn tilleder og undervisere.
2
3Aftale om udlagt undervisning:Det er Agroskolen, der har udbudsgodken-delse. Der blev i 2005 indgået en aftale med BLN om udlagt undervis-ning. Ministeriet konstaterede, at ministeriet med brev af 7. juli 2008annullerede alle eksisterende aftaler om udlagt undervisning, idet skoler-ne herefter skal udarbejde aftaler efter de nye retningslinjer. Ministerietkonstaterede, at der ultimo januar 2009 ikke er indgået en ny samar-bejdsaftale. Agroskolens forstander bekræftede dette og meddelte, at dener under udarbejdning, at sendrægtigheden bl.a. skyldes en vis sløvhedfra advokatens side, men også ”at det ikke blevet nemmere efter sept.2008”.Ministeriet konstaterede, at det er yderst kritisabelt, at der ikke foreliggeren samarbejdsaftale, idet aktiviteten tilsyneladende fortsætter uanfægtetog dermed uden retligt grundlag.Samarbejde mellem Agroskolen og BLNDer afholdes jævnligt møder mellem ledelserne på de to skoler. Der erén gang i kvartalet møde med deltagelse af de to bestyrelsesformænd ogde to forstandere. Desuden jævnlig telefonisk kontakt.Det blev oplyst, at BLN har adgang til Elevplan gennem Agroskolen,idet skolen fremstår som en afdeling af Agroskolen, når der sker indbe-retninger. På ministeriets forespørgsel blev det oplyst, at UNI-C har bi-stået med at udforme løsningen.Agroskolen har indgået aftale med BLN om uddelegering af ansvar forså vidt angår vilkår for optag af udenlandske praktikanter på BLN, jf.brev fra Agroskolen den 21. juli 2008. Det er Agroskolen, der registrererelever optaget på BLN med henblik på indberetning af årselever mv.,men den egentlige sagsbehandling sker på BLN. BLN fremstår overforomverdenen på den måde som om den var en godkendt landbrugsskole.2. Udbud af uddannelse mv.Omfang af udenlandske praktikanter:Ud fra det indsendte materiale i 2008ses, at Agroskolen (Hammerum) har haft udenlandske praktikanter fra2006 indtil april 2008, alt 10,7 årselever. Optaget er fortsat i den reste-rende del af 2008 og i 2009. BLN har haft udenlandske elever siden2005. Der er i Agroskolens breve til ministeriet i april og juli 2008 forBLN alene oplyst årselever for 2007 og 1. kvartal 2008, i alt 176,4 årsele-ver. Det ses, at optaget er fortsat i den resterende del af 2008 og i 2009 –og skolen har i iflg. udleveret oversigt planlagt optag kontinuerligt mindstfrem til 2012.Udbud:Begge skoler har optaget praktikanterne på modul 1a og 1b iflg.listerne. Praktikanterne kommer på begge skoler i helt overvejende gradfra Rumænien og Polen.Samarbejdsaftale med udenlandske partnere:Agroskolen samarbejder med syvtekniske gymnasier i Polen: En skole i det nordvestlige Polen (PoltaNord) og de øvrige fra den sydøstlige del af Polen. Skolen har kontakt
3
4med to personer med forbindelser til Polen, hvoraf den ene er tolk og eransat på skolen. De bor halvdelen af tiden i Polen, og skaber her kontakttil polske elever. Om BLN, se under mødet på denne skole.3. Dokumentation i forbindelse med optagOptag:Der er principielt ens procedurer for optag på Agroskolen ogBLN – bortset fra nu med den nye uddannelse, jf. nedenfor under mødetpå BLN. Det er iflg. brev af 21. juli 2008 viceforstanderen på BLN, derkompetencevurderer potentielle elever til begge skoler, og som skal sørgefor at etablere samarbejdsrelationer med uddannelsesinstitutioner i ud-landet.Agroskolen oplyste, at skolen henvender sig til unge, der har afsluttet enuddannelse, som skolen vurderer nogenlunde svarer til htx. Formåletmed opholdet er studie/uddannelse. Der er nogle af de polske praktikan-ter, der er taget til Kalø af få modul 2, andre vil tilbage til hjemlandeteller finder et andet erhverv. Ud af 24 praktikanter er tre taget til KaløØkologiske Landbrugsskoler på modul 2.Agroskolens kriterier for optag er, at praktikanten har forudgående ud-dannelse med mindst to landbrugsfag (husdyr/plantekendskab) og hargode engelskkundskaber. Skolen vurderer praktikanternes erfaringer ogchecker gennem en samtale deres engelskkundskaber. Praktikanterne harlandbrugserfaring. De kommer ofte fra små brug, som de i øvrigt gernevil tilbage og tage hånd om. Det er få polske elever, der interesserer sigfor at arbejde med maskiner.Praktikanterne optages typisk i maj måned dvs. inden de kommer tilDanmark. Skolen sørger i august for bustransport til Danmark.Der sker kompetenceafklaring indenfor de første 14 dage, og skolen sø-ger at finde praktikværten og indgå en uddannelsesaftale. Derefter søgesder opholdstilladelse efter praktikantordningen. Den tolk, skolen anven-der, er registreret i Justitsministeriet og arbejder for retten i Herning.Opholdsgrundlag- og ansøgning:Agroskolen oplyste, at opholdsgrundlaget erpraktikantordningen. Skolen kunne ikke oplyse, hvilket opholdsgrundlagde unge har, indtil de får en opholdstilladelse som praktikant. Skolenoplyste, at den har mapper på kontoret, der kan oplyse om, hvilke kravder stilles, og om praktikanter er på turistvisum gældende for de første 3måneder på skole.Praksis er, at skolen finder en praktikvært, og der indgås en uddannelses-aftale. Herefter sender praktikanten en ansøgning til Udlændingeservice.Sagsbehandling i US er ofte meget lang, især i 2008 i forhold til 2007.Skolen ved, at praktikanter, der er EU-borgere, får opholdsgrundlag sombeskæftigede, idet det fra 1. maj 2008 er muligt, hvis den pågældende eromfattet af en overenskomst.
4
5Uddannelsesaftale:Kontakten til praktikværterne foretages af den praktik-pladsansvarlige (Birgit Bøge), der er ansat på BLN og udfører arbejdetfor begge skoler. Hun har en tilsvarende funktion som landboungdomskonsulenter. Skolen oplyste, at alle praktikværter er bekendt med, at derer tale om udlagt undervisning.Agroskolen har tilrettelagt det, så praktikant og landmand som regel førstmødes ude hos landmanden, inden der underskrives uddannelsesaftale.BLN oplyser, at praktikant og landmand først mødes ved underskrivelseaf uddannelsesaftalen. Det er normal praksis med elever med sammenationalitet på et brug.Agroskolen oplyste, at det fra 2009 har været svært at finde praktikvær-ter.4. Undervisningens tilrettelæggelseSkoleundervisningen med tilskud starter fra første dag og Agroskolenoplyste, at der er på det tidspunkt ikke indgået uddannelsesaftale - ogdermed ikke løn til eleven og ikke AER til praktikværten. Tilsvarendesynes at gælde for BLN.Skolen har en polsk lærer, der underviser praktikanterne om danske tra-ditioner, når de er kommet på skole, og de modtager i øvrigt ekstraun-dervisning i weekenden i engelsk og dansk.Skolerne oplyste, at landmændene lægger vægt på, at praktikanterne får”jobtræning”/ uddannelse som 1a/grundforløb inden praktikopholdet,idet det giver et meget bedre forløb for begge parter.5. Bedømmelse, prøver og elevresultaterAgroskolen har udstedt skoleudtalelser for modul 1a.Agroskolen har endnu ikke udstedt beviser til grundforløbselever efterreglerne for eud. Det skyldes, at edb-systemet endnu ikke virker, men derer bevisoverrækkelse den 22. feb. 2009.Ved prøver er det lokale landmænd, der fungerer som censorer.Agroskolen afholder møder på forhånd, hvor der oplyses om niveauetfor prøven.6. LærerkompetencerAgroskolen oplyste, at lærere i meget begrænset omfang underviser påtværs af de to skoler. Efteruddannelse foretages i fællesskab, så Agro ervidende om BLN’s uddannelse af deres lærer.
5
6Møde med administration og ledelse, nu på Borris Landbrugs- ogNaturskole ( BLN)Fokus var spørgsmålet om, hvorvidt der er tale om uddannelse eller kur-susvirksomhed, jf. ovenfor.1. Skolens udbud mv.Tilrettelægge af uddannelse:Ministeriet konstaterede, at en dansk erhvervs-uddannelse ikke skal tilpasses de udenlandske praktikanter og deres be-hov, men følge de danske uddannelsesregler og uddannelsesmål. Detfremmer fx ikke målsætningen om internationalisering, at man som påBorris alene underviser udenlandske praktikanter, som tilmed er nøjeudvalgt.2. Dokumentation i forbindelse med optagUddannelsesaftaler og optag:Skolen havde udsendt en række uddannelsesaftaler for trin 1 i landbrugs-uddannelsen, og som er indgået den 30.6. 2008 med aftale periode fraden 1.7.2008 til 30.6. 2010. Praktikanternes opholdstilladelser forelå dogførst i oktober 2008, hvor praktikanterne har været på skole fra den 1.7.2008. Skolen kunne ikke redegøre for praktikanternes opholdsgrundlag iperioden inden. Skolen oplyste, at uddannelsesaftalen typisk sendes tilUdlændingeservice sammen med ansøgningen om opholdstilladelsen.Godskrivning:Ministeriet konstaterede, at efter praktikantordningen er dermulighed for maksimalt 8 mdr. fuldtidsskoleophold. Det ses, at allekompetencevurderinger resulterer i, at praktikanterne præcis kan holdesig inden for rammerne i opholdstilladelsen som praktikant.Ministeriet konstaterede, at det er påfaldende, at samtlige udenlandskepraktikanter har fået godskrevet nøjagtig fire uger, jf. § 54 i hovedbe-kendtgørelsen, hvor det fremgår, at hvis uddannelsens forløb afkortesmed mere end fire uger, så skal det faglige udvalg tage stilling til afkortel-sen.Ministeriet påpegede, at skolen er forpligtet til at tilbyde et højere niveaufrem for at afkorte skoledelen, når elever har opnået godskrivning, jf. §54, stk. 2 i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser (hovedbekendtgørel-sen).Personlige uddannelsesplaner:Ministeriet bad om praktikanternes personligeuddannelsesplan. BLN oplyste, at der arbejdes på de disse, at de forelig-ger i en skabelon, som er oversat til engelsk. Den har ikke været afprøveti praksis, så der er p.t. ikke personlige uddannelsesplaner.Agroskolen oplyste, at der udfærdiges personlige uddannelsesplaner forderes danske elever. Skolen har dog haft elektroniske problemer med atfå oprettede dem, men de skulle foreligge i papirform.Ministeriet påtalte, at der ikke foreligger personlige uddannelsesplaner.
6
73. Undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelseMinisteriet har en række bemærkninger til den lokale undervisningsplan,der er fælles for de to skoler. BLN kan ikke beskrives som en afdeling påAgroskolen, da det juridisk set ikke er tilfældet. Ministeriet vil følge op pådet senere.4. Bedømmelse, prøver og elevresultaterBLN har gennemført grundforløbsprojekter ved udgangen af 2008. Mi-nisteriet ønskede at se beskrivelsen af prøven, et udvalg af grundforløbs-projekter og karaktererne. Det har vi ikke modtaget. Skolen har udstedtbeviser manuelt, da udskriftmodulet på skolen ikke har fungeret endnu(EASY).BNL kunne ikke oplyse, hvor mange udenlandske praktikanter, der gen-nemfører hele uddannelsen og dermed modtager et uddannelsesbevis.Der er i givet fald tale om meget få. For den gamle uddannelse udstedessåledes alene skoleudtalelser for modul 1a og 1b.5. LærerkompetencerMinisteriet fik udleveret en oversigt over lærernes undervisningskompe-tencer (undervisningsfag, kompetencer til at undervise på engelsk).Der fremkom ikke oplysninger om, hvordan lærernes kompetencerajourføres, bortset fra at de opdateres på skolens hjemmeside.6. Andre forholdMinisteriet har modtaget meget materiale fra en journalist. Materialet erfra august 2008. Noget af det vedrører en informationsaften den 26. au-gust 2008 om modul 1a og om prøvepraktik. BLN oplyste, at der på in-formationssedlen skulle der have stået ”grundforløbselever” og ikke”modul 1a elever”, jf. den nye uddannelses ikrafttræden 1.juli 2008.Skolen oplyste endvidere, at den anvender prøvepraktik, og at det forgåri undervisningstiden, typisk tre dage.Ministeriet gjorde opmærksom på, at der så er tale om tre dages valgfriundervisning. Ud over de obligatoriske 16 uger. Hvis prøvepraktik an-vendes for elever med uddannelsesaftale, skal det være som et led i skole-forløbet, jf. hovedbekendtgørelsens § 60 stk. 1. og 61.BLN afviste oplysninger i de forelagt materiale om, at elever har under-vist andre elever. Der er tale om, at en landbrugsmedarbejder har hjul-pet/gået sammen med en lærer.Udbud til elever med særlige behov:BLN tilbyder uddannelse til bogligt svageelever, der er henvist af forskellige kommuner. Det er kommunen, derfinansierer deres ophold udover den almindelige undervisningstid ogderes kostskoleophold. Målet er, at de kan blive landbrugsassistenter.Ministeriet bad om kopier af uddannelsesaftale for de 6 elever, der erOptaget på modul 1b, da dette forudsætter en uddannelsesaftale.
7
8Ministeriet konstaterede, at det af materialet fremgår, at der er en land-brugselev på Den Grønne Erhvervsskole, der har været i praktik på ethotel, jf. ”Susan 1a-elev, tilmeldt taxameter”. Ministeriet udbad sig enforklaring herpå. I forlængelse heraf gjorde ministeriet opmærksom påpersondataloven og på Agroskolens forpligtelse i forhold til, at reglerherom overholdes.Ministeriet bad om skolens bemærkninger til, hvorvidt reglerne overhol-des, samt om skolens bemærkninger til regnskabsoplysningerne, hvor derfremgår en post på ”offentlige tilskud på 9 mio., samlet indtægter på 13.mio. udgifter på ca. 3 mio. det vil sige et overskud på godt 10 mio. kr.”,jf. dokument fra september 2008 i en månedsrapport for BLN.Ministeriet ønskede på baggrund af materialet fra journalisten oplyst, ommedlem af skolens bestyrelse, Bjørn Jepsen, har haft elever med uddan-nelsesaftale i praktik, og om hans virksomhed er godkendt til at haveelever.Møde med lærereMinisteriet talte med tre lærere på BLN, der var uddannet som hhv.agrarøkonomer og jordbrugsteknolog. Desuden har alle praktisk land-brugserfaring og er i gang med pædagogisk grunduddannelse, hvilket deer meget tilfredse med; de er optaget på et hold med landbrugslærere.Lærerne fandt, at de er kompetente til at undervise på engelsk i kraft afderes tidligere uddannelse, herunder udlandsophold i forbindelse medlandbrugspraktik. De engelske fagudtryk tilegnes hurtigt. I øvrigt har defået en faglige og personlige efteruddannelse, som de har bedt om.Lærerne fandt det meget udfordrende at undervise de udenlandske prak-tikanter. Det er for dem inspirerende at se den progression, der er fraskoleophold til skoleophold. Det er en særlig udfordring at få forbundetpraktikanternes relativt høje teoretiske viden til den praktiske virkelighed,fx vedr. fodring og ydelse.Lærerne anvender de engelsksprogede bøger, som udgives for landbrugs-forlaget og sammensætter og oversætter i øvrigt materialer selv, hvis deikke kan finde velegnet materiale.BLN har landbrug med kvæg og anvender virksomhedsforlagt undervis-ning på en nærliggende gård, der har svin. Der er skemalagt faste under-visningsforløb i begge produktionstyper i løbet af skoleopholdet.Agroskolen har udarbejdet en lokal undervisningsplan, som findes påskolens hjemmeside, og som anvendes af BLN. DEL har medvirket vedudformningen. Den er på et overordnet niveau, idet den er udgangs-punkt for fastlæggelse af undervisningsaktiviteter/projekter på hhv.Agro, Borris og Havredal. Den del kan ikke identificeres ud fra skolensnuværende beskrivelse, og det er et krav.
8
9Lærerne oplyste, at den lokale undervisningsplan, skolebedømmelsesplanog eksamensreglement ikke findes på engelsk. Ministeriet gjorde op-mærksom på, at det skal være tilfældet, når undervisningen formidles påengelsk.Møde med udenlandske praktikanterDer er pt. optaget 25 udenlandske praktikanter på BLN. Alle har besva-ret et elektronisk spørgeskema. Heraf er 22 fra Rumænien og tre fra Po-len. Med udgangspunkt i undersøgelsen talte ministeriet med otte tilfæl-digt udvalgte praktikanter, hvor tre går på grundforløbet og de fem påmodul 1b.Undersøgelsen viser, at praktikanterne er mellem 21 og 29 år. 60% angi-ver, at deres udgangspunkt er en ungdomsuddannelse, 16% at det eruniversitetsniveau, 24 % svarede ikke. Praktikanternes teoretiske niveauer således generelt højt i forhold det, der ses hos danske landbrugselever.Det ses, at 66% har erfaring med landbrugsarbejde, 44% har ikke. Prak-tikanterne oplyser i undersøgelsen, at de får deres faglige kundskaber ogengelskkundskaber vurderet. Otte oplyste, at ingen af dem har opnåetafkortning i grundforløb eller i 1b, hvilket burde ske efter reglerne. Alleelever har kørekort.Praktikanterne er generelt tilfreds med den information, de får indenoptag på skolen - 16% finder den dog utilstrækkelig/ringe. Lærerne in-volverer dem i undervisningen (88%), og de oplyses om kriterier for ka-raktergivning (92%) . Skolen undervisning vurderes på et højt niveau(80%) - 16% finder dog niveauet lavt.Af undersøgelsen fremgår, at praktikanterne især værdsætter deres læringi praktikken. De finder den god (60 %) eller meget god (40%). Der er engod forbindelse mellem det, de lærer på skole, og det, de lærer i praktik-ken: 60% vurderer den som god, 16 % som meget god – og 24 % somringe. 48% af eleverne forventer at tage sprøjtecertifikat.I samtalen oplyste praktikanterne, at deres praktikværter orienterer demom det, der sker i bedriften. Især har de nytte af at se den teoretiske vi-den i en praktisk og anvendbar sammenhæng og af at diskutere derespraksiserfaringer indbyrdes, fordi der er forskellig praksis på brugene,hvilket giver ideer.I samtalen gav praktikanterne udtryk for, at de har brug for at opnå enviden om de helt konkret forhold i Danmark, fx skat. Ikke mindst har debrug for at få uddannelsesaftalen på engelsk og ikke dansk - og tid til atlæse den inden underskrift, ligesom boligforholdene spiller en rolle. De-res forestilling og ønske er, at de kan blive i landet og arbejde her som fxdriftsleder.
9
10Sammenfattende møde med administration og ledelseMinisteriet sammenfattede, at konstruktionen med udlagt undervisninghar store mangler i forhold til afklaring af ansvaret og tilsynet med detudlagte udbud.Agroskolen er underlagt undervisningsministeriets ressort. Borris Land-brugs og Naturskole er derimod underlagt en anden myndighed og måklarlægge, hvem det er, idet der er tvivl om, hvilken retlig konstruktionder er tale om, og hvem der fører tilsyn med den selvejende institution.Ministeriet påpegede i forhold til informationsmappen fra BLN, at dettydeligt skal fremgå, at der er tale om forskellige juridiske enheder, oghvor ansvaret er placeret.Uddannelsesbeviser udstedt til elever på BLN skal således udstedes afAgroskolen og med dens navn.Ministeriet konstaterede, at når undervisningen foregår på engelsk, såskal lokal undervisningsplan, formularer, undervisningsmateriale, m.m.også være på engelsk. Det gælder al relevant materiale, samt oplysningerpå hjemmesiden.Ministeriet fandt det meget kritisabelt, at de udenlandske praktikanterikke har fået udstedt skoleudtalelser og grundforløbsbeviser siden juli2008.Ministeriet konstaterede, at Borris Landbrugs- og Naturskole synes attilrettelægge forløbene ud fra Udlændingeservices opholdsregler snarereend ud fra uddannelsesreglerne. Der er forskel på praktikantophold ogstudieophold. Skoler kan ikke vælge at tage det, der passer bedst, fra deto ordninger. Udlændingeservice kan således give opholdstilladelse tilungdomsuddannelse gennem studieopholdstilladelse, der har en varighedpå op til 1 år.Skolen oplyste, at Udlændingeservice direkte har henvist til, at de uden-landske elever skulle søge opholdstilladelse som praktikanter. Udlændin-geservice har været på besøg. To ansatte i administrationen på skolen harværet i en form for praktik hos Udlændingeservice, hvor de fik indblik ipapirgennemgangen. Derfor har skolen ment, at de gjorde tingene såle-des som US har sagt, det skulle gøres.Ministeriet tilkendegav, at fremadrettet kan skolerne ikke sige at væreuvidende om reglerne. Der kan ikke optages praktikanter i en ungdoms-uddannelse via praktikantordningen fra i dag og fremover.Ministeriet oplyste om, hvilke muligheder, der er, herunder at Udlændin-geservice har udtalt, at der ikke er noget til hinder for, at der gives op-holdstilladelse som studerende i umiddelbar forlængelse af et opholdsom praktikant.Det fremgår af Udlændingeservices regler for praktikantophold, at derkan indgå fuldtidsundervisning, mens man arbejder som praktikant. Det
10
11er imidlertid ikke en tilskudsberettiget uddannelsesaktivitet efter eud-reglerne.Ministeriet omtale kort samtalen med lærere og praktikanter, samt denelektroniske undersøgelse. Ministeriet har ikke bemærkninger til under-visningen, til praktikoplæringen eller til lærernes kompetencer.Ministeriet finder det ikke tilfredsstillende, at der ikke er sammenhængmellem den individuelle kompetencevurdering og fastsatte uddannelses-forløb for praktikanten. Der skal foretages en mere fyldestgørende be-skrivelse af tilrettelæggelse af grund- såvel som hovedforløb.Ministeriet konstaterede, at der er en fejl, at skolerne ikke er i besiddelseaf praktikerklæringerne, som praktikstederne skal give eleverne en kopimed til skolen. Det er ikke tilfredsstillende, at der ikke er udstedt uddan-nelsesbeviser til faglært landmand, men alene beviser for 1a og 1b.Ministeriet vejleder gerne Agroskolen om mulighederne for at optageudlændinge i uddannelse til landbrugsassistentMinisteriet bad Agroskolen fremsende:1. Oversigter over elever 2008 med flg. oplysninger: Cpr., Navn, Ud-dannelsesaftale fra/til, skoleophold: fra/til CPR, opholdstilladelsetil/fra og bilag, jf. oversigt på tavle.2. Salgsdokumenter for bygning/jord til den nyetablerede Borris Natur-og Landbrugsskole.3. Vedtægter for Borris.4. Skolens bemærkninger til regnskabsoplysninger for Borris, sept.2008.5. Uddannelsesaftaler på Den Grønne Erhvervsskole vedr. 6 elever,samt personlige oplysningsskemaer for 1a- og 1b-elever i 2008.6. Bemærkning til oplysningen om, at medlem af BLN’s bestyrelse,Bjørn Jepsen, har haft elever uden at være godkendt til 1 b-elever.7. Personlige udannelsesplaner – de er ikke udarbejdet pga. tekniskeproblemer.8. Borris kursusbeskrivelse af ”kursus” på skoler i Rumænien.9. Aftalen/er med rumænske skoler/universitet.10. Beskrivelse af forlagt undervisning til svinestald (nabogård).11. Beskrivelse af grundforløbsprojekt og 2 eksempler på grundforløbs-projekter fra prøve efterår 2008, både Agro og Borris.12. Beviser for elever, der har gennemført grundforløbet, når de kanudskrives.Indsendt den 11. 2. 2009 – der udestår pkt. 5, 6, 7, 8 og 12.
11
12BilagDagsorden:8.30-10.3010.30-11.0011.00-12.0012.00-12.3012.30-14.15.12.30-13.15.13.15-14.1514.15-15.3015.30-17.30Indledende møde med administration og ledelseTransport til BorisMøde fortsat nu med ledelse og administration på BLSFrokostMøde med skolens administration og ledelseMøde med eleverMøde med lærereMinisteriet internt mødeAfsluttende møde med administration og ledelse
Materiale tilgængeligt på skolens hjemmesideLokal undervisningsplan for grundforløbet – men overordnetDer ses ikke at værestudiehåndbog for faglært landmand på dansk og på engelsklokal undervisningsplan for hovedforløbetovergangsreglereksamensreglement på engelskhandlingsplan for øget gennemførelse
Materiale modtaget fra skolen inden besøgetMaterialet modtaget den 27. 1. 2009.Materiale fremsendt efter besøgetEn del af oplysningerne er modtaget den 11.2. 2009, yderligere er mod-taget den 25. 2. 2009.
12