Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
718734_0001.png
718734_0002.png
718734_0003.png
718734_0004.png
718734_0005.png
718734_0006.png
718734_0007.png
718734_0008.png
Afdelingen for erhvervsfagligeuddannelserVester Voldgade 1231552 København V.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Tilsynsrapport, Asmildkloster Landbrugsskole, 28.1.2009DeltagereFra skolen:forstander Keld Mikkelsen, formand for bestyrelsen SørenRasmussen, næstformand Søren Tuen Christiansen, kontorleder MajbrittDucn, koordinator for udenlandske elever og lærer Bjarne Hansen, un-derviser med ansvar for Elevplan Jens Peter Hermansen, kontorlederLise Jensen, Ungdomskontoret, Viborg.Fra Undervisningsministeriet:kontorchef Jørgen T. Møller, fuldmægtig TinaHøpfner Christensen, undervisningskonsulent Philip Pedersen, fagkon-sulent Steen Forsmann.Anledning til besøget:Tilsynet skyldes det relativt store optag af uden-landske elever til uddannelsen faglært landmand og landmandsuddannel-sen, herunder at klarlægge, hvordan skolen har udfyldt og udfylder degivne rammer for disse uddannelser. Tilsynsbesøget skal ses i sammen-hæng med besøg på fem andre landbrugsskoler.Mødet fandt sted på Asmildkloster Landbrugsskole.Bilaget indeholder dagsorden og oversigt over materialer.
17. juli 2009Sags nr.:065.347.021
2Rapport fra besøgetMøde med administration og ledelse1. Udbud, information og markedsføring overfor udenlandske eleverUdbud:Skolen har haft en vækst i elevtallet siden 2002 og mangler ikkeelever. Det er ikke oplyst, hvorvidt skolen havde udenlandske praktikan-ter før 2006, idet skolen oplyste, at den i 2006- 2007 havde i alt 44 uden-landske praktikanter, svarende til 8,7 årselever. Skolen har valgt at afven-te situationen med hensyn til optag af udenlandske elever/praktikanter,hvorfor der ikke er udenlandske praktikanter på skolen for tiden.Skolen oplyste, at formålet med optag af udenlandske praktikanter var atskaffe arbejdskraft til erhvervet på længere sigt og af permanent karakter.Skolen ser primært sin opgave i forhold til udenlandske praktikanter atvære leverandør af arbejdskraft til landbrugserhvervet.Det blev oplyst, at arbejdsgiverens motiv er at få arbejdskraft og få inspi-ration fra udenlandsk arbejdskraft. De to bestyrelsesmedlemmer (for-mand og næstformand) har således erfaring med ukrainske praktikanterpå deres brug, og de er meget glade for dem, idet de oplyste, at fordelenved udenlandske praktikanter blandt andet er deres modenhed og an-svarsfølelse. De danske elever er typisk 15-16 år, idet en tredjedel kom-mer fra 9. kl.De udenlandske elever får efterfølgende ofte et ét-årig opholdsgrundlagsom beskæftigede efter endt uddannelse.Information/markedsføring:Skolen har haft fast kontakt til et universitet iUkraine, National Agricultural University of Ukraine (NAUU). Travel toFarm stod for kontakten, da det viste sig, at skolen havde anvendt densammen kontakt, som Travel to Farm brugte. Travel to Farm har fortsatkontakt til universitetet.Visionen med samarbejdet var en gensidig udveksling involverende prak-tikperioderne (”hjulet”), måske med ca. fem elever om året. Der er såle-des flere danske farme i Ukraine og i Rumænien. Ideen var også, at sam-arbejdet skulle involvere lærerudveksling. NAUU besøgte skolen 20.november 2007, hvor universitetets udvekslingskoordinator Vadym Tu-chack blev orienteret om, at skolen satte udveksling på stand by. Skolenholder kontakten med universitetet, og rapporterer om situationen med2-3 mails om året.Skolen brugte ikke agenter, og alle praktikanter blev visiteret gennemVadym Tuchack, fra universitetet. Skolen samarbejder med landboung-doms rådgivningscenter, der fysisk er placeret på skolen. Centret god-kender praktikpladser og giver rådgivning til praktikværter. En rådgiver i
3Landboungdoms rådgivningscenter stod for formidlingen af praktikantertil danske landmænd sammen med skolens lærer. Vedkommende lærerhar været kontaktperson til de udenlandske praktikanter under hele deresophold i Danmark.2. Dokumentation i forbindelse med optagUdvælgelse:Udgangspunktet for skolen optag var praktikanter med fire tilfem års overbygningsuddannelse (praktikanterne omtaler det som bache-lorniveau). Praktikanterne har generelt en meget høj teoretisk viden, menmangler den praktiske erfaring, oplyste skolen.Skolen visiterede ansøgerne i samarbejde med en konsulent for landbo-ungdom gennem en samtale på engelsk, hvor ansøgerne uden forbere-delse skulle svare på spørgsmål, hvorved engelskkundskaberne blev te-stet. Samtalen varede mellem et og femten minutter og resulterede i ca.80 egnede udenlandske praktikanter, hvoraf skolen udvalgte ca. 25.Skolen foretog en generel meritvurdering på baggrund af de udenlandskepraktikanters praktiske erfaring med landbrug, motivation for at arbejde ilandbruget og deres uddannelsesmæssige baggrund. Skolen har ikke etsærligt indgående kendskab til det ukrainske uddannelsessystem og for-ventede, at NAUU vurderede niveau, erfaring mv. Skolen har ikke benyt-tet CIRIUS til at vurdere praktikanternes uddannelse fra hjemlandet.Skolen oplyste, at den finder, at kravene ved kompetencevurderingen varmindre i uddannelse til faglært landmand i forhold til den nye landbrugs-uddannelse. Tidligere kunne der gives standardmerit. Skolen foretog så-ledes ikke en konkret og individuel kompetencevurdering af praktikan-terne.3. Undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelseSkolen godskrev ansøgerne for det teoretiske. Skolen var dog afhængigaf sagsbehandlingstiden i Udlændingeservice og har derfor været nødt tili visse tilfælde at reducere skoleopholdene, således at praktiktiden hoslandmændene kunne overholdes. Eksempler herpå fremgik af de udleve-rede eksempler på uddannelsesaftaler. Eksempelvis blev modul 1s redu-ceret tidsmæssigt, så det kun omfattede fire uger, selv om modulet varangivet til tre mdr. i uddannelsesaftalen.Faser i introforløb i de tre gange en uge fordelt over skoleforløbet: 1.uge: Indtryk af det erhverv, de skal ud i. 2. uge: ”kemi” på plads medpraktikvært. 3. uge: Gøre praktikanterne klar til at starte. Det var beskre-vet som en ”føl”-ordning, hvor de bidrager med det, de kan. Landmæn-dene var orienteret vha. en folder – skolen håndterer ordningen somvirksomhedsforlagt undervisning.Skolen har ikke sondret mellem begreberne praktikant og elev. De uden-landske praktikanter var ved optagelsen på skolen i gang med et uddan-
4nelsesforløb, hvor de er studerende i deres hjemland og praktikanter iDanmark. De fik efter skolens opfattelse spidskompetencer ved at tageden danske landbrugsuddannelse eller dele af denne. Nogle af praktikan-terne var desuden fjernstuderende på deres universitet samtidig med, atde var optaget på den danske landbrugsuddannelse.Ministeriet bemærkede, at hvis skolen igen udbyder undervisning på en-gelsk, så skal materialer (lokal undervisningsplan, eksamensregler, be-dømmelsesplan) foreligge på engelsk i helt samme omfang som på dansk.Skolen oplyste, at der i efteråret 2008 er udsendt en vejledning fra detfaglige udvalg om overgangsregler, der dog ikke er en håndfast løsning.Skolen har af udvalget fået kompetence til at give godskrivning i den nyeuddannelse. Skolen har ikke fundet det nødvendigt at søge godskrivninghos det tidligere Meritudvalg, selvom skolen i øvrigt gjorde det for dan-ske elever.Skolen oplyste, at den til danske elever udbyder grundforløb med indlagt10. kl. undervisning med prøver som enkeltfagsstuderende. Det skerefter aftale med Viborg Kommunen.Skolen tilrettelægger det nye grundforløb på typisk på 20 uger og harbrugt DEL til at bistå med beskrivelse af læringsaktiviteter efter overgangtil den nye landbrugsuddannelse.4. Bedømmelse, prøver og elevresultater:Beviser:Skolen har udstedt bevis for gennemførelse af modul 1 s. Prakti-kanterne har desuden fået et kursus i håndtering af medicin som ekstra-kursus og desuden førstehjælp, men ikke sprøjtecertifikat og malkecerti-fikat.Praktikerklæringer:Skolen har ikke indhentet praktikerklæringer.Bedømmelse og prøver:Praktikanterne har fået standpunktskarakter og blev iden første tid bedømt på deres engelskkundskaber, samt på deres fagligeviden i skriftlige opgaver.5. LærerkompetencerSkolen har 12 lærere, hvor halvdelen er akademikere, den anden halvdeljordbrugsteknologer og enkelte er faglærte landmænd, der dog ikke harundervist praktikanter. Der er desuden gæstelærer og konsulenter, derinddrages. Der har været en stor udskiftning siden år 2000 blandt andet,fordi skolen her kun havde ca. 60 årselever. Der er nu 120 årselever, såskolen har foretaget nyansættelser.
5Der er indtil nu ikke sket formel efteruddannelse i engelsk af de lærere,der underviser de udenlandske elever, men det vil ske, hvis skolen gen-optager aktiviteten.Tre lærere har pædagogisk grunduddannelsen og tre lærere er i gang, mendet er for mange på en gang for en så lille skole. Der er stor tilfredshedmed kurset hos DEL, Århus, hvor også lærere fra andre skoler er med.Lærerne tilkendegav i øvrigt, at de kan få den efteruddannelse, de harønsket – problem et er det tidsmæssige, jf. ovenfor.6. Økonomiske opgørelserSkolen vurderede, at det har været omkostningstungt med undervisningaf udenlandske praktikanter, men der er ikke opgjort et særligt dæk-ningsbidrag for forløbet. Også praktikværterne har haft særlige omkost-ninger, som de ikke har for danske fx indkvartering, transport mv. Detblev tilkendegivet, at det især vil være modul 2, der vil kunne give et po-sitivt dækningsbidrag, men det har skolen som nævnt ovenfor ikke gen-nemført.Skolen redegjorde for elevbetalinger for materialer og kostskole. Elever-ne kan fravælge, hvis de ikke ønsker dele af materialerne.Der er samarbejde med Århus Universitet, Foulum om timelærere, mende lønmæssige krav på min. 1000 kr./time kan skolen ikke honorere me-re.Møde med eleverSom nævnt optager skolen ikke udenlandske praktikanter i øjeblikket.Mødet var derfor med danske elever.Eleverne gik alle på den nye landbrugsuddannelse og var stort set allemeget målrettede omkring, at de skal være landmænd. De følte alle, at dehavde fået grundigt information om, hvad de skal lære i løbet af uddan-nelsen og en beskrivelse af uddannelsens forløb. Eleverne var klar over,at de efter grundforløb og første hovedforløb kan blive landbrugsassi-stenter, samt at uddannelsen til landmand tager tre år og otte mdr.Ordensreglement var ikke noget, som eleverne havde læst, men de vedgodt, at de skal opføre sig ordentlig1. Eleverne oplever ordensreglemen-tet som rimeligt og synes, at der er en god atmosfære på skolen.Enkelte af eleverne oplevede niveauet som værende lettere til lavt. Sær-ligt de elever, der har taget 10. klasse. Det er ikke umiddelbart sammeopfattelse hos elever med alene 9.kl., der synes, at niveauet er helt fint.
Skolen har oplyst, at ordensreglementet udleveres til alle elever, og at det gennemgåsaf såvel forstander som klasselærer.1
6Eleverne efterlyste lidt mere specialisering på 1. hovedforløb. Eleverneoplever ikke, at folkeskolen som sådan har kunnet vejlede i forhold tilvalget af landbrugsuddannelsen.Der er forskel på, om eleverne starter sommer eller vinter. Dem, derstarter om sommeren, kommer oftest direkte fra folkeskolen, hvorimodde, der starter om vinteren, oftest har været i praktik/arbejdet hos enlandmand inden de starter uddannelsen.Alle eleverne har taget traktorkørekort, inden de påbegyndte uddannel-sen. Eleverne bakkede op om, at landmændene bør erhverve et stortkørekort. Truckkørekort blev efterlyst af eleverne.Eleverne nævnte, at det kollegiale samarbejde med udlændinge ude pågårdene er med til at give gode engelskkundskaber, men de har også op-levet, at der kan være meget store kommunikationsproblemer grundetdårlige engelskkundskaber hos udlændingene.Møde med lærereDer blev gennemført samtale med to undervisere, der havde haft uden-landske elever.Det var deres opfattelse at de udenlandske praktikanter havde gode mu-ligheder for ansættelse efter endt uddannelse. Erfaringerne viser, at dekommer til at tale godt dansk.I forhold til praktikanternes engelskkundskaber er niveauet meget fint.Sproget har ikke været opfattet som et problem for undervisningen. Deter indtrykket, at praktikanterne hovedsageligt lærer mest af det praktiskearbejde.Lærerne vurderede, at formålet for de udenlandske praktikanters valg afuddannelse i Danmark hovedsageligt er at kunne rejse hjem og brugeuddannelsen, subsidiært at få et arbejde i Danmark efter endt uddannel-se. Hovedformålet er, at de vil supplere deres uddannelse fra hjemlandet.Det var opfattelsen, at såfremt skolen i fremtiden optager udenlandskeelever, så vil der være behov for efteruddannelse af de lærer, der skalundervise de udenlandske elever.I forhold til lærernes efteruddannelse er det indtrykket, at der er godemuligheder herfor, men at det kan være vanskeligt at finde tid på en lilleskole med få ansatte.Skolen anvender virksomhedsforlagt undervisning ved at skolen sendereleverne ud på to dages ”praktik” til en landmand med den form forhusdyrhold, der modsvarer det, de har valgt fx svin, hvis de har valgtkvæg og visa versa. Alle elever får introduktion til pelsdyrhold.For så vidt angår markarbejde oplyste skolen, at den ejer en mark, derbenyttes, så der er her ikke tale om virksomhedsforlagt undervisning.
7Ministeriet gjorde opmærksom på vigtigheden af, at skolen er opmærk-som på forsikringsforholdene mellem skole, elev og praktiksted i dissesituationer.Afsluttende møde med skolens ledelse/bestyrelseMinisteriet konstaterede, at der er tale om en skole i vækst. Eleverne i detnye grundforløb var afklarede og målrettede, typisk 17-20 år og medlandbrugsfaglig baggrund. Det er positivt at se, at skolen aktivt har tagetdet nye uddannelsessystem til sig, har lærerefteruddannelse i gang ogsåvedr. lærere, og at skolen er godt i gang med at tage Elevplan ind sominstrument.Ministeriet gjorde i øvrigt opmærksom på,at skolen ser nærmere på deres udbud i fag, hvor niveauet svarer til10.klasse og undersøger om lovgivningen herfor overholdes,at skolen, ved et evt. fremtidigt optag af udenlandske elever medtilskud, er fuldt ud opmærksomme på, at opholdsgrundlaget skal væ-re uddannelse,at der skal foretages en individuel kompetencevurdering af den en-kelte, ogat der, ved godskrivning skal foreligge dokumentation.
Skolen bedes indsende oplysninger for 2007-2008 indeholdende: CPR,navn, angivelse af uddannelsesaftale fra/til, angivelse af opholdstilladelsefra/til, skoleperioder fra/til.Kopi af opholdstilladelser og uddannelsesaftaler skal vedlægges.
8BilagDagsorden.9.30-10.15.10.15-11.3010.15-11.0011.00-11.4511.45-12.1512.15-12.4512.45-14.1514.15–15.1515.15-16.30
Indledende møde med skolens ledelseMøde med skolens administration og ledelseMøde med eleverMøde med lærereFrokostRundvisning på skolenMøde fortsat med administration og ledelseMinisteriets interne mødeAfsluttende møde med skolens ledelse.
Materialer:Tilgængeligt på skolens hjemmeside er følgendeLokal undervisningsplan – dog med manglerStudiehåndbog for faglært landmand savnesOvergangsregler savnesOplysningerne findes ikke på engelsk, idet skolen henviser evt. ansø-gere til Landbrugsskolen Sjælland.
Materiale modtaget fra skolen inden besøgetOplysninger modtaget den 26. 1. 2009.Materiale modtaget fra skolen i forbindelse med besøgetDiverse materialer modtaget.Materialer anmodet om i forbindelse med besøgetMateriale modtaget den 4.2. 2009.