Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
718732_0001.png
718732_0002.png
718732_0003.png
718732_0004.png
718732_0005.png
718732_0006.png
718732_0007.png
718732_0008.png
718732_0009.png
Afdelingen for erhvervsfagligeuddannelserVester Voldgade 1231552 København V.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44

Tilsynsrapport, Dalum Landbrugsskole den 27. januar 2009.

Deltagere

Fra skolen:Formand for bestyrelsen Jens Jacobsen Forstander Jørgen P.Jensen, uddannelseschef Asger Clausen, økonomisk leder Kirsten SlebækJensen, administrationsleder Gitte Borup, international koordinator OveGejl Christensen, lærerrepræsentant i bestyrelsen Keld Storm.Fra Undervisningsministeriet:Kontorchef Jørgen T. Møller, fuldmægtig TinaHøpfner Christensen, undervisningskonsulent Philip Pedersen, fagkon-sulent Steen Forsmann.

Anledning til besøget

Tilsynet skyldes det relativt store optag af udenlandske praktikanter tiluddannelsen faglært landmand og landbrugsuddannelsen, herunder atklarlægge, hvordan skolen har udfyldt og udfylder de givne rammer fordisse uddannelser. Tilsynsbesøget skal ses i sammenhæng med besøg påfem andre landbrugsskoler.Mødet fandt sted Dalum Landbrugsskole samt på skolens afdeling i Ko-rinth.Bilag:Bilag 1: Dagsorden og oversigt over materialer.Bilag 2: Spørgeskemaundersøgelsen
2. april 2009Sags nr.:065.377.021
2

Rapport fra besøget

Indledende møde med administration og ledelse

1. Skolens udbud, information og markedsføring overfor udenlandske praktikanterUdbud:Skolen har siden midten af 1990’erne haft en målsætning om øget inter-nationalisering med tilbud til danske elever, men skolen har også gennemårene optaget mange udenlandske elever og praktikanter og udbudt un-dervisning på engelsk. Skole har oplyst, at den fra 2006 og indtil april2008 har haft optaget 202 personer, svarende til i alt 113,7 årselever.Korinth-afdelingen gennemfører undervisning af danske elever og afudenlandske praktikanter på modul 1, hvor Dalum afdelingen gennem-fører hovedforløb, efteruddannelse og lederuddannelse for for danskeelever og kursister.Af de p.t. 300 optagne elever, er de 21 udenlandske.Skolen har ikke forholdt sig til, hvorvidt de udenlandske praktikanter vedoptagelsen på skolen har kunnet fuldføre uddannelsen til faglært land-mand inden for meddelt opholdsgrundlag. Skolen har oplyst, at i uddan-nelse til faglært landmand har skolerne typisk optaget eleverne i ét skole-ophold, hvorefter eleven kan vælge en nye skole. Skolen har hidtil aleneoptaget elever i uddannelse til faglært landmand.Samarbejde med udenlandske partnere:Skolen har bl.a. et samarbejde medUniversity of Nebraska, med det ungarske undervisningsministeriumsamt et universitet i Brasilien. Skolen har gennem årene haft et tæt sam-arbejde med Cirius omkring udsendelse af danske elever og lærere.Information og markedsføring:Skolen har på et tidligt tidspunkt bl.a. haftkontakt med det ungarske landbrugsministerium om uddannelse. Deunge blev udvalgt af det ungarske landbrugsministerium, idet projektetblev støttet af en statslig udviklingspulje. Skolen oplyser, at aktivitetenikke længere er den samme på grund af manglende interesse fra de unge iUngarn.Skolen anførte, at de ikke reklamerer aktivt for udenlandske elever ogikke fører målrettet markedsføring for at tiltrække udenlandske elever.Udenlandske praktikanter henvender sig således for det meste af sig selv.Fem ud af de nuværende 21 praktikanter er i dag tilmeldt samlet gennemet rekrutteringsbureau.Skolen oplyste, at den ikke benytter agenter. Men skolen anvender etrekrutteringsbureau, der har lejet lokaler på skolen, med henblik på atinformere i udlandet om praktikant- og uddannelsesmuligheder i Dan-mark. Der er indgået en aftale mellem skolen og bureauet, idet aftalenbl.a. indeholder retningslinjer for afregning, når skolen optager prakti-kanter, der er henvist af bureauet. Samme bureau holder kontakt medpraktikanterne under deres praktikantperioder.
32. Dokumentation i forbindelse med optag og udviklingUdvælgelse:Skolen oplyste, at den ikke har involveret CIRIUS i vurderingaf praktikanternes uddannelsesniveau og dokumentation, og at det varlærernes opfattelse, at især de centraleuropæiske praktikanters niveauikke er meget højere end det, der er målet i uddannelse til faglært land-mand modul 1b.Af uddannelsesaftalerne fremgår, at kompetencevurderingen først erforetaget efter uddannelsesaftalens indgåelse. Med henvisning til § 10 ibekendtgørelsen til faglært landmand, bemærker ministeriet, at det eriøjnefaldende, at alle udenlandske elever kan det, der kræves ved modul1a. Kompetencevurderingen er den samme uanset uddannelse. Ministeri-et påpegede, at der ved godskrivning skal foretages en individuel kompe-tencevurdering af eleven. Skolen har henvist til det bilag 1 i bekendtgø-relse til faglært landmand., der indeholder muligheder for standardmerit,og at det først er med den nye uddannelse, at der skal foretages en indi-viduel kompetencevurdering af alle elever.Det fremgik, at skolen anså alt praktikantarbejde for uddannelsesrele-vant, hvis det er foregået i en godkendt praktikvirksomhed, uanset atpraktikanten ikke er ansat med den danske landbrugsuddannelse for øje.Ministeriet oplyste, at skole- og praktikuddannelsen til landmand skalbetragtes som en helhed. Fremadrettet vil en opdeling tidligst kunne skeved trinnet til landbrugsassistent. Skolen har bemærket, at i uddannelsetil faglært landmand er eleverne optaget i et modul ad gangen, og at sko-len hidtil ikke har optaget udenlandske elever i den nye landbrugsuddan-nelse.Endvidere oplyste ministeriet, at afkortning af skoledelen af den nyeuddannelse alene er skolens ansvar. Såfremt afkortningen er på 4 ugereller derover, er det det faglige udvalg, der afgør, hvorvidt uddannelsenssamlede længde skal afkortes, jf. § 54 i hovedbekendtgørelsen. Afkort-ning afgøres af de faglige udvalg på baggrund af en kompetencevurde-ring.Kontakt til praktikværter:Skolen oplyste, at de ungarske praktikanter selvhar fundet deres praktiksted og har herefter uopfordret søgt skoleop-hold. Det er ministeriets opfattelse fra mødet med praktikanterne, at dehavde fået information om skolen, praktikvirksomhederne og uddannel-sen, inden de kom til Danmark, jf. også ovenfor ad. 1.I tilfælde hvor en praktikant ikke trives på sin praktikplads, søges der nyopholdstilladelse med henblik på nyt praktiksted. Skolen er behjælpeligmed at finde en ny praktikvært.Indgåelse af uddannelsesaftaler:Ministeriet konstaterede, at uddannelsesafta-lerne i visse tilfælde er underskrevet efter lang tid efter det i aftalen an-førte begyndelsestidspunkt.Ministeriet påpegede, at uddannelsesaftaler skal være indgået ved prak-tikkens start. Såfremt tidligere gennemført praktik skal medregnes, skal
4der gives godskrivning ved indgåelse af uddannelsesaftalen. Der kan så-ledes ikke indgås uddannelsesaftaler med tilbagevirkende kraft. Hertil harskolen bemærket, at det har været en kendt administrativ praksis pålandbrugsskolerne, hvilket revisorer eller ministeriet ikke tidligere harhaft bemærkninger til. Således er skærmmenuen i EASY-P indrettet, såden praksis, der var i faglært landmand, er mulig at anvende.Ministeriet anførte, at indtrykket er, at skolens udbud snarere ligner kur-susvirksomhed frem for uddannelse, når skolen optager elever, der aleneplanlægges at gennemføre 1b i forbindelse med praktik, med tilknytningtil en uddannelse erhvervet i hjemlandet.Skolen har oplyst, at det er skolen opfattelse, at den ikke kan nægte ele-ver at blive optaget, uanset om de er danske eller udenlandske, hvis deopfylder betingelserne, heller ikke hvis elever tilkendegiver, at de blot viltage det første modul. Skolen anfører at den og andre skoler har uden-landske elever, der har afsluttet uddannelsen til faglært landmand. Mini-steriet noterer, at skolen i sin opgørelse for 2006-2009 har anført, at énudenlandsk elev ( i 2007) har gennemført hele uddannelsen til faglærtlandmand.Opholdsgrundlag:Skolen oplyste, at årsagen til at opholdgrundlaget er prak-tikantordningen er historisk begrundet. Tilbage fra midten af 1990’ernevar der et stigende antal udlændinge, der søgte praktikantophold i landetmed henblik på praktik hos en dansk landmand, støttet af et politisk øn-ske om at hjælpe lande i Østeuropa, jf. ovenfor om ungarske undervis-ningsministerium. Efterfølgende fandt praktikanterne ud af, at de ønske-de at supplere deres praktik og tidligere uddannelse med undervisningspå en landbrugsskole. Skolen valgte herefter at optage praktikanterne påmoduler i uddannelse til faglært landmand. Skolen godskrev i den for-bindelse den udenlandske praktikants praktikophold hos en dansk land-mand.Skolen oplyste, at den har kontaktet bl.a ministeriet og Dansk Landbrugog har fået telefonisk vejledning i optagelse og undervisnings af uden-landske elever i begrænset omfang. Den administrative praksis har overårene ændret sig, og skolen har oplyst, at den ikke før 2008 er stødt påtilkendegivelser fra revisor, ministerium eller faglige udvalg om, der gavskolen anledning til at vurdere, om praktikantordningen var det retteopholdsgrundlag.Skolen mener, at de op til flere gange har spurgt ministeriet, om de for-valtede de udenlandske elever korrekt, bl.a. ved ministeriets besøg den27.11.1997 (controllerenhed) og ved telefoniske forespørgsler,. Skolenrevisor har løbende kontrolleret , om optaget af udenlandske praktikan-ter er foregået korrekt. Endvidere mente skolen, at ministeriet var viden-de om skolens besøg i Ungarn, som i 1995 efterspurgte praktik til dereslandbrugselever. Ministeriet ser ikke, at have modtaget en sådan henven-delse og har derfor bedt skolen om dokumentation.Skolen oplyser, at den gennem årene har modtaget vejledning af dendaværende sagsbehandler i ministeriet – primært telefonisk. Ministerietgennemført i 1999 en undersøgelse af udenlandske elever i hvilken for-
5bindelse ministeriet har noteret, at elevernes opholdsgrundlag er prakti-kantordningen, og at de har udløst ”almindeligt taksameter”. Resultatetblev fremlagt i Landbrugsuddannelsesrådet den 18.juni.1999, hvoraf detfremgik, at skolernes praksis ikke gav ministeriet anledning til bemærk-ninger. Skolen har løbende være i kontakt med Udlændingeservice og harher fået bekræftet, at praktikantordningen var det rigtige at anvende.Skolen referer endelig til ministeriet brev til LUR den 9. december, hvordet fremgår, at ”De pågældende landbrugspraktikanter vil kunne optagesi uddannelsen til faglært landmand, hvis de opfylder betingelserne i land-brugsuddannelsesloven og uddannelsesbekendtgørelsen for optagelse ogi øvrigt deltager i uddannelsen i henhold til disse regler”, jf. Jr. 1998-2529-6.3. Undervisningstilrettelæggelse og gennemførelseSkolen anførte, at de udenlandske praktikanter er i Danmark som led i enallerede igangværende uddannelse i deres hjemland. Skolen ser ikke dettesom en barriere for at optage dem på en dansk ungdomsuddannelse – påtrods af, at de udenlandske praktikanters uddannelsesniveau ofte er ba-chelor. Efter skolens mening er en udenlandsk bachelor eller ”Universitylevel” ofte på niveau med en dansk erhvervsuddannelse – især på de me-re praksisrelaterede områder.Ministeriet søgte forgæves svar på, hvorfor praktikanterne på baggrundaf en konkret kompetencevurdering ikke er optaget på skolemodul 2 ellerhenvist til en videregående uddannelsesinstitution.Skolen har efterfølgende oplyst, at hovedparten af de udenlandske prak-tikanter, der har søgt på modul 2, ikke har opfyldt kravet om praktiktidgennemført efter modul 1b, idet det er et krav, at praktiktiden skal værealsidig. Skolen oplyste, at det ikke vil være relevant for praktikanten atsøge optagelse på en videregående uddannelsesinstitution, da det er denpraksisrelaterede uddannelse, de har brug for.4. Bedømmelse og prøverSkolen oplyste, at eleverne får et bevis for hver gang de har været påophold på skolen, typisk modul 1b, samt at der gives standpunktskarak-terer.

Møde med praktikanterne

Ministeriet gennemførte et møde med otte praktikanter, heraf fem fraUkraine, en fra Rumænien og to fra Brasilien. Alle var optaget på modul1b. Tre af praktikanterne havde også gennemført modul 1a. Alle havdeværet i praktik, typisk omkring halvandet år.Udgangspunktet for samtalen blev taget i besvarelsen af det tilsendteelektroniske spørgeskema, idet 19 ud af de 21 tilmeldte eleverne havdebesvaret dette. Se vedlagte bilag.Alle otte praktikanter var meddelt ophold efter praktikantordningen,meddelt af Udlændingeservice, idet de så opholdet som en del af deresuddannelse i deres hjemland og forventede at afslutte i marts 2009, hvor
6de planlægger at vende hjem. Deres opholdsgrundlag ophører såledesher. Enkelte af eleverne udtrykte håb om en yderligere forlængelse.Praktikanterne oplyste, at skolen havde informeret om uddannelsen in-den de kom til Danmark. Skolen har oplyst, at det kun er to brasilianskeelever, som skolen personligt informeret. I samtalen med ministerietdeltog de to brasilianske praktikanter, som tilkendegav, at de fandt ni-veauet lavt.Eleverne tilkendegiver i besvarelse af spørgeskemaet, at lærerne er godetil at inddrage evalueringen af undervisningen, og at lærerne informererdem om kriterierne for karaktergivningen.Undersøgelsen bekræfter indtrykket af, at der er tale om praktikanter, dade omtaler sig selv som ”trainees”. To tredjedele var mellem 21-24 år, deøvrige er ældre. Dermed adskiller de sig fra de elever, der ellers går påskolens Korinth-afdeling. Det er måske en af grundene til, at der er enbegrænset interaktion mellem de danske og de udenlandske elever.Der er ikke undervisning på tværs af grupperne, da skolen ikke finderdette muligt eller fornuftigt af sprogmæssige og aldersmæssige grund.Kontakten er mere fremtrædende - uden at være stor – i fritiden på sko-len, hvor alle elever er optaget på kostafdelingen.Generelt var de otte praktikanter godt tilfredse med den uddannelse, defår på skolen og på praktikstederne.Undersøgelsen viste, at praktikanterne var i gang med eller havde afslut-tet en uddannelse på ungdomsuddannelsesniveau eller højere. Af spørge-skemaet fremgik, at størstedelen tilkendegav, at deres niveau er på ”Uni-versity level”. Enkelte af praktikanterne tilkendegav, at de fandt niveaueti den teoretiske undervisning lavere, end de forventede, og at de ikke varinformeret om, at uddannelsen var på ungdomsuddannelsesniveau.Enkelte af de otte praktikanter har afsluttet deres videregående uddan-nelse. De fleste har fået vurderet deres engelskkundskaber, da de søgteoptagelse, typisk af skolen eller af en agent. Størstedelen af de interview-ede praktikanter tilkendegav, at de har arbejdet i landbruget inden desøgte til Danmark.

Møde med lærere

I samtalen deltog tre af skolens lærere, som alle underviste udenlandskeelever.Lærerne oplyste, at de brugte engelske bøger, primært fra Landbrugetsforlag. Såfremt der var materiale på russisk, blev dette brugt.De vurderede, at der især var behov for pædagogisk efteruddannelse endder var for faglig efteruddannelse.
7Lærerne gav udtryk for, at det var inspirerende at undervise de udenland-ske elever, fordi de var mere modne. Derfor klarede de sig også godt,f.eks. karaktermæssigt ved modul 1b. Praktikanterne havde normalt kø-rekort fra hjemlandet.De vurderede også, at der var sket en ændring i de danske elevers forud-sætninger og indstilling. Der var flere elever nu, der havde brug for spe-cialpædagogisk støtte. Skolen tilbød lektiehjælp og nattevagten, hvis dervar behov herfor. Der var ikke de samme behov blandt de udenlandskeelever.Lærerne oplyste, at ca. halvdelen af de danske elever var uafklarede, nårde begyndte på skolen, og at det på sigt kan blive et problem med øgetfrafald. For udlændingene er der ikke dette problem.

Afsluttende møde med ledelsen

Ministeriet konstaterede, at kvaliteten i undervisningen virker god, og ateleverne generelt er tilfredse med skolen. Praktikanternes svar på spørge-skemaet bekræfter det positive indtryk.Ministeriet påpegede, at det er skolens ansvar at opholdsgrundlaget erkorrekt for de elever de optager på skolen. Skolen har ikke sondret mel-lem praktikanter og elever, og har ikke tillagt det betydning, at praktikan-terne kommer herop som led i en allerede påbegyndt uddannelse og så-ledes ikke har haft til formål at gennemføre en dansk ungdomsuddannel-se.Ministeriet gjorde opmærksom på de forsikringsmæssige forhold (selv-forsikring) ved virksomhedsforlagt undervisning.Ligeledes blev skolen gjort opmærksom på, at der ikke i grundforløbet ervalgfag, men valgfri undervisning. Elever, der ikke har en uddannelsesaf-tale, kan være i kortvarig virksomhedsforlagt undervisning med henblikpå introduktion og etablering af en praktikplads.Skolen har indført Elevplan, som er ved at blive taget i anvendelse.Ministeriet gjorde opmærksom på:Der er en meget betydelig afstand mellem visioner og praksis forså vidt angår det internationale element, bl.a. pga. stor alders- ogniveaumæssig forskel mellem udenlandske og danske elever.At skolen ikke, således som det er foregået, fremover kan god-kende eller medvirke til at uddannelsesaftaler har tilbagevirkendekraft. Der skal i stedet gives merit for tidligere praktik, uddannel-se og skoleundervisning.At der er en utilstrækkelig dokumentation i forbindelse med god-skrivning, og at den skal være mere grundig i fremtiden.Skolen har bemærket, at den efter sin egen opfattelse har administreretefter reglerne og praksis og behandlet udenlandske praktikanter som dedanske. Den har haft tæt dialog til ministeriet mfl., jf. ovenfor. I dendialog er der ikke sat spørgsmål ved opholdsgrundlaget som praktikant.
8Faglært landmand er en vekseluddannelse med skole og praktik og dan-ske såvel som udenlandske unge kan optages, uanset om de har besluttetpå det tidspunkt at gennemføre hele uddannelsen. Skolen mener, at denhar behandlet de udenlandske elever på samme måde som danske eleveri enhver henseende.

Ministeriet anmodende om at få tilsendt:

Skema over hold 1b pr. 1/10-08 dvs. de 21 nuværende praktikanter forså vidt angår:- Cpr.nr.- Navn- Uddannelsesaftale fra – til- Skoleophold fra-til- Opholdstilladelse fra-tilBilag med kopi af opholdstilladelse, uddannelsesaftale.
9

Bilag 1:

Dagsorden

9.30-10.3010.30-11.0011.00-11.3011.45-12.3012.30-13.1513.15-14.1514.15-15.0015.00-16.30Indledende møde med skolens ledelseTransport til Korinth afdelingenRundvisning på KorinthFrokostMøde med administration og ledelseMøde med elever og lærerMinisteriet internt mødeAfsluttende møde med ledelse

Materiale tilgængeligt på skolens hjemmeside:

Studiehåndbog for faglært landmand – for 1b også på engelskLokal undervisningsplan på dansk, men ikke på engelskEksamensregler – på danskStudie-og ordensregler – også på engelskSkolen har udarbejdet overgangsregler; de fremgår dog ikke af hjemme-siden.

Materiale modtaget fra skolen inden besøget:

Ministeriet modtog de ønskede materialer den 22. januar 2009.

Materiale anmodet om i forbindelse med besøget:

Er modtaget den 14. februar 2009.Anja Kær KoldLokal tlf.: 25778Kontor 2 for erhvervsfaglige uddannelser