Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
718728_0001.png
718728_0002.png
718728_0003.png
718728_0004.png
718728_0005.png
718728_0006.png
718728_0007.png
718728_0008.png
Afdelingen for erhvervsfagligeuddannelserVester Voldgade 1231552 København V.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Tilsynsrapport, Kalø Økologisk Landbrugsskole, den 21. januar2009DeltagereFra skolen:forstander Helge Bülow, administrationschef Paul Nielsen,uddannelsesleder Claus-Ebbe Juncker, vejleder Knud Schmidt, regn-skabsmedarbejder Ulla Bech. Sidste del af mødet desuden bestyrelses-formand Thorkild Balleby.Fra Undervisningsministeriet:kontorchef Jørgen T. Møller, fuldmægtig TinaHøpfner Christensen, undervisningskonsulent Philip Pedersen, fagkon-sulent Steen Forsmann og specialkonsulent Jacob Holbæk Kjeldsen.Anledning til besøget:Tilsynet skyldes det relativt store optag af uden-landske elever til uddannelsen faglært landmand og landmandsuddannel-sen, herunder at klarlægge, hvordan skolen har udfyldt og udfylder degivne rammer for disse uddannelser. Tilsynsbesøget skal ses i sammen-hæng med besøg på 5 andre landbrugsskoler.Bilag:Bilag 1: Dagsorden og oversigt over materialerBilag 2: Spørgeskemaundersøgelse
20. juli 2009Sags nr.:065.367.021
2TilsynsrapportMøde med administrationen og uddannelsesleder1. Skolens udbud mv.Udbud:Kalø Økologiske Landbrugsskole har gennem mange år har haftudenlandske praktikanter og elever, idet skolen fra 2003 og indtil april2008 har optaget 347 personer i alt i perioden, svarende til 166,1 årselev.Skolen har haft 15 nationaliteter. Den overvejende del er nu fra Polen(godt 70%), og omkring en fjerdedel er fra Ukraine. Skolen har især ud-budt modul 1 b/1 s og modul 2.Skolen oplyste, at de opfatter de udenlandske praktikanter som værdifuldarbejdskraft, og at aftalte ordninger vedr. løn og arbejdsforhold følges.Praktikanterne vender typisk tilbage til hjemlandet og udfører økologisklandbrug, en del vælger dog at blive i Danmark.Skolen udbyder ”Organic Farmer”, der er identisk med uddannelsen tilfaglært landmand. Skolen har lang praksis med at undervise på engelskog henviser til et projekt under innovationsloven. Ministeriet og fødeva-reministeriet støttede projektet ”Organic farmer,” hvor der undervises påengelsk (2002).Skolens udbud præsenteres på engelsk på skolens hjemmeside. Desudenfår praktikanterne udleveret en mappe med information i forbindelsemed rekrutteringen i hjemlandet.Samarbejde med udenlandske skoler:Udveksling med en polsk, bulgarsk ogtysk skole. Skolen har ingen partnere omkring ordinære skoleaktiviteter,hverken udenlandske eller danske samarbejdspartnere.Markedsføring:Travel to Farm besøger skolen en gang om året og præsen-terer muligheden for udvekslingsophold mv.Skolen har anvendt universitetslærer i Ukraine, men afbrød samarbejdet,fordi han opkrævede o. 2000 EUR for at bistå praktikanter til et skole-ophold i Danmark. Skolen har ikke udbetalt penge til ham.Skolen har siden 2003 haft Thomasz A ansat på fuld tid, i de sidste seksmåneder på halv tid. Thomasz taler polsk og præsenterer skolens udbudog uddannelsesmuligheder på rejser i Polen og står for kontakt til myn-digheder og hjælper praktikanterne med eventuelle spørgsmål fx omsagsbehandling vedrørende ansøgninger.Skolens udbudte uddannelsesforløbSkole har udbudt uddannelse til faglært landmand efter flg. model1 a: to mdr., herefter praktik i 12 mdr.1 b: fem mdr., herefter praktik i 12 mdr.
3Modul 2: seks mdr., herefter tre til fem måneders restpraktik.For de udenlandske praktikanter gælder dog, at de typisk har fulgt 1 s-modellen, hvor de er godskrevet for modul 1 a og 1 b gennemføres på ialt fem måneder.2. Dokumentation i forbindelse med optagOpholdsgrundlag – først på turistvisum, så praktikantDe udenlandske praktikanter har påbegyndt deres forløb på turistvisum,bor på skolen og får en NEM-konto. Under de første måneder skafferskolen praktiksted og uddannelsesaftale, som efterfølgende skal dannegrundlag for ansøgning om opholdstilladelse. Alle har opholdsgrundlagsom praktikanter.Skolen har således optaget praktikanter på modul 1 s, med turistvisumsom opholdsgrundlag. Det ses at have være forudsætningen for, at sko-len kunne tilrettelægge uddannelsen, så der var en teoretisk mulighed forat afslutte uddannelsen inden for varigheden af praktikantens opholds-grundlag, idet forløbet blev tilrettelagt med et skoleophold på tre måne-der for modul 1 s og seks måneder for modul 2, og således, at der indgikmindst 17 måneders praktikophold, dvs. i alt mellem 25 og 27 måneder.Ministeriet konstaterede, at personer på turistvisum under ingen om-stændigheder kan være optaget på en tilskudsberettiget uddannelsesakti-vitet.Procedure i forbindelse med optag:Skolen sender flg. dokumenter til Udlæn-dingeservice: Ansøgningsskema, uddannelsesaftale, kontrakt med land-manden med angivelse af løn og arbejdstid mv., bevis for godkendelse afpraktikstedet/landmanden. Skolen medsender et brev om, at eleven eroptaget på skolen (skole modul xx), såfremt opholdstilladelse gives.Ministeriet bad om optagelsesbekræftelse (skolens brev til udlændinge-service) på Natalia Pukovska dvs. en konkret elev (samt opholdstilladel-se). Dokumentationen er modtaget.Godskrivningener givet af skolens studievejleder, der har anført, på hvilkenbaggrund, den er givet. Godskrivning sker på grundlag af tidligere erfa-ring. Der findes dokumentation herfor. Skolen oplyste, at den er givetindividuelt, men at den til dels er standardiseret, efter at kompetencen erdelegeret fra Meritudvalget til skolen i 2008. Skolen har i perioden 2005-2007 søgt Meritudvalget om godskrivning.Uddannelsesbevis:Skolen oplyste, at den har tilrettelagt det, så udenlandskepraktikanter kan gøre uddannelsen færdig dvs. på 24 mdr. Skolen harindrettet sig på, at der kun kan optages personer, der forudses at kunnegennemføre uddannelsen til faglært landmand, jf. § 2, stk. 2.Skolen har udstedt uddannelsesbevis til de praktikanter, der kommermed en praktikerklæring som dokumentation for praktik i udlandet ellerDanmark omfattende de sidste 3-5 mdr. af uddannelsen. Skolen har ikke
4et overblik over det antal, der har færdiggjort på grundlag af, at de sidste3-5 mdr. af uddannelsen skal færdiggøres med et praktikophold i udlan-det. Det vil typisk være i hjemlandet, da opholdstilladelsen på dette tids-punkt er udløbet. Skolen har udleveret informationen.Ministeriet konstaterede, at Udlændingeservice i en række tilfælde haranvendt en uddannelsesaftale som grundlag for en opholdstilladelse sompraktikant, hvilket ministeriet vurderer, umiddelbart er uforeneligt med,at en uddannelsesaftale er en del af en ungdomsuddannelse (studieop-holdsgrundlag).Ministeriet tilkendegav, at der ikke kan opnås tilskud til udenlandskepraktikanter, hvis de ikke reelt er elever i en landmandsuddannelse elleren erhvervsuddannelse. I den forbindelse er det et problem, at de fore-lagte uddannelsesaftaler forekommer ministeriet konstruerede, fordi deanfører praktiktiden forud for aftalens indgåelse.3. Undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelseUddannelsesplaner/lokal undervisningsplan:pkt. 12 og 13 jf. dagsorden fordagen. Begge dele findes på skolens hjemmeside.Virksomhedsforlagt undervisning”Basic course” er praktikophold (tre til fem dage) i starten af skoleop-holdet mhp. afklaring af, hvordan det foregår på en virksomhed. Elever-ne får opgaver med, som de skal løse. Praktikanterne starter hos praktik-stedet/landmanden efter tre til fire ugers skoleophold. Meget positiveerfaringer, og skolen overvejer at bruge tilsvarende model for danskeelever.Møde med lærereMinisteriet gennemførte en samtale med tre af skolens otte undervisere,der alle underviser udenlandske elever.De oplyste, at lærerne typisk har en teoretisk (agronom, jordbrugstekno-loger) og praktisk baggrund fra landbrugserhvervet. Den overvejende delaf lærerne har gennemført en pædagogisk grunduddannelse eller en ud-dannelse på tilsvarende niveau. De var tilfredse med de muligheder, somskolen tilbyder til efteruddannelse og for deltagelse i udviklingsprojekter.Lærere, der underviser på engelsk, har en bred international erfaring medat formidle og arbejde med landbrugsfaglige spørgsmål på engelsk. Derer lærere på skolen, der desuden har bidraget med at skrive lærebøger påengelsk, som er udgivet af Landbrugsforlaget, og som bruges på skoler-ne. Derfor giver underviserne og praktikanterne udtryk for, at det engel-ske sprog ikke er et problem i den undervisningsmæssige sammenhæng.Underviserne tilkendegav, at de udenlandske praktikanters teoretiske ogfaglige kundskaber er gode. Skolen kan bidrage med, at teorien gøresanvendelsesorienteret, for her er praktikanterne svage. Tilsvarende gæl-
5der mht. at inddrage dem i undervisning og evaluering. Lærerne opleveren stor progression i praktikanternes evne til at arbejde sammen om pro-jekter, i at vurdere og tage stilling.I forbindelse med ændringen af landbrugsuddannelsen tilkendegav læ-rerne en række udfordringer, især at få beskrevet uddannelsen efter denye regler. Lærerne gav især udtryk for, at det er en udfordring af fåkompetencemålene i praktikken bedre integreret i den teoretiske under-visning; det ser de som en kvalitativt forskelligt i forhold til faglærtlandmand.Det blev fremført, at der måske skal være en større opmærksomhed pålærerrollen, herunder de opgaver og forventninger, der er til kontaktlæ-rerne. Der er tilfredshed med, at der her udbydes kurser af godt indhold.Ministeriet fik overrakt en beskrivelse af den lokale undervisningsplan ogvil gennemgå, hvorvidt den er i overensstemmelse med kravene til enundervisningsplan, således at det evt. alene er et spørgsmål om, at denskal offentliggøres på skolens hjemmeside.Elevplan bruges ikke endnu, men skolen har dog haft alle lærere, for-stander og sekretær på kursus i Elevplan i 2008 og er ved at finde ud af,hvordan Elevplan kan og skal bruges. Ministeriet påpegede, at Elevplanskal anvendes til at udarbejde elevens personlige uddannelsesplan.Møde med udenlandske praktikanterSkolen har p.t. optaget godt 40 udenlandske elever/praktikanter, hvor 41har besvaret det elektroniske spørgeskema. Ministeriet gennemførte ensamtale med otte elever på modul 2 i uddannelse til faglært landmand.Fire elever var fra Polen, og fire var fra Ukraine.Undersøgelsen viste, at praktikanterne typisk er mellem 21 og 24 år- enfjerdedel dog over 25 år. De har fået kontakt med skolen gennem enagent (34%), gennem skolen hjemmeside (20%) eller gennem deres prak-tikvært (34%). Skolen anfører, at der må henvises til Thomasz (fastansatpå skolen), når praktikanterne har krydset af under ”agent” i undersøgel-sen.Alle praktikanter har en baggrund i en landbrugsfaglig uddannelse af ihelt overvejende grad teoretisk indhold. De polske elever har 13 års ud-dannelse, de ukrainske har et bachelorniveau, der er baseret på 15 årsuddannelse.Der er tale om en udvalgt gruppe praktikanter, der alle ønsker at afsluttederes ophold med et bevis som faglært landmand, idet de har fået god-skrivning for modul 1 a og for en del af praktikken. De har alle gennem-ført 1 b (fem mdr.) eller 1 s (tre mdr.) og deltager i modul 2 fra januar til
6juni 2009. De oplyser, at det er skolen, der typisk har vurderet dereskompetencer og deres engelskkundskaber.De føler sig inden start velinformeret om det, de skal i gang med i Dan-mark, og er klar over uddannelsesniveauet i forhold til det, de har. Ca. 4% finder informationen utilstrækkelig de øvrige, at den er god eller me-get god.Den største gevinst ved et ophold i Danmark er den praktiske oplæringog i forbindelse hermed, at de på skolen lærer at forbinde den teoretiskeindlæring i en praktisk og produktionsmæssig sammenhæng uanset pro-duktionsgren.Praktikanterne vurder, at der er en stor forskel i indlæringsmæssige ogpædagogiske metoder i Danmark og hjemlandet. De værdsætter, at deinddrages i undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelse, hvilketspørgeskemaet bekræfter. De otte, ministeriet talte med, oplever hjælp-somme og åbne lærere, der er fagligt dygtige.Indtrykket af tilfredshed med skolen bekræftes i undersøgelsen. Prakti-kanterne tilkendegiver, at lærerne forklarer kriterierne for karaktergivnin-gen, og 78 % er ”godt tilfredse” og 22 % ”meget godt tilfreds” med ud-dannelsen her. Alle er tilfredse med uddannelsen i praktikvirksomheden,34 % endda ”meget tilfredse”. Over 70 % vurderer forbindelse mellemoplæring i praktikken og på skolen som ”god”, de resterende - knap 30%- at den er ”meget god”Afsluttende møde med ledelsenVedr. pædagogisk og faglig del:Ministeriet har oplevet en skole med en positiv tilgang og med engage-ment.På regelområdet er der plads til mange forbedringer:1. en veldokumenteret praksis vedr. godskrivning, hvor der er opmærk-somhed på skolens ansvar og det faglige udvalg ansvar, og hvor god-skrivningen sker individuel og ikke standardiseret,2. at den lokale undervisningsplan udformes efter reglerne, og at der eren skolebedømmelsesplan, beskrivelse af grundforløbsprojekt, eksa-mensreglement mv.,3. at der udformes overgangsregler fra gammel til ny, og4. at der sker en oprydning på skolen web.Ministeriet nævnte, at skolen skal være opmærksom på forsikringsfor-hold ved virksomhedsforlagt undervisning
7Vedr. opholdsgrundlag og tilskudsbetingelserMinisteriet konstaterede, at optag af udlændinge i en dansk ungdomsud-dannelse forudsætter, at de reelt kan gennemføre uddannelsen på den tid,der er til rådighed og har et lovligt ophold til formålet. Som regler ogpraksis er i dag, er der efter ministeriets opfattelse uoverensstemmelsemellem praktikantens opholdsgrundlag og tilskudsbetingelserne.Ministeriet er af den opfattelse, at uddannelsesaktiviteter under prakti-kantordningen er omfattet af reglerne om indtægtsdækket virksomhedalternativt af reglerne om enkeltfag under lov Åben Uddannelse.Ministeriet vil gerne vejlede, men skolen må selv udarbejde model ud fraregelgrundlaget. Ministeriet går gerne i en dialog, når skolen kommermed forslag. Skolen skal lægge sondring mellem studieopholdsreglerneog praktikantordning til grund for sine overvejelser. Gøres det korrekt,og ud fra en individuel kompetencevurdering, kan der opnås godskriv-ning, så det evt. vil være muligt at fx gennemføre en uddannelse til land-brugsassistent inden for et år iht. studieordningen.Udlændingeservice har oplyst, at de ikke ser, at der er noget til hinderfor, at en person, der er meddelt opholdstilladelse som praktikant, undersit ophold kan ansøge om opholdsgrundlag til uddannelse, jf. studiereg-lementet.Ministeriet konstaterer, at ved den nye uddannelsebeslutter det faglige udvalg afkortning af praktikken, og skolen be-slutter varigheden af skoleforløbet,skal forløbet afsluttes med et skoleophold, idet skolen ikke kan sendeudenlandske elever til deres hjemland for at afslutte praktikken, ogkan skolen efter ministeriets opfattelse, ikke optage elever på en ung-domsuddannelse med opholdstilladelse som praktikant.Ministeriet ønsker tilsendt følgende oplysninger vedr. 2008:I skemaform oplysninger om praktikanternes:CPR, opholdsgrundlag (fra dato til dato), uddannelsesaftale (fra dato tildato), skoleperioder navn og varighed (gammel hhv. ny)Skolens brev til Udlændingeservice vedrørende optagelsesbekræftelse påNatalia Pukovska med henblik på ansøgning om opholdstilladelse.
8Bilag 1.Dagsorden10.15-11.30.11.30-12.0012.00-12.3012.30-15.0013.15-14.00.12.30-13.1514.00–15.3015.30-17.00Indledende møde med skolens ledelseRundvisning på skolenFrokostMøde med administration og ledelseMøde med udenlandske praktikanterMøde med lærereMinisteriets interne mødeAfsluttende møde med skolens ledelse
Materialer:Materiale tilgængeligt på skolens hjemmesideStudiehåndbog på dansk og engelsk findes ikke på hjemmeside, menfindes (afløb)Lokal undervisningsplan findes på dansk og engelsk - er dog mangelfuldBeskrivelse er grundforløbsprojektet findes – er ikke på webOvergangsreglerOrdensreglerHandlingsplan for øget gennemførelseUndervisningsmiljøundersøgelserDer ses ikke at være EksamensreglementMateriale modtaget fra skolen inden besøgetModtaget den 16. januar 2009.Materiale ministeriet modtog under besøget:Kort information om elementer i en lokal undervisningsplanStudiehåndbog – på engelsk og udførligÅrsrapport (økonomi)Materiale ministeriet har anmodet om på besøget:Tilbagemelding på besøget modtaget den 9. februar 2009.Ministeriet synes at mangle skolens brev til Udlændingeservice vedrøren-de optagelsesbekræftelse for på Natalia Pukovska med henblik på ansøg-ning om opholdstilladelse.Philip PedersenLokal tlf.: 25732Kontor 2 for erhvervsfaglige uddannelser