Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 307 (Alm. del):I brev af 28. maj 2009 har udvalget efter ønske fra Marlene Harpsøe(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 307:"Efter at den nye EVA-evalueringsrapport har afsløret, at der i fleretilfælde er en langsommelig sagsbehandling af ansøgninger omspecialundervisning, hvad vil ministeren da gøre for at sikre en mereeffektiv sagsbehandling af ansøgningerne, således at de elever, hvisansøgninger bliver imødekommet, hurtigt kan få den nødvendigeundervisning, der sikrer, at eleven ikke sakker bagud fagligt?"Svar:Det fremgår af Danmarks Evalueringsinstituts rapport om evaluering afvisitationsprocessen til vidtgående specialundervisning efter kommunal-reformen, at det varierer fra kommune til kommune, hvor ofte visitatio-nen finder sted. Disse variationer giver forskelle på ventetiderne kom-munerne imellem.Nogle kommuner følger et årshjul, hvor visitationen kun finder sted engang årligt, mens andre supplerer dette årshjul med løbende visitation.Ca. 40 % af de adspurgte forældre i undersøgelsen mener, at det tog forlang tid at få et specialundervisningstilbud realiseret.Jeg mener overordnet, at man kan tale om flere slags ventetider:1) Den tid der går fra, at forældrene og elever bliver opmærksommepå et særligt støttebehov, til eleven modtager specialundervisning,herunder flyttes til en specialklasse eller specialskole.2) Den tid der går, fra kommunen henviser til et undervisningstil-bud, til eleven faktisk får denne undervisning. Det er denne sid-ste form for ventetid, som EVA’s undersøgelse sætter fokus på.Det er vigtigt, at elever med behov for specialundervisning får tilbudthjælp uden unødig forsinkelse. En lov om ændring af proceduren for
11-06-2009
2henvisning til specialundervisning, der medfører, at den pædagogisk-psykologiske vurdering kan udelades ved henvisning til enkelte fag, harnetop til hensigt at sikre en så hurtig start som muligt og samtidig at afla-ste pædagogisk psykologisk rådgivning, sådan at sagsbehandlingen afmere komplicerede sager kan fremskyndes. Loven træder i kraft den 1.august 2009 og retter sig mod elever med et klart støttebehov.For børn med et omfattende støttebehov vil der medgå tid til en udred-ning ved kommunens pædagogisk psykologiske rådgivning. Hertil kom-mer, at der kan være behov for tid til at ansætte nødvendigt støtteperso-nale. Der vil således kunne medgå nogen tid til henvisningen.Det betyder ikke, at barnet ikke skal støttes i mellemtiden. Lovgivningener helt klar på dette felt. Alle børn har ret og pligt til undervisning, ogsåselv om det er specialundervisning, og kommunerne har en pligt til atsørge herfor, selv om der er tale om en midlertidig hjælp.Både den enkelte skole og kommunalbestyrelsen må sikre, at der løbendekan ske henvisning til specialundervisning. Jeg vil i en kommende revisi-on af vejledningen om specialundervisning i folkeskolen præcisere, at derskal sikres en fleksibel tilrettelæggelse af henvisningen, således at der ikkeunødigt opstår ventetider.Det er kommunalbestyrelsens ansvar enten at udvikle egne tilbud, derimødekommer behovet for specialundervisning, eller at indgå aftaler medandre kommunalbestyrelser og evt. med regionsrådet, således at alle børni kommunen kan få et relevant undervisningstilbud. Mange kommunerhar allerede sådanne aftaler.Det fremgår dog også af EVA’s evaluering, at ikke alle PPR-medarbejdere har overblik over undervisningstilbuddene i kommunen ogi andre kommuner, og at ansvaret for udviklingen af de nødvendige un-dervisningstilbud ikke er klart beskrevet i det mellemkommunale samar-bejde. Jeg vil derfor efter drøftelse med KL overveje, om kommunernessamarbejde på dette område kan organiseres bedre, og gøres mere synligtend i de nuværende rammeaftaler.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder