Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
718726_0001.png
718726_0002.png
718726_0003.png
718726_0004.png
718726_0005.png
718726_0006.png
718726_0007.png
718726_0008.png
Afdelingen for erhvervsfagligeuddannelserVester Voldgade 1231552 København V.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44

Tilsynsrapport, Roskilde Tekniske Skole, Høng-afdeling, den 20.

januar 2009

Deltagere

Fra skolen:Dir. Per Lykke Christensen, vicedirektør Jesper Østrup, ud-dannelseschef Niels Ole Jensen, forstander Karl-Åge Hornshøj Poulsen,administrationschef Jens Olsen, administrativ medarbejder Helle Niel-sen, lærer og vejleder Anne Birgitte Duus, lærer Linda Fager Hansen.Fra Undervisningsministeriet:Kontorchef Jørgen T. Møller, fuldmægtig TinaHøpfner Christensen, undervisningskonsulent Philip Pedersen, pædago-gisk konsulent Gert Nielsen.

Anledning til besøget:

Tilsynet skyldes det relativt store optag af uden-landske praktikanter til uddannelsen faglært landmand og landbrugsud-dannelsen, herunder at klarlægge, hvordan skolen har udfyldt og udfylderde givne rammer for disse uddannelser. Tilsynsbesøget ses i sammen-hæng med besøg på fem andre landbrugsskoler.Mødet fandt sted på skolens afdeling, Landbrugsskolen Sjælland, Høng.Bilag 1: Dagsorden og oversigt over materialer.Bilag 2: Spørgeskemaundersøgelsen
17. juli 2009Sags nr.:065.387.021
2

Rapport fra besøget

Møde med administration og ledelse

1. Udbud, information og markedsføring overfor udenlandske praktikanterUdbud:Skolen besluttede i 2006 at optage udenlandske praktikanter og atkoncentrere sig om Ukraine. Skolen optog første gang praktikanter i2007 og har i 2007-2008 optaget i alt 52 praktikanter, fordelt på 4 hold.Alle har indgået en uddannelsesaftale. De tre hold har været optaget påmodul 1 a, det sidste hold er nu på skole. Holdet består af fem praktikan-ter, der er ”overgået” til landbrugsassistentuddannelsen, og har indgåeten ny uddannelsesaftale. Skolen har givet tilbuddet til alle praktikanter,som skolen har haft på 1 a. Skolen har informeret praktikant og praktik-virksomhed om, at det kræver nyt opholdsgrundlag.Information/markedsføring:Skolen benytter sig af landbrugskonsulent An-ders Frigaard (Danish Know How), der driver kurser for østeuropæer ogformidler kontakt mellem landmænd og praktikanter i hjemlandet. Sko-len oplyste, at den ikke har formelle aftaler med agenter. Andriy Dykonfra Uman State Agrarian University i Ukraine har bistået med at findevelegnede praktikanter. Skolen oplyser, at den ikke har betalt for dennehjælp, men Andriy Dykon har gennemført indtægtsdækkede kurser påskolen.Skolen har ikke selvstændigt haft markedsføring i udlandet, men har ensamarbejdsaftale med en uddannelsesinstitution, der udbyder uddannel-ser på et niveau, som skolen vurderer svarer til lidt mere end en ung-domsuddannelse. Praktikanterne betegner det som ”University level”.Skolen har decideret annonceret efter praktikpladser i Danmark.2. Dokumentation i forbindelse med optagUdvælgelse:Anders Frigaard og Andriy Dykon har foretaget en første vur-dering således, at det sikres, at ansøgerne er i gang med en uddannelseinden for landbrug og kan engelsk. De er udvalgt bl.a. på grundlag afuddannelsespapirer, der har været forelagt den danske ambassade til kon-trol og vurdering, herunder om der er tale om en relevant uddannelsedvs. landbrugserhvervet. Skolen (Anne Birgitte Duus) gennemførte ensamtale, enten i form af et interview med praktikanten i Ukraine ellergennem anvendelse af Skype.Skolen tilkendegav på forespørgsel, at praktikanternes uddannelsesniveauhar været passende som grundlag for optag i modul 1 a i uddannelsen tilfaglært landmand.Kontakt til praktikværter:Det er landbrugskonsulentens opgave at formidlekontakten til landmænd i Danmark. Konsulentens indgående kendskab
3til praktikværterne og evnen til at vurdere ansøgerne har betydet, at derer tale om ganske få, der ikke gennemfører aftalen. Således er én elevtaget til hjemlandet, og én elev er overgået til en anden praktikvirksom-hed efter at have ansøgt Udlændingeservice herom inden tiltrædelse afden nye plads.Det er ungdomskonsulenten, der sammen med praktikant og praktik-virksomheden udfylder praktikantaftalen.Indgåelse af uddannelsesaftaler:Det er skolens vejleder, der har kontakt tilden udenlandske praktikant med henblik på at udarbejde en uddannel-sesaftale og en individuel uddannelsesplan (ny ordning).Ved en gennemgang af uddannelsesaftalen for Olexander G. konstatere-de ministeriet, at uddannelsen angiveligt er påbegyndt før uddannelsesaf-talen er underunderskrevet af praktikant og praktiksted. Skolen oplyste,at det har været normal anvendt praksis.Opholdsgrundlag:Når uddannelsesaftalen er indgået, søges om opholdstil-ladelse i Udlændingeservice. I alle tilfælde er der tale om et opholds-grundlag som praktikant. I ingen af tilfældene er optaget begrundet i atgennemføre en ungdomsuddannelse i overensstemmelse med Udlændin-geservices information om studieordningen.Tilbud om overgang til landbrugsassistentuddannelsen:Skolen har informeretpraktikanter og værter og tilbudt, at de kan overgå til uddannelse tillandbrugsassistent. Det kræver ny opholdstilladelse, en kompetencevur-dering på baggrund af praktik og skole i Danmark, samt erfa-ring/kvalifikationer fra hjemlandet. Skolen oplyste, at alle praktikanterfår merit for grundforløbet på grundlag af gennemført 1 a, praktik ogerfaring fra hjemlandet.Om at kunne gennemføre hele uddannelsen:Skolen oplyste, at den ikke ser enmodsætning i, om det er praktikanter i praktik/praktikophold eller i ud-dannelse til hhv. i faglært landmand og landbrugsassistentuddannelsen.Skolen har ikke forudsat, at det var et krav for optag, at praktikanternekan færdiggøre uddannelsen til faglært landmand. Det har derfor ikke forskolen været afgørende, om praktikanten kan gennemføre uddannelse tilfaglært landmand på 24 mdr. dvs. inden for den tid, som en udenlandskpraktikant normalt højst vil have til rådighed. For skolen har det væretafgørende, at praktikanterne har fået uddannelse med teori og praktik.Derfor har skolen heller ikke overvejet betydningen af § 2, stk. 2, i be-kendtgørelsen til faglært landmand vedr. færdiggørelse af uddannelsenset i forhold til den tid, praktikanten har til rådighed via sin opholdstilla-delse. Først efter at det er blevet kendt, har skolen reageret, og givetpraktikanterne oplysning herom. Skolen har tilbudt samtlige praktikan-
4ter, som har mulighed herfor at overgå til uddannelsen som landbrugsas-sistent, jf. ovenfor. De udenlandske praktikanter har herved mulighed forat gennemføre nævnte uddannelse. Det er i øvrigt skolens erfaring, atpraktikanterne godt kan få forlænget deres ophold, også som led i be-skæftigelse.Skolen oplyste, at den afventer sagens afgørelse, før den eventuelt viloverveje at optage udlændinge igen.Skolen har oplyst, at den har gennemført individuelle kompetencevurde-ringer, og at der er udarbejdet personlige uddannelsesplaner. Ministeriethar modtaget kopi af de personlige uddannelsesplaner for de udenland-ske praktikanter, der er overgået til landbrugsassistentuddannelsen.Det er ministeriets opfattelse, at en uddannelsesaftale ikke kan inkluderepraktik, der har fundet sted inden aftalen underskrives. Det korrekte er,at uddannelsesaftalens varighed er uddannelsens resterende varighed dvs.fra underskrift og indtil den afsluttende prøve er gennemført og uddan-nelsens mål opnået. Elevens forudgående teoretiske og praktiske kompe-tencer skal kompetencevurderes, så eleven kan opnå en godskrivning,der skal fremgå af elevens personlige uddannelsesplan og uddannelsesaf-talen. Skolen skal med eud- landbrugsuddannelsen underrette det fagligeudvalg med henblik på eventuel afkortning af den samlede uddannelses-tid, såfremt skolen afkorter skoleundervisningen med mere end fire uger,idet det er det faglige udvalg, der i henhold til reglerne træffer afgørelseom afkortning.3. Undervisningstilrettelæggelse og gennemførelseUdlagt undervisning:Skolen oplyste, at den i grundforløbet for danske ele-ver gennemfører et praktikforløb på fem dage, hvor der skabes mulighedfor uddannelsesaftaler (betegnet prøvepraktik-uge). Landmanden modta-ger ikke betaling herfor. Eleverne får ikke løn for denne periode. Statensselvforsikring gælder ved virksomhedsforlagt undervisning.Ordningen gælder ikke udenlandske praktikanter.Undervisning af udenlandske praktikanter:Det er skolens vurdering, at forde-len ved at have udenlandske praktikanter er, at det giver de danske eleveren øvelse i fremmedsprog (engelsk), og dermed forbereder dem til denvirkelige verden, hvor der mange steder tales engelsk i staldene. Skolenfremførte, at udenlandske praktikanter skaber en større kulturel mang-foldighed og internationalt udsyn.Google-translate bliver brugt med stor succes.Skolen vurderede, at landmændene har de samme oplevelser med uden-landske praktikanter, som de har med danske elever. Dog er der en ten-dens til, at praktikanterne holder mere ud, end danske elever gør. Skolen
5foretager besøg på praktikstederne med såvel danske elever som uden-landske praktikanter. Der foreligger rapporter fra praktikpladsbesøgende.4. Bedømmelse, prøver og elevresultaterBeviser:Efter 1 a udstedes skoleudtalelser, idet der efter modul 1 a ikkeskal afholdes prøve og afgives standpunktsbedømmelse i form af karak-terer.Skolen har indlagt et medicineringskursus, som ikke følger af selve ud-dannelseskravene. Skolen giver ikke sprøjtecertifikat, da det ikke er obli-gatorisk i modul 1 a. Alle praktikanter har kørekort fra hjemlandet; detfremgår af visitationen, at der på forhånd er blevet spurgt om dette.Praktikerklæringer:Skolen påser, at der efter afsluttet praktikforløb fore-ligger en praktikerklæring fra praktikstedet.5. LærerkompetencerI uddannelsen til faglært landmand er der ingen lovgivningsmæssige kravtil lærerkvalifikationer; skolen er opmærksom på, at det har ændret sigmed overgangen til eud.Underviserne er typisk akademikere, en enkel dog KVU, men vedkom-mende har været et år i udlandet. Skolen vurderede, at kompetencen til atundervise på engelsk er dækket, idet lærerne har fået tilbud om efterud-dannelse i engelsk. Lærerne vurderede, at det i dag – hvor de har gen-nemført flere forløb - er meget let at undervise på engelsk.6. Økonomiske opgørelserElevbetaling:I princippet behandles danske og udenlandske praktikanterpå samme måde vedr. elevbetaling bortset fra, at de danske elever betalerdet som ét samlet beløb, og de udenlandske får mulighed for at dele detover to betalinger.Skolen opkræver ca. 1000 kr. til bøger i grundforløbet, idet der sker til-bagebetaling, såfremt at beløbet ikke udnyttes, eller hvis eleven anskaffersig undervisningsmidlet andet sted fra. Eleverne betaler for at bo og spi-se på skolen af deres elevløn. Pengene for kostophold betales bagud.UVM modtog en kopi af faktura fra udenlandske praktikanters betalingfor kostophold.Økonomi i uddannelsen:Skolen oplyste, at undervisningen af udlændingemed det nuværende lille hold giver underskud. Det finansieres ved over-førsler fra de andre uddannelsesområder.Skolen oplyste, at der er udbetalt AER refusion for praktikanterne påsamme måde som for danske elever.
6

Møde med praktikanter

Ministeriet gennemførte en samtale med de fem ukrainske praktikanter,der p.t. er optaget. De har alle indgået en ny uddannelsesaftale til land-brugsassistent, hvorfor de følger undervisningen efter de nye regler.Alle fem havde besvaret det tilsendte spørgeskema. Samtalen bekræftedegenerelt indtrykket fra den elektroniske besvarelse, se bilag. De er indenoptagelsen blev godt informeret om uddannelsen og om uddannelsesni-veau. Alle er blevet kompetencevurderet fagligt og i engelsk, og de fire afde fem er optaget v. agent.Praktikanterne værdsætter især deres oplæring i praktikken, som de fin-der knyttes godt sammen med undervisningen på skolen. De vurdereregne teoretiske færdigheder som gode og sætter i forhold til deres tidlige-re uddannelse især pris på den praktiske sammenhæng og anvendelse ogfremhævede, at de får god instruktion. De beskrev forskelle i pædagogi-ske metoder i forhold til deres hjemland. I Danmark får de et større an-svar og indflydelse både i praktik og i undervisningen. De tilkendegavglæde og stolthed over, at deres praktikværter hurtigt gav dem eget an-svar.Ved besvarelse af spørgsmålene var praktikanternes vurderinger positive(”meget god” eller ”god”).Det er ministeriets indtryk, at de fem praktikanter var fagligt dygtige ogmeget velmotiverede og ihærdige. Det bekræftede faglærerne i øvrigt.Samtalen foregik uden større besvær på engelsk, der også er kommunika-tionssproget i praktikvirksomheden. Praktikanterne er dog også begyndtat tale lidt dansk.Praktikanterne beskrev afslutningsvis i samtalen deres erfaringer ogsynspunkter vedr. tilrettelæggelsen af deres forløb. Det ville for dem væ-re optimalt, hvis de ved starten af opholdet er på skole en til to måneder,hvor de blev introduceret til at indtræde på en dansk arbejdsplads. Devurderede, at ca. 12 måneder giver dem en god oplæring i den praktiskedel, og at de dernæst har brug for et efterfølgende skoleophold på tre tilfire måneder for at nå det, de skal nå som landbrugsassistent.

Møde med lærere

Der blev gennemført en samtale med to af underviserne. De tilkendegav,at de er kompetente til opgaven, såvel fagligt som på engelsk og bekræf-tede derved praktikanternes tilkendegivelse, jf. ovenfor.
7Lærerne fremhævede praktikanternes motivation og gode faglige kund-skaber i bl.a. naturvidenskabelige fag og vurderer i øvrigt, at de har gjortstore fremskridt i forhold til første skoleophold.De anvendte undervisningsmidler på engelsk blev fremvist, idet Land-brugsforlaget har udgiver fagbøger på engelsk. Hvor der ikke er udbudher, har skolen en god kontakt i Irland og bruger irske udgivelser fx iregnskab. Der udbydes i øvrigt plancher også på russisk og ukrainsk,ligesom der er udarbejdet en fagordliste mellem engelsk, ukrainsk ogdansk.Skolen bruger endnu ikke Elevplan, men er positivt indstillet, selv omden første kursusdeltagelse i juni 2008 ikke gik godt på grund af tekniskeproblemer. De to lærere spurgte til, hvilke krav der gælder for ”sprøjte-certifikat” i uddannelsen og specialerne. Dette blev klarlagt.Det er ministeriets indtryk fra samtalen, at der er tale om fagligt kompe-tente og engagerede undervisere, der har stor erfaring med pædagogiskarbejde og udvikling og vejledning.

Afsluttende møde med ledelsen.

Ministeriet konstaterede, at indtrykket er, at skolen leverer en god under-visning i forhold til de udenlandske elever.Ministeriet konstaterede, at skolen fortsat har en opgave med at få fore-taget en endelig og fyldestgørende beskrivelse af de nye regler, herunderisær en beskrivelse af overgangsreglerne der gælder for eleverne fra fag-lært landmand til den nye landmandsuddannelse. En studiehåndbog(kortfattet lokal undervisningsplan) var dog den 20. januar 2009 lagt påskolens hjemmeside.Ministeriet opfordrede til, at skolen anvender Elevplan.Ministeriet gjorde opmærksom på,at skolen åbenbart ikke har reflekteret over, at de udenlandske prak-tikanter normalt ikke har kunnet gennemføre uddannelsen til faglærtlandmand inden for varigheden af deres opholdstilladelse,at der er set uddannelsesaftaler, hvor der ikke er tidsmæssig overens-stemmelse mellem opholdstilladelsens varighed og uddannelsesafta-len,at der ved godskrivning er utilstrækkelig dokumentation,at dokumentation ved godskrivning i fremtiden skal være meget me-re uddybende, så det kan ses, hvad der godskrives på grundlag af, ogat den løbende, og afsluttende bedømmelse i den nye uddannelseskal ske ved karakterer i alle fag i uddannelsen.
8

Ministeriet har bedt om at få tilsendt:

Skema over de 52 udenlandske praktikanter, der har været optaget påskolen, indeholdende: CPR, Navn, praktikvirksomhed, uddannelsesafta-le, skoleundervisning. Bilag med opholdsgrundlag og uddannelsesaftale.

Bilag

Dagsorden.

9.30-10.30. Indledende møde med skolens ledelse10.30-11.00 Rundvisning på skolen11.00-12.00 Møde med skolens administration og ledelseMøde med de 5 udenlandske praktikanter12.00-12.30 Frokost12.45-14.00 Møde fortsat med administration og ledelseMøde med lærere14.00–15.00 Ministeriets interne møde15.00-16.30 Afsluttende møde med skolens ledelse

Materialer:

Tilgængeligt på skolens hjemmeside

Studiehåndbog for faglært landmand – på danskSkolen oplyste, at den lokale undervisningsplan snart vil komme påhjemmesiden.Overgangsregler fremgår ikke, ligesom eksamensreglement og ordensreg-ler på engelsk ikke kunne findes.

Materiale modtaget fra skolen inden besøget

Der henvises brev modtaget den 19. januar 2009.

Materialer modtager i forbindelse med besøget

”Handbook for Learning activities at 1. main course, 2008-2009”. No-vember 2008.Lokale undervisningsplan, januar 2009.

Materialer modtaget efter anmodning efter besøget

Modtaget oplysningerne den 2. februar 2009.