Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
718735_0001.png
718735_0002.png
718735_0003.png
718735_0004.png
718735_0005.png
718735_0006.png
718735_0007.png
718735_0008.png
718735_0009.png
718735_0010.png
718735_0011.png
718735_0012.png
718735_0013.png
718735_0014.png
Asmildkloster LandbrugsskoleAsmildklostervej 18800 Viborg
Afdelingen for erhvervsrettetvoksenuddannelseVester Voldgade 1231552 København VTlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44

Tilsyn med skolens undervisning af udenlandske elever

1. BaggrundUndervisningsministeriet anmodede med brev af 7. april 2008 Asmild-kloster Landbrugsskole om at redegøre for sine aktiviteter med hensyn tiludenlandske elever i uddannelsen til faglært landmand.Skolen var udtaget til et særligt tilsyn på baggrund af elevoplysningerregistreret til statistiske formål vedrørende 2006.Skolens redegørelse i brev af 24. april 2008 gav anledning til yderligerebrevveksling mellem ministeriet og skolen samt mellem ministeriet ogUdlændingeservice.Denne brevveksling gav anledning til, at udsendte medarbejdere fra mi-nisteriet foretog tilsynsbesøg på skolen den 28. januar 2009 med henblikpå en yderligere undersøgelse af skolens praksis med hensyn til undervis-ning af udenlandske elever i de grundlæggende landbrugsuddannelser.Undersøgelsen har navnlig omfattet skolens praksis på følgende områ-der:1. Skolens udbud, markedsføring og information.2. Elevoptagelse og meritvurdering af ansøgernes kompetencer.3. Undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelse.4. Bedømmelse, prøver og beviser.5. Lærerkompetencer.6. Økonomi og udlagt undervisning.Undersøgelsen har desuden omfattet en analyse af det retlige grundlagfor skolens optagelse af udenlandske elever.Skolen har oplyst, at de udenlandske elever har haft opholdstilladelse iDanmark som landbrugspraktikanter efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1.Ordningen omfatter tredjelandsstatsborgere og EU-borgere fra landeomfattet af den nationale overgangsordning (Estland, Letland, Litauen,
17. juli 2009Sags nr.:065.347.021
2Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Ungarn, Bulgarien og Rumænien).Enkelte elever har dog været EU-borgere fra lande uden for den nationa-le overgangsordning og derfor haft et andet opholdsgrundlag. Den nati-onale overgangsordning er ophørt fra den 1. maj 2009.2. AktivitetUndersøgelsen har omfattet aktiviteter i årene 2006-2008. Skolen haroplyst, at den i denne periode har undervist i alt 8,7 udenlandske årsele-ver, jf. tabel 1.

Tabel 1. Udenlandske årselever og andelen af alle årselever i ud-

dannelsen til faglært landmand

ÅE2,7

2006

pct. af alle3,8

2007

ÅEpct. af alle6,06,5ÅE0,0

2008

pct. af alle0,0

Asmildkloster Landbrugsskole

3. ØkonomiDe samlede statstilskud til skolens aktiviteter for udenlandske elever ud-gjorde for 2006-2008 ca. 0,7 mio. kr. til undervisning, kost og logi.De udenlandske elever har selv afholdt udgifter til undervisningsmateria-ler, ekskursioner og deltagerbetaling for kost og logi efter samme regler,som gælder for de danske elever.4. Uddannelsesregler - genereltA) Elever optaget før den 1. juli 2008 (faglært landmand)Eleverne er indtil 1. juli 2008 optaget i uddannelsen til faglært landmand,der er oprettet ved lov om landbrugsuddannelser, jf. lovbekendtgørelsenr. 1254 af 6. december 2006.Reglerne om uddannelsen til faglært landmand blev den 1. juli 2008 af-løst af nye regler fastsat i medfør af lov om erhvervsuddannelser. Elever,der er begyndt på en uddannelse efter de gamle regler, kan dog gøre ud-dannelsen færdig efter disse regler.Uddannelsen til faglært landmand bestod af skoleperioder vekslende medpraktikperioder. Uddannelsen var en ungdomsuddannelse, som havde tilformål, at eleverne gennem skoleundervisning og praktikuddannelsekunne opnå kompetence som faglært landmand inden for landbrugetsproduktionsområder, jf. § 1 i bekendtgørelse nr. 377 af 28. april 2006 omuddannelse til faglært landmand.Eleverne kunne optages på den godkendte skole, de ønskede, hvis dervar plads, og hvis de efter skolens vurdering ville kunne følge undervis-ningen på tilfredsstillende måde og fuldføre uddannelsen på normal tid,jf. lov om landbrugsuddannelser § 9, stk. 2, og bekendtgørelsens § 2, stk.2.Uddannelsens varighed var normalt tre år og seks måneder, hvoraf sko-leundervisningen udgjorde i alt 52 uger. For elever med en gymnasial
3uddannelse varede uddannelsen to år og to måneder, hvoraf skoleunder-visningen udgjorde 36 uger. Erfaring fra to års landbrugsarbejde gavfritagelse for seks måneders praktikuddannelse, og mindst fem års land-brugsarbejde gav fritagelse for et år og fem måneders praktikuddannelse.Anden eller yderligere forudgående teoretisk eller praktisk erfaring kunnegive anden eller yderligere fritagelse efter konkret afgørelse truffet afLandbrugsuddannelsesudvalget, jf. uddannelsesbekendtgørelsens § 6, stk.2.Uddannelsen var opdelt i modul I og modul II. Skoleundervisningen varopdelt i skolemodul 1 a på normalt otte uger, skolemodul 1 b på 20 ugerog skolemodul 2 på 24 uger. For elever med gymnasial uddannelse varskolemodul 1 a og 1 b afkortet og sammenlagt til en skoleperiode på 12uger med overvejende praktiske discipliner (modul 1 s).Mindst 10 måneder af praktikuddannelsen skulle afvikles i løbet af modulI, heraf mindst fem måneder mellem skolemodulerne 1 a og 1 b. Derskulle være mindst ni måneders praktik mellem skolemodul 1 b og sko-lemodul 2, dog skulle elever med gymnasial baggrund have haft mindst12 måneders praktik, før de afsluttede skolemodul 2. Indtil 10 månederaf praktikuddannelsen kunne ligge efter skolemodul 2, for elever medgymnasial baggrund dog kun indtil fem måneder.Det var en betingelse, for at en elev kunne begynde på en praktikperiode,at der mellem eleven og en eller flere landbrugsbedrifter var indgået enuddannelsesaftale, der mindst omfattede praktikperioden og det efterføl-gende skoleophold, jf. lov om landbrugsuddannelser § 18, stk. 1. Modul1 a kunne gennemføres uden forudgående praktikuddannelse.Skolemodul 1 kunne tilrettelægges på kortere tid for elever med særligeuddannelses- eller beskæftigelsesmæssige forudsætninger. Skolerne kunnetræffe afgørelse om godskrivning mv. inden for de rammer, som varfastsat i bekendtgørelsen. Fritagelse for dele af uddannelsen uden fordisse rammer kunne meddeles af Landbrugsuddannelsesudvalget efteransøgning.Skolen skulle afgive skoleerklæringer med standpunktskarakterer vedafslutningen af skolemodul 1 b. Ved afslutningen af skolemodul 2 skulleeleverne bestå en eksamen, som udgjorde en del af grundlaget for sko-lens udstedelse af uddannelsesbevis.Uddannelsen skulle være afsluttet inden for en periode på højst otte år,jf. bekendtgørelsens § 3. Bestemmelsen skyldtes en tradition inden forlandbrugsuddannelserne, hvorefter eleverne skulle kunne forlade uddan-nelsen i en periode, evt. som led i et udenlandsophold eller for at tiltrædeet umiddelbart attraktivt job på en landbrugsbedrift, for senere at vendetilbage for at færdiggøre uddannelsen. Denne tradition var også grundla-get for, at uddannelsen, i modsætning til de øvrige erhvervsrettede ud-dannelser, var opdelt i moduler, og for en mangeårig praksis, hvorefter
4eleverne i almindelighed skiftede skole under uddannelsen, da der er fritskolevalg, og da ikke alle skoler udbyder alle moduler.Den særlige tradition har forbindelse med uddannelsens oprindelige til-knytning til højskolelovgivningen, hvorefter den statsligt regulerede ud-dannelse bestod af kurser på landbrugsskole, medens landbrugspraktik-ken var et anliggende alene for den enkelte landmand, til dels med støtteog vejledning fra landbrugets organisationer.Efter Undervisningsministeriets opfattelse har det været en betingelsefor, at en elev kunne indgå i en skoles tilskudsgrundlag som årselev iuddannelsen til faglært landmand, at eleven efter skolens vurdering måtteforventes at kunne færdiggøre uddannelsen som helhed og ikke kun detaktuelle modul. Denne betingelse fremgår ikke udtrykkeligt af lovgiv-ningen. Undervisningsministeriets retsopfattelse er støttet på det forhold,at tilskud til elevers gennemførelse af dele af uddannelsen er reguleretved lov om åben uddannelse (enkeltfag og arbejdsmarkedsuddannelser).Ministeriet har endvidere henvist til den nævnte bestemmelse i lovens §9, stk. 2.Det bemærkes endvidere, at skolerne har haft – og fortsat har – mulig-hed for at udbyde undervisning i kursusform som indtægtsdækket virk-somhed uden statstilskud.B) Elever optaget fra den 1. juli 2008 (landbrugsassistent/landmand)Fra den 1. juli 2008 er uddannelsen til faglært landmand afløst af en nylandbrugsuddannelse, der er oprettet med hjemmel i lov om erhvervsud-dannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1244 af 23. oktober 2007.Den nye landbrugsuddannelse er indlagt i de almindelige erhvervsuddan-nelser ved bekendtgørelse nr. 146 af 29. februar 2008 om uddannelsernei den erhvervsfaglige fællesindgang dyr, planter og natur, som ophævedebekendtgørelsen om uddannelsen til faglært landmand.I den forbindelse er den førnævnte otte-årsregel ikke videreført, ligesomuddannelsens modulstruktur er forladt.Den nye uddannelse er trindelt. Trin 1 – landbrugsassistent – varer to år,hvoraf 36 uger er skoleundervisning. Trin 2 – landmandsuddannelsen –varer fra et år og fem måneder til et år og 11 måneder, hvoraf indtil 20uger er skoleundervisning.Reglerne om realkompetencevurdering, merit og godskrivning følger dealmindelige regler for erhvervsuddannelserne, som blandt andet indebæ-rer, at skolerne i alle tilfælde skal vurdere eleverne individuelt i forhold tiluddannelsens mål og fastsætte en personlig uddannelsesplan for eleven isamarbejde med denne og praktikvirksomheden. Skolen træffer afgørelseom eventuel afkortning af skoleundervisningen, medens det faglige ud-valg træffer afgørelse om eventuel afkortning af praktikuddannelsen.
5Eleven skal senest ved overgangen fra grundforløbet, som normalt varer20 uger, til hovedforløbet have uddannelsesaftale med en virksomhed.Aftalen skal mindst omfatte en praktikperiode og en skoleperiode i ho-vedforløbet, hvilket i landbrugsuddannelsen svarer til hovedforløbet itrin 1 henholdsvis i trin 2.Også for erhvervsuddannelser med hjemmel i lov om erhvervsuddannel-ser er det efter Undervisningsministeriets opfattelse en betingelse for, aten elev kan indgå i en skoles tilskudsgrundlag som årselev i en erhvervs-uddannelse, at eleven er optaget med det mål at gennemføre uddannel-sen som helhed. Betingelsen fremgår heller ikke af den nye lovgivning,men Undervisningsministeriets retsopfattelse bygger på de samme for-hold som anført ovenfor, dog er der ikke i den nye lovgivning en be-stemmelse svarende til landbrugsuddannelseslovens § 9, stk. 2.C) Udlagt undervisningSåvel efter den gamle som den nye lovgivning kan en landsbrugsskole,når visse betingelser er opfyldt, overlade til en anden godkendt skole ellertil private at gennemføre undervisning på sine vegne. Det er den god-kendte landsbrugsskole, som er ansvarlig overfor undervisningsministe-ren for den økonomiske og pædagogiske forvaltning. Undervisningsmi-nisteriets tilsynsbeføjelser retter sig alene mod godkendte skoler.Hvis den godkendte skole ikke på betryggende måde sikrer, at samar-bejdsskolen leverer undervisning af den fornødne kvalitet eller hvis ar-rangementet indebærer misbrug af statslige midler eller lignende forhold,kan Undervisningsministeriet kræve at samarbejdet om udlægning afundervisning ophører.Undervisningsministeriet har i skrivelse af 7. juli 2008 fastlagt kravene tilindholdet af samarbejdsaftaler mellem godkendte institutioner for er-hvervsrettet uddannelse om udlagt undervisning fra en skole, som harudbudsgodkendelse til en konkret uddannelse, til en skole, som ikke hardenne godkendelse.5. AER-lønrefusion - genereltElever med aftaler efter landbrugsuddannelsesloven skal mindst have lønefter en såkaldt vejledende lønskala i praktiktiden og løn efter en såkaldtAER-aftale under skolemodulerne.Elever med aftaler indgået efter erhvervsuddannelsesloven skal mindsthave overenskomstmæssig elevløn under både skole- og praktikophold.I begge tilfælde får praktikvirksomheden lønrefusion fra ArbejdsgivernesElevrefusion (AER) i skoleperioderne, når uddannelsesaftalerne opfylderAER-lovens almindelige betingelser.
66. Særligt om udlændingeA) UdlændingelovgivningenUd over generelle bestemmelser om opholdstilladelse til udlændinge(flygtninge, familiesammenførte m.v.) er især følgende opholdsgrundlagrelevante i forbindelse med udlændinges deltagelse i landbrugsuddannel-se i Danmark:PraktikantordningenSom nævnt i indledningen har praktikantordningen været det mest an-vendte opholdsgrundlag for udenlandske elever i de grundlæggendelandbrugsuddannelser. Ordningen bygger på administrativ praksis medhjemmel i udlændingelovens § 9 c, stk. 1, hvorefter der efter ansøgningkan gives opholdstilladelse til en udlænding, hvis ganske særlige grundetaler derfor.De almindelige betingelser for en praktikantopholdstilladelse er, at ansø-geren kan dokumentere, at:Praktikopholdet har til formål at supplere udlændingens alleredepåbegyndte eller erhvervede uddannelse i hjemlandet.Praktikopholdet har en naturlig tilknytning til udlændingens på-begyndte eller erhvervede uddannelse i hjemlandet.Praktikstedet i uddannelsesmæssig henseende er egnet til at mod-tage udlændingen.Ansøgeren er mellem 18 og 35 år.En opholdstilladelse som praktikant meddeles for højst 18 måneder ogkan forlænges med yderligere højst seks måneder, såfremt den pågælden-de praktikant ønsker at deltage i et skoleforløb på fx en landbrugsskole,der fagligt relaterer sig til praktikopholdet.Skoleforløbet måtte efter praksis indtil april 2007 som udgangspunktvare netop de seks måneder, som kunne begrunde forlængelsen. Dog varder i særlige tilfælde mulighed for forlængelse mhp at følge skoleophold iop til 11 måneder. I almindelighed var skoleforløbet placeret som afslut-ning på praktikantopholdet i Danmark.Siden april 2007 har det været udlændingemyndighedernes praksis, atskoleforløbet for en praktikant kan vare i alt otte måneder af det samledepraktikantophold på 24 måneder, og at praktikantopholdet kan indledesmed et skoleophold, som typisk har været af to måneders varighed (otteuger).StudiebekendtgørelsenUddannelsen til faglært landmand og erhvervsuddannelsen til landmander omfattet af § 4, stk. 1, i studiebekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr.904 af 4. juli 2007 om meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til stu-derende.Det betyder blandt andet, at udlændinge, der er tredjelandsstatsborgere,kan få opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, med henblikpå midlertidigt ophold i indtil et år for at deltage i en af disse landbrugs-
7uddannelser, såfremt den pågældende kan færdiggøre uddannelsen indenfor denne tidsramme.En udlænding, der har været meddelt praktikantopholdstilladelse efterudlændingelovens § 9 c, stk. 1, som landbrugspraktikant, vil efterfølgen-de kunne meddeles en ny opholdstilladelse som studerende eller elev, jf.studiebekendtgørelsens § 4, med henblik på at følge en landbrugsuddan-nelse, uanset om et skoleforløb under praktikantopholdet har omfattetdele af den pågældende landbrugsuddannelse.Studiereglen for alle EU-borgereEnhver EU-borger – herunder de, som var omfattet af den nationaleovergangsordning – som ønsker fx en landbrugsuddannelse i Danmark,og som kan forsørge sig selv under sit ophold, kan få udstedt registre-ringsbevis med henblik på deltagelse i uddannelse. Disse udlændinge erikke omfattet af de tidsmæssige begrænsninger i studiebekendtgørelsen.B) UddannelseslovgivningenDer er ikke regler i landbrugsuddannelsesloven eller i erhvervsuddannel-sesloven om udlændinges adgang til uddannelserne, men adgang til ud-dannelserne er forudsat i tilskudsbestemmelserne i § 16 i den ophævedelov om landbrugsuddannelser og § 15 i lov om institutioner for erhvervs-rettet uddannelse. Udlændinge med lovligt ophold i Danmark har i over-ensstemmelse hermed i mange år deltaget i erhvervsuddannelserne, her-under landbrugsuddannelserne.Hverken den gamle eller den nye lovgivning om landbrugsuddannelsernestiller krav til opholdsgrundlagets karakter.Skolen kan afkræve fremmedsprogede elever en prøve i dansk indenoptagelsen efter både den gamle og den nye lovgivning, men der er ikkefastsat krav om, at undervisningssproget skal være dansk. Efter fast prak-sis anerkender ministeriet, at der kan undervises på fremmedsprog und-tagen i faget dansk, som dog ikke er et obligatorisk fag i landbrugsud-dannelserne.Udenlandske elever undervises efter samme regler som danske og udlø-ser samme tilskud til skolerne. AER-lønrefusion udbetales til praktikvirk-somheder på grundlag af uddannelsesaftaler med udenlandske elever pålige fod med, hvad der gælder for uddannelsesaftaler med danske elever.Som anført ovenfor er det efter Undervisningsministeriets opfattelse enbetingelse for, at en elev kan indgå i en skoles tilskudsgrundlag som års-elev i landbrugsuddannelsen, at eleven efter skolens vurdering må for-ventes at kunne færdiggøre uddannelsen som helhed og ikke kun detaktuelle modul. I forhold til udenlandske elever har denne retsopfattelseden betydning, at eleven skal forventes at kunne færdiggøre uddannelseninden for det lovlige opholdsgrundlag.
87. Faktiske oplysninger om skolens praksisI dette afsnit gennemgås i hovedtræk de faktiske oplysninger om skolenspraksis, som er tilvejebragt ved den foretagne undersøgelse. Undersøgel-sen har som tidligere nævnt omfattet brevveksling mellem ministeriet ogskolen, undersøgelse af skolens hjemmeside med hensyn til uddannelses-beskrivelser mv. og skolebesøg af en dags varighed. Skolebesøget omfat-tede rundvisning, møder med bestyrelse, ledelse, administration, lærereog elever og gennemgang af foreliggende materiale til belysning af sko-lens pædagogiske og administrative praksis med hensyn til undervisningaf udenlandske elever.1. Skolernes udbud, markedsføring og information.Skolen har alene udbudt skolemodulet 1 s i engelsksproget version forudlændinge.Skolen har ikke i 2008 optaget udenlandske elever i den nye landbrugs-uddannelse (eud).Eleverne har helt overvejende været statsborgere fra Ukraine.Skolen har haft en fast kontakt til et universitet i Ukraine. Denne kontaktblev efterfølgende varetaget af konsulenter fra en af landbrugets organi-sationer, Landboungdoms rådgivningscenter, der fysisk er placeret påskolen. Centret godkender praktikpladser og giver rådgivning til praktik-værter. En rådgiver i Landboungdoms rådgivningscenter stod for for-midlingen af praktikanter til danske landmænd sammen med en af sko-lens lærere.Skolen har i nogen udstrækning fungeret som formidler af udenlandskepraktikanter til danske landbrugsbedrifter.2. Elevoptagelse og meritvurdering af ansøgernes kompetencer.Eleverne har som udgangspunkt fra deres hjemland en overbygningsud-dannelse af fire til fem års varighed og har derfor generelt en meget højteoretisk viden. Det har således været den praktiske erfaring, der har væ-ret vigtig for de udenlandske elever at opnå.Skolen foretog en generel meritvurdering på baggrund af de udenlandskepraktikanters praktiske erfaring med landbrug, motivation for at arbejde ilandbruget og deres uddannelsesmæssige baggrund. Skolen har ikke etsærligt indgående kendskab til det ukrainske uddannelsessystem og haralene lagt elevernes uddannelsesmæssige niveau fra hjemlandet til grund.Skolen har ikke benyttet CIRIUS til at vurdere praktikanternes uddannel-se fra hjemlandet og oplyste, at den finder, at kravene ved kompetence-vurderingen var mindre i uddannelse til faglært landmand i forhold tilden nye landbrugsuddannelse. Tidligere kunne der gives standardmerit.Skolen foretog således ikke en konkret og individuel kompetencevurde-ring af praktikanterne.
9Skoleperioderne og praktiktiden har i alle de undersøgte tilfælde væretomfattet af uddannelsesaftaler med praktiksteder, som er godkendt iht.lov om landbrugsuddannelser af Landbrugsuddannelsesudvalget.Indtil 1. juli 2008 har alle aftaler været indgået på en formular fastsat afLandbrugsuddannelsesudvalgets praktikudvalg. Formularen henviser tillandbrugsuddannelsesloven og bekendtgørelsen om uddannelse til fag-lært landmand. Den indeholder blandt andet summariske oplysninger omuddannelsens struktur og om elevernes løn- og ansættelsesforhold mv.I aftalen anføres navn og kontaktoplysninger mv. for aftaleparterne ogden godkendende skole, og der skal angives datoerne for de aftalte prak-tik- og skoleperioders begyndelse og slutning samt datoer for underskriftog godkendelse, jf. kravene i uddannelsesbekendtgørelsens § 16.En betydelig del af aftalerne er underskrevet af parterne og godkendt afskolen flere måneder efter, at eleverne ifølge aftalerne er begyndt på ud-dannelsens praktikdel. Denne praksis har været i strid med bestemmelseni § 16, men overtrædelsen findes ikke at have konkret betydning for til-skudsberettigelsen, da aftalen har været indgået før skolemodulets påbe-gyndelse.I nogle tilfælde har skolen ladet elever begynde på skoleundervisning ihenhold til en uddannelsesaftale før, eleven har fået en praktikantop-holdstilladelse. Eleverne har dog i disse tilfælde efter det oplyste haft etandet gyldigt opholdsgrundlag.Uddannelsesaftalen er, ud over at være en særlig arbejdsaftale mellemparterne, dokumentation i forhold til Undervisningsministeriet for, ateleven er optaget på skolen som tilskudsberettiget elev samt dokumenta-tion i forhold til AER med hensyn til arbejdsgiverens berettigelse til løn-refusion under skoleophold og evt. befordringstilskud.Fra den 1. juli 2008 har det ikke været muligt at indgå uddannelsesaftaleefter regler om uddannelsen til faglært landmand, da uddannelsen er af-løst af landbrugsuddannelsen, der er oprettet i henhold til lov om er-hvervsuddannelser, jf. afsnit 4, om uddannelsesregler. Skolen har somnævnt oplyst, at den ikke har optaget udenlandske elever med uddannel-sesaftaler efter lov om erhvervsuddannelser i 2008.3. Undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelse.Undervisningen fandtes generelt gennemført i overensstemmelse meduddannelsesreglerne.Skolen godskrev dog efter ministeriets opfattelse ikke de udenlandskeeleverne for deres hidtidige teoretiske uddannelse i tilstrækkelig grad,ligesom skolen ikke har kontaktet Landbrugsuddannelsesudvalget medhenblik på fritagelse for dele af uddannelsen.Undervisningsmaterialer forelå i tilfredsstillende omfang på undervis-ningssproget engelsk, hvor imod de for eleverne og offentligheden til-
10gængelige beskrivelser af undervisningen mv. ikke forelå i fuldt omfangpå engelsk.Da skolen ikke har optaget udenlandske elever i 2008, bad ministerietskolens danske elever om en vurdering af skolen og uddannelsen tillandmand.Eleverne gav generelt udtryk for, at undervisningen og praktikken var afoplevet god kvalitet og svarede til elevernes forhåndsforventninger. En-kelte elever gav dog udtryk for, at niveauet var for lavt, dette var doghovedsageligt synspunktet hos elever med 10. klasse.Eleverne nævnte, at det kollegiale samarbejde med udlændinge ude pågårdene er med til at give gode engelskkundskaber, men de har også op-levet, at der kan være meget store kommunikationsproblemer grundetdårlige engelskkundskaber hos udlændingene.4. Bedømmelse, prøver og beviser.Skolen har udstedt bevis for gennemførelse af model 1 s og har genereltfulgt uddannelsesreglernes krav med hensyn til løbende bedømmelse,standpunktskarakterer og udstedelse af skoleudtalelser for den gennem-førte skoleundervisning.Skoleudtalelserne er udstedt på engelsk.Skolen har derimod kun i meget begrænset omfang sikret sig, at praktik-virksomhederne efter endt praktikuddannelse i virksomheden har ud-stedt praktikerklæringer til skolen og eleven med bekræftelse på elevensuddannelsesperiode. Erklæringen skal tillige indeholde en beskrivelse afdet produktionsområde, hvori eleven har modtaget oplæring, samt op-lysninger om elevens praktiske færdigheder og samarbejdsevner, jf. § 17 ibekendtgørelse om uddannelsen til faglært landmand.5. Lærerkompetencer.Lærerkvalifikationerne fandtes tilfredsstillende også med hensyn til for-nøden beherskelse af undervisningssproget. Der vil dog ved et evt. frem-tidigt optag af udenlandske elever være behov for efteruddannelse af delærere der skal undervise udenlandske elever.Lærerrepræsentanterne gav udtryk for at have relevante og aktuelle efter-uddannelsesmuligheder i tilfredsstillende omfang.6. Økonomi og udlagt undervisning.Alle udenlandske elever indberettes af skolerne til Undervisningsministe-riet som tilskudsberettigede årselever efter reglerne om de respektiveuddannelser i forbindelse med optagelsen til de enkelte skoleophold.Eleverne indberettes tillige af skolen til AER med henblik på lønrefusionefter de almindelige regler.
11Skolens revisor påser efter de almindelige regler, at tilskudsbetingelserneer opfyldt.Skolen behandler de udenlandske elever efter samme regler som de dan-ske elever med hensyn til elevbetaling for visse undervisningsmidler,deltagelse i ekskursioner samt kost og logi på skolen.8.KonklusionerA) Særligt om konstaterede faktiske forhold i forbindelse med markeds-føring og undervisningen mv.Under tilsynsbesøget i januar 2009 gav ministeriet skolen en rækkemundtlige tilkendegivelser med hensyn til konstaterede fejl og mang-ler, herunder bl.a., at uddannelsesaftaler efter udtrykkelige bestem-melser i de nye regler skal indgås før uddannelsen påbegyndes, og atde derfor ikke kan omfatte en periode før underskriftens dato, samtat skolen skal være opmærksom på nye regler efter 1. juli 2008 omrealkompetencevurdering og godskrivning og inddrage det fagligeudvalg, når det kræves. Ministeriet tilkendegav samtidig, at skolen ef-ter anmodning ville kunne få råd og vejledning fra ministeriet medhensyn til indførelsen af den nye uddannelse. Der henvises til tilsyns-rapporten, som er vedlagt dette brev.Der er ikke konstateret overtrædelser af lovgivningen i forbindelsemed skolens markedsføring af landbrugsuddannelserne. Undervis-ningsministeriet har dog opfordret skolerne til at aftale en kodeks forgod markedsføring for at sikre, at markedsføringen sker på en hen-sigtsmæssig måde.Som opfølgning på mundtlige tilkendegivelser under tilsynsbesøgetindskærper ministeriet herved kravene til realkompetencevurdering afelever i erhvervsuddannelserne over for skolen.Som opfølgning på mundtlige tilkendegivelser under tilsynsbesøgetindskærper ministeriet hermed reglerne om indgåelse af uddannelses-aftaler.Det indskærpes, at skolen skal påse, at praktikvirksomhederne udste-der praktikerklæringer til eleverne.B) Særligt om optag af udlændinge med midlertidig opholdstilladelseUndervisningsministeriet tilkendegav i skrivelse af 2. september 2008, atministeriet agtede at kræve tilskud tilbagebetalt for et antal udenlandskeelever, hvis skolen ikke kunne dokumentere, at tilskudsbetingelserne varopfyldt, herunder at eleverne ville kunne have lovligt ophold i Danmarklænge nok til at kunne færdiggøre uddannelsen til faglært landmand. Sko-len har ikke ønsket at tilbagebetale tilskud.Som anført ovenfor er det efter Undervisningsministeriets opfattelse enbetingelse for, at en elev kan indgå i en skoles tilskudsgrundlag som års-elev i landbrugsuddannelsen, at eleven efter skolens vurdering må for-ventes at kunne færdiggøre uddannelsen som helhed og ikke kun detaktuelle modul. I forhold til udenlandske elever har denne retsopfattelseden betydning, at eleven skal forventes at kunne færdiggøre uddannelseninden for det lovlige opholdsgrundlag.
12Undervisningsministeriets analyse af det retlige grundlag for skolernesoptagelse af udenlandske elever har imidlertid vist følgende:Undervisningsministeriets retsopfattelse har ikke været klart kommunike-ret i forhold til skolerne.Undervisningsministeriet kommenterede i brev af 9. december 1998 tildet daværende Landbrugsuddannelsesrådet, senere Landbrugsuddannel-sesudvalget, en henvendelse fra Udlændingestyrelsen til rådet om rådetseventuelle medvirken ved behandling af sager om opholds- og arbejdstil-ladelser som landbrugspraktikant i Danmark. Ministeriet oplyste bl.a. ibrevet, at praktikanterne ”vil kunne optages i uddannelsen til faglærtlandmand, hvis de opfylder betingelserne i landbrugsuddannelseslovenog uddannelsesbekendtgørelsen for optagelse og i øvrigt deltager i ud-dannelsen i henhold til disse regler.”. Ministeriet tilkendegav i øvrigt, atdet ville falde uden for rådets kompetence at beskæftige sig med ansøg-ninger fra udenlandske praktikanter, som ikke skulle være elever i land-brugsuddannelsen.Denne udtalelse var ikke en så klar tilkendegivelse af ministeriets retsop-fattelse, jf. ovenfor ad afsnit 6, B), at det ville kunne påregnes, at skolernem.fl. fik det fornødne kendskab til denne retsopfattelse. Der havde såle-des været anledning til at redegøre for, at Undervisningsministeriet havdeden opfattelse, at det – selvom dette ikke fremgik udtrykkeligt af lovgiv-ningen – var en betingelse for optagelse på landbrugsuddannelsen medtilskud som årselev, at uddannelsen ville kunne gennemføres inden foropholdsgrundlaget.Undervisningsministeriet undersøgte i april 1999 otte landbrugsskolersoptagelse af udenlandske elever i årene 1997 – 1999. Aktiviteterne varmeget begrænsede sammenlignet med den nuværende aktivitet, men sko-lernes praksis var dengang stort set den samme som nu. Ministeriet af-sluttede undersøgelsen uden at finde anledning til at foretage videre. Énaf skolerne (Dalum) oplyste udtrykkeligt på et spørgsmål om elevernesopholdsgrundlag, hvori der var henvist til optagelsesbetingelserne herun-der, at eleven skal kunne gennemføre uddannelsen på normal tid, at ele-verne ”kun kan få opholdstilladelse i 18 måneder, og at nogle af elevernederfor vil være nødt til at rejse hjem i en periode for senere at komme tilDanmark igen for at gøre uddannelsen færdig.” Ministeriet konstateredeefterfølgende, at elevernes opholdsgrundlag ikke gav anledning til be-mærkninger.På denne baggrund har skolen haft grund til at tro, at ministeriet ikkeville anse det for en betingelse, at uddannelsen kunne afsluttes inden fordet aktuelle opholdsgrundlag.Da der ikke er foretaget anden skriftlig udmelding over for skolerne afUndervisningsministeriets retsopfattelse, er skolerne først ved Undervis-ningsministeriets brev af den 11. august 2008 blevet bekendt med denneretsopfattelse. Ministeriet har i brevet blandt andet gjort skoler med god-kendelse til landbrugsuddannelsen opmærksomme på de nye uddannel-
13sesregler, der var trådt i kraft den 1. juli 2008, og på, at skolerne kun kanoppebære statstilskud til elever under erhvervsuddannelse, der er optagetmed gennemførelse af uddannelsen for øje, herunder gennemførelse afuddannelsens trin 1, og at skolerne må udvise stor agtpågivenhed medhensyn til udlændingelovgivningens regler om opholdstilladelse, dalandsbrugsuddannelsen er en ungdomsuddannelse, og da opholdstilladel-se for visse udlændinge til deltagelse i ungdomsuddannelse normalt kunmeddeles for indtil 1 år.Der er derfor efter Undervisningsministeriets opfattelse samlet set ikkegrundlag for at bebrejde skolen, at den har tilmeldt de udenlandske ele-ver som tilskudsberettigede i forhold til den nu nedlagte uddannelse tilfaglært landmand, og dermed ikke grundlag for at kræve tilskud tilbage-betalt i anledning af de optagelser af udenlandske elever, som skolen harforetaget før den 1. juli 2008.Det tilføjes, at skolen har tilrettelagt sin praksis med hensyn til vejledningaf udlændinge og praktikvirksomheder og optagelse af praktikanter somelever på grundlag af udlændingemyndighedernes anvisninger. Skolen harsåledes ikke fundet anledning til at søge en nærmere afklaring i Under-visningsministeriet af en eventuel betydning af at sondre mellem elevermed opholdstilladelse som landbrugspraktikanter og elever i landbrugs-uddannelsen med opholdstilladelse som studerende.9. Afsluttende bemærkningerUnder henvisning til ministeriets brev af 11. august 2008 til skolerne omundervisning af udenlandske elever indskærper ministeriet hermed på ny,at udenlandske elever kun kan indgå i tilskudsgrundlaget, hvis de vedoptagelsen kan forventes at gennemføre uddannelsen inden for dennormerede tid og inden for den tid, de kan opholde sig lovligt i landetsom deltagere i uddannelsen.I fortsættelse af den nævnte skrivelse har ministeriet udarbejdet en mereudførlig vejledning om optagelse og undervisning af elever i den nyelandbrugsuddannelse, hvortil vi henviser. Brevet er sendt til skolerne den25. maj 2009 og findes på ministeriets hjemmeside.Ministeriet indskærper endelig, at skolen, såfremt skolen udbyder uddan-nelse til udenlandske elever, sikrer, at de udenlandske elever modtagertilsvarende information på undervisningssproget, som danske elever harkrav på. Det gælder blandt andet den lokale undervisningsplan, skolebe-dømmelsesplan, formularer, undervisningsmaterialer m.m. Informatio-nen skal være tilgængelig på skolens hjemmeside.Med venlig hilsen
Philip PedersenUndervisningskonsulentDirekte tlf. 3392 5732
14[email protected]