Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
701220_0001.png
701220_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 319 (Alm. del):I brev af 4. juni 2009 har udvalget efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 319:"Finder ministeren, at det strider mod folkeskolelovens § 25, stk. 2, nårFrederiksberg Kommune og bestyrelsen ved Skolen på Nyelandsvej påFrederiksberg har besluttet at sammenlægge fire skoleklasser til tre, nårdet fremgår af folkeskoleloven, at man skal tilstræbe at undgå at bryde oppå klassemønstre i indskolingen, og hvad er i øvrigt ministerens meningom sagen"Svar:Efter folkeskolelovens § 40, stk. 2, nr. 3, fastsætter kommunalbestyrelsenantallet af skoler og disses omfang med hensyn til klassetrin mv.Der er ikke noget til hinder for, at kommunalbestyrelsen selv fastsætterantalletaf klasser på klassetrinnet (parallelklasser), men det er oftest over-ladt til skolens ledelse at gøre. Det betyder, at skolens ledelse gennemhele skoleforløbet må vurdere, om det på baggrund af elevflytningerfraet klassetrin sammenholdt med elevindskrivningertilklassetrinnet erhensigtsmæssigt at foretage klassedeling eller klassesammenlægning påårgangen.Det fremgår af folkeskolelovens § 25, stk. 2, at ”vedfordelingen af børn ikommunens skoler skal det tilstræbes, at den enkelte klasse kan bevares samlet på defølgende klassetrin i grundskolen”.Bestemmelsen er en hensigtserklæring oger derfor ikke til hinder for en ombrydning af klasser – dvs. klassedelingeller klassesammenlægning – hvis det skønnes nødvendigt af pædagogi-ske, økonomiske, sociale eller andre årsager.Alle er opmærksomme på, at det både for elever og forældre kan være enstor hændelse at ombryde klasser. Jeg føler mig sikker på, at ingen kom-
22-06-2009
2mune og skole gør dette helt vilkårligt. Der ligger ofte mange overvejel-ser bag.Jeg er derfor af den opfattelse, at det er helt i overensstemmelse medfolkeskolen som et kommunalt ansvarsområde, at det overlades til denenkelte kommune og skole at foretage en vurdering af,omder bør ske endeling eller sammenlægning af klasser.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder